Om man inte vill ha helentreprenad utan själv vill anlita olika hantverkare, är det bäst att låta riva hela badrummet först och sedan låta en elektriker installera jordfelsbrytare medan badrummet är utrivet, eller gäller det bara om man behöver byta ut kablarna i samband med att en jordfelsbrytare installeras? Kan det finnas någon fördel med att "passa på" att installera jordfelsbrytare medan badrummet är upprivet? Vill inte ha ett vägguttag eller handdukstork utan bara befintlig taklampa plus tillhörande strömbrytare. Vinner jag något på att installera jordfelsbrytare under tiden som badrummet är utrivet jämfört med att installera en antingen innan badrummet börjar rivas ELLER efter att badrummet är färdigt (om jag väntar så blir det några månader i så fall). Jag vet inte hur gamla de befintliga kablarna är men finns det någon branschregel på hur gamla de får vara om man vill installera jfb och vill kunna behålla befintliga kablar (jfb har inte funnits tidigare)?

Alltså:

Steg 1 - riva badrum + bortforsling av skräp.

Steg 2 - installera jfb (behörig elektriker)

Steg 3 - återuppbygga badrum (snickare)

Steg 4 - VVS (rörläggare)

Steg 5 - golvfall, tätskikt o.s.v., ytskikt (plattsättare/golvläggare)

Steg 6 - VVS igen - inkoppling av dusch, handfat, WC (rörläggare)

Vad finns det för för- och nackdelar med att installera jfb just som steg 2 (medan badrummet är i utrivet skick)istället för att installera jfb som separat åtgärd, t.ex. innan man har bestämt när badrummet ska påbörjas eller en tid efter att allt är färdigt?
 
Redigerat:
Varför inte installera en JFB som skyddar hela bostaden redan nu?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Prata med elektrikern om han ska komma och göra något annat jobb i samband med badrummet (typ lägga golvvärme, byta delar av elen osv) och be honom installera JFB samtidigt. Annars förstår jag inte frågan. Du har väl inte elcentralen i badrummet JFB har ju liksom ingenting med den övriga badrumsrenoveringen att göra.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi har ju konstaterat i en annan tråd att du behöver ingen JFB.

Men alla tycker att du borde sätta en JFB som täcker hela lägenheten.
JFB sitter i elcentralen som inte sitter inne på toaletten.
Att installera JFB samtidigt som hantverkare jobbar är väl inte bra då det blir strömlöst någon timme
Du kan installera JFB som punkt 0 1 2 .....7, helt valfritt vilken tidpunkt.

protte
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför inte installera en JFB som skyddar hela bostaden redan nu?
Det var ju det som var frågan. Om det finns någon egentlig anledning till att göra det just i samband med rivningen (tänker att det skulle bli lättare att komma åt kablarna, om de nu behöver bytas, jag vet inte hur gamla de är). En totalentreprenör som jag snackat med påstår att de måste installera jfb i samband med renoveringen (oavsett om vi vill ha vägguttag eller ej). Men om jag fixar en behörig elektriker som installerar jfb (för hela bostaden) redan nu så slipper ju de göra det sen. Dock påstår han att de inte kan lämna våtrumsgaranti om det inte är en av deras elektriker som har gjort det. Varför skulle detta kunna påverka våtrumsgarantin, om de inte gjort några nyinstallationer såsom handdukstork? Givetvis skulle jag anlita en behörig elektriker. Skitsnack att de inte kan erbjuda garanti om det inte är en av deras elektriker som installerat jfb, eller hur? Att de kan vägra att jobba om jfb saknas är en sak, men om jag anlitat en behörig elektriker till att installera jfb, då borde inte det påverka våtrumsgarantin bara för att det inte råkade vara en av deras.
 
BirgitS
A a.non skrev:
Om det finns någon egentlig anledning till att göra det just i samband med rivningen (tänker att det skulle bli lättare att komma åt kablarna, om de nu behöver bytas, jag vet inte hur gamla de är).
Installera en jordfelsbrytare gör man med omkopplingar och tillägg i elcentralen. En jordfelsbrytare kräver inte att några kablar i resten av bostaden behöver bytas. Däremot om det är så gamla kablar att isoleringen går sönder så fort man petar på dem så behöver ju kablarna bytas men det har inget att göra med installationen av jordfelsbrytare. Hur gammal är kablarna tror du?
Går ju att montera bort taklampan i badrummet och se efter hur kablarna ser ut.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Prata med elektrikern om han ska komma och göra något annat jobb i samband med badrummet (typ lägga golvvärme, byta delar av elen osv) och be honom installera JFB samtidigt. Annars förstår jag inte frågan. Du har väl inte elcentralen i badrummet JFB har ju liksom ingenting med den övriga badrumsrenoveringen att göra.
Tänkte inte alls installera golvvärme eller annat utan bara behålla befintlig taklampa med kupa. En helentreprenör som jag snackat med påstod att de måste installera jfb oavsett om jag bara ska ha lampa eller något mer. Eftersom det inte kommer behövas något elarbete till den befintliga lampan så undrar jag om det finns någon praktisk anledning till att tajma det just under renoveringen (om det inte behövs andra eljobb som kan göras samtidigt). Helentreprenören påstår att de inte kan erbjuda garanti om det inte görs samtidigt men jag fattar inte varför detta egentligen skulle påverka garantin, om jfb installerades innan renoveringen och av en annan behörig elektriker. Jag skulle ju kunna anlita någon som installerar jfb i hallen nu innan jag beslutar om/när/vem som ska renovera badrummet så varför skulle detta påverka våtrumsgarantin om jag anlitar en helentreprenör, bara för att det inte är deras elektriker som har installerat jfb?
 
A a.non skrev:
Dock påstår han att de inte kan lämna våtrumsgaranti om det inte är en av deras elektriker som har gjort det.
Vilket skitsnack. Eventuella våtrumsintyg har inget som helst att göra med vad som sitter i elcentralen i ett annat rum.

Se till att få dit en JFB för hela bostaden innan så blir det en icke-fråga vid badrumsrenoveringen.
 
  • Gilla
a.non
  • Laddar…
Jordfelsbrytare är inget krav i ditt fall. Men det är inte fel att ha, installera en innan så slipper du diskussionen.
 
A a.non skrev:
Det var ju det som var frågan. Om det finns någon egentlig anledning till att göra det just i samband med rivningen (tänker att det skulle bli lättare att komma åt kablarna, om de nu behöver bytas, jag vet inte hur gamla de är). En totalentreprenör som jag snackat med påstår att de måste installera jfb i samband med renoveringen (oavsett om vi vill ha vägguttag eller ej). Men om jag fixar en behörig elektriker som installerar jfb (för hela bostaden) redan nu så slipper ju de göra det sen. Dock påstår han att de inte kan lämna våtrumsgaranti om det inte är en av deras elektriker som har gjort det. Varför skulle detta kunna påverka våtrumsgarantin, om de inte gjort några nyinstallationer såsom handdukstork? Givetvis skulle jag anlita en behörig elektriker. Skitsnack att de inte kan erbjuda garanti om det inte är en av deras elektriker som installerat jfb, eller hur? Att de kan vägra att jobba om jfb saknas är en sak, men om jag anlitat en behörig elektriker till att installera jfb, då borde inte det påverka våtrumsgarantin bara för att det inte råkade vara en av deras.
Vi har kommit fram till att det nog inte finns någon större vits med att installera jfb som separat åtgärd redan nu eftersom det verkar som elektrikern i så fall skulle få komma tillbaka för att byta ut kablarna i badrummet i samband med kommande badrumsrenovering (gul-grön kabel finns men isoleringen verkar inte vara i så bra skick). Lika bra att elektrikern gör så mycket som möjligt på en gång och kanske ska passa på att lägga till handdukstork när han ändå är där. Det borde gå att byta kablar, dra in några extra till uttänkt plats för handdukstork och installera jfb på några timmar, eller? Men behöver de bryta upp väggarna i hallen för att kunna byta kablarna som går till badrummet (innanpåliggande kablar och vet inte hur de är dragna i väggarna i hallen)? Elcentralen sitter i andra änden av hallen. Det blir tydligen mer omfattande än att "bara" skaffa jfb eftersom kablarna förmodligen kommer behöva bytas ut.
 
Alla skarvar ska finnas i dosor. Så om det är som det ska så går det att byta ledningar utan att öppna väggar.
 
D Daniel 109 skrev:
Alla skarvar ska finnas i dosor. Så om det är som det ska så går det att byta ledningar utan att öppna väggar.
Det finns två doslock i badrummet. Bör det finnas ett i hallen också?
 
Det kan inte jag svara på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.