Lite undringar kring det här med "möbeltorrt". Jag köpte planhyvlat furu i december och byggde bland annat en bänk. Visst var det mest för att träna på snickerikunskaper, men eftersom den blev rätt bra vill jag ju kunna ha den inne. Den står nu i hallen och jag har fått en hel del komplimanger för den. Problemet är bara att den nu efter sex veckor inne i huset är allt annat än imponerande och komplimangerna har sinat. Virket har torkat krympt och det som var i liv när jag tog in den är det absolut inte längre. Just den här går ju lätt att fixa - bara ut och slipa och lacka igen. Men nu vill jag ju veta hur jag ska göra framöver.

Tydligen ska man inte bara köpa planhyvlat på byggvaruhus och sätta igång. Så långt är jag med. Men frågan är vad som krävs för att torka och hur man sedan bör förvara virket. I garaget som jag just isolerat har jag normalt runt tio grader och om jag ska vara där lite längre, eller om lim eller färg ska torka, drar jag upp till kanske 15 grader. Frågan är om det räcker för att förvara virke möbeltorrt, eller om det behöver vara varmare. Eller är det till och med så att jag borde ha en avfuktare där inne?

Vad säger teorin och hur gör ni andra?

Handbyggd träbänk av planhyvlat furu i en verkstad, problem med krympning efter torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är inte temperaturen som styr utan fuktigheten...

Virkets fukthalt och rörelser hamnar i jämvikt till där den förvaras.

Sedan har jag för mig att de fysiska rörelserna i virke minskar med tiden.

Dvs en bit virke som legat på logen i 50 år är stabilare än den du köpte igår trots att fukthalten är densamma.

Så tipset är väl att förvara virket för ett projekt i samma miljö där den ska stå.

/ATW
 
För att stabilisera tror jag att man ska cykla fuktigheten. 50år i ladan ger cykler och tif för stabilisering. En stabil miljö är inte lika bra ur det perspektivet.
 
Johan1975z skrev:
[länk]
Tack för länken. Intressant läsning, men inga direkta svar jag kan ta till mig. Om enda lösningen är att lagra virket där möblerna ska stå, kommer nog familjen rösta för att jag köper möblerna på IKEA framöver. Vore intressant att få höra hur andra gör.
 
1. Ha ett virkesförråd. I ouppvärmd bod
2. Projektvirke flyttas till kontrollerad miljö för sluttork/acklimatisering.
3. Snickra

Man skulle nog kunna knö in en hel del virke i en skrubb.

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Det är inte temperaturen som styr utan fuktigheten...

Virkets fukthalt och rörelser hamnar i jämvikt till där den förvaras.

Sedan har jag för mig att de fysiska rörelserna i virke minskar med tiden.

Dvs en bit virke som legat på logen i 50 år är stabilare än den du köpte igår trots att fukthalten är densamma.

Så tipset är väl att förvara virket för ett projekt i samma miljö där den ska stå.

/ATW
Det du säger stämmer visserligen men det man missar om man läser ditt resonemang är att temperaturen i väldigt stor utsträckning styr luftfuktigheten.
Dvs, har du 3 grader och 80% luftfuktighet så kommer du enbart genom att värma upp luften få t.ex. 20 grader och 26% luftfuktighet.

Men visst, använder man luftavfuktare så kan man (med en effektiv avfuktare) hålla 14 grader och 35% RH, vilket jag skulle säga är lagom förvaring för att virke skall bli möbeltorrt.
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Man skulle kunna tänka sig en lagomt ventilerad/isolerad låda som med en liten tillsatsvärme skulle ge en lämplig miljö.

/ATW
 
Många tankar, men inget jag blir riktigt klok på. Jag tror jag omformulerar frågan ocg beskriver förutsättningarna.

Hur kan jag göra för att virket ska bli och förbli möbeltorrt i mitt garage? Att förvara virket inne bostadshuset är inte ett alternativ.

Garaget är ett 45 kvm gammalt timmerhus på gjuten oisolerad platta. Huset är ”rätt” men ganska tunnt isolerat, så jag värmer helst inte upp det mer än nödvändigt. Bara självdrag. Behövs det värmas till 20 grader får jag väl göra det, men blir det bättre/billigare med avfuktare och lite kallare så gör jag hellre det.

Framförallt - hur gör ni andra. Vilken miljö har ni i era virkeslager?
 
Min erfarenhet är att det är svårt att komma väldigt lågt med avfuktare utan att den också värmer (spillvärmen från avfuktaren värmer utrymmet). Är det för kallt där man kör avfuktaren kommer den bara hamna i avfrostningscykler hela tiden och inte särskilt mycket fukt utvinns ur luften. Sen beror det ju på hur tätt och hur välisolerad byggnaden är också.
Jag har större delen av mitt virke i min snickarbod där jag håller 19 grader. Detta ger en luftfuktighet runt 40% nu under vinterhalvåret här i varma och regniga Göteborg.
Välordnat virke på hyllor i en ljus, välisolerad snickarbod med synlig avfuktningsslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Virke som håller på att torka och är betydligt fuktigare förvarar jag i en friggebod som jag värmer till ca 12 grader. Detta ger ett RH runt 60%. Periodvis kör jag även avfuktare i detta utrymme. Virket som är här inne måste efter att det nått jämvikt torkas i ytterligare några månader i mitt torrare utrymme innan jag snickrar med det. En fuktmätare är bra att ha också. Sen mäter och loggar jag både temperatur och luftfuktighet i båda utrymmena.
Sågat virke under torkning på träreglar med fuktmätare och termometer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktmätare visar 19,4% fuktnivå på träyta, använd för att kontrollera virkets fuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Graf över luftfuktighetsnivåer i en snickarbod över flera veckor, med min-, max- och medelvärden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
frenberg och 3 till
  • Laddar…
Är det inte så att virke som torkat ordentligt inte ta åt sig fukt igen lika enkelt, så det brukar vara formstabilare? Jag trodde detta var principen bakom träsorter som värmebehandlad furu. Används på mitt jobb iallafall för snickerisyften av produkter som ska vara utomhus och i våta eller fuktiga miljöer.
 
Alternativet kan vara att köpa möbeltorrt virke. Så mycket som projektet behöver. Värma upp garaget tills möbeln är klar.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.