Lucky2015
Pris:
Helt ok

Appen:

Helt värdelös. Buggig, måste ladda om inne i appen för att den ska visa rätt inställningar och rätt temperatur.

Visar historisk förbrukning helt felaktigt. Vissa dagar korrekt men så kommer det någon dag här och där, där det exempelvis står att pumpen förbrukat 20 000 kWh under en enda dag. Detta gör ju så att statistiken blir felaktig.

Appen loggar ut av sig själv ofta så man måste logga in igen i den.

Panasonics kundtjänst/support
Helt värdelös. Får ingen som helst hjälp av dem vid kontakt. Hänvisar alltid till att man ska ta ut tekniker men det kostar ju pengar om det inte går på garantin.

Ljudnivå
Hade stora förhoppningar eftersom Panasonic i deras reklam skriver att den är tyst. Men det är ett klickande ljud i låg fläkthastighet som är enormt störande. Inomhusdelen är allt annat än tyst. Bara ett vanligt filter. Många andra fabrikat har något fler filter. Blir snabbare dammigt i rummet efter installation av denna produkt.

Luftrening
Omöjligt att veta då den går. Det lyser en lampa att den är aktiverad men Panasonic säger bara att processen startar vid behov. Ingen indikering när så sker. Omöjligt att veta om det fungerar som tänkt.
 

Bästa svaret

Har samma pump, HZ25UKE, sedan två månader. Sitter i källarvåning som håller på att renoveras.
Valde den av två skäl: googlad och av min far upplevd prestanda samt möjlighet att integrera med mitt Home Assistant-system.

Appen funkar bra tycker jag. Dock lite långsam då den måste hämta all data från Panasonics cloud när man byter vy eller ändrar inställning. Om man ändrar något med fjärrkontrollen så syns det inte direkt i appen. Måste byta vy eller starta om appen för att den på nytta ska läsa in den status pumpen senast skickat upp till Panasonics cloud.
Den har loggat ut mig någon enstaka gång. (Behövde dock fler konton för flera telefoner och Home Assistant, annars blir man direkt utloggad.)
Statistiken verkar rimlig och inga avvikande eller saknade värden.

Kan dock meddela att min andra andra Panasonic LZ35TKE med CZ-TACG1 WiFi-adapter (installerad jan-20) däremot beter sig som du beskriver vad gäller förbrukning! Då och då dyker det upp ett värde som dessutom är en faktor 10 lägre än det borde. Fullständigt oanvändbart.:mad:
Dock är detta inte själva appens fel. Har spårat i kommunikationen och sett att Panasonic cloud saknar data och appen har inget att presentera. Misstänker starkt att WiFi adaptern eller den pumpen inte beter sig som den ska.
Ska kontakta Panasonic, men din erfarenhet med det inger ju inget vidare hopp...:worried:

Åter till originalpumpen: jag tycker den är tyst. Men det beror väl på vad man jämför med. Mycket tystare än min andra.
Värmeprestandan har jag dock svårt att uttala mig om ännu. Det satt två eloljeradiatorer och vi höll bara 16 grader tidigare, mot 21 idag. Dessutom har ju utetempen Dec-19 och Jan-20 ställt till det med jämförelsen.
Nu finns det många faktorer som spelar in men jag ser in mina data följande total förbrukning:
Mars-19: 2945 kWh 2,7 grader medel enl SMHI
Dec-19: 2600 kWh 3,0 grader medel enl SMHI samt höjt från 16 till 21 i källaren. El -> LLVP.
Dvs lägre förbrukning men betydligt varmare och behagligare. Osäker på om det är bra nog eller ej :thinking:


Luftrening kan jag inte heller säga något om ännu då det är ett rum under renovering med naket betonggolv och slipdamm, så det återstår att se.
(Japp. Jag packar in pumpen i när det dammar :)

Men min summering efter två månader:
Bra pris. Bra ljud. Ok app med statistik och styrning.
Om jag behöver en till skulle det nog bli en likadan. (Tyvärr är den och många andra för höga för att passa ovanför min ytterdörr varför min andra blev av modell.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.