• Gilla
FrkGrön
  • Laddar…
Kul!
Lite väl litet för egen del, men tycker det är roligt att se när folk väljer att göra något annorlunda och inte bara "bräcka" varandra jämt. Bor själv i ett hus på 60 kvm och så länge jag är ensam här känns det som att mer än så bara blir massa mer att städa utan att ge mig något.
 
  • Gilla
Flipbed och 4 till
  • Laddar…
Tur att de kunde passa in huset som attefall..

Betyder det att de måste "ha kvar" den ursprungliga stugan i nån form av beboeligt skick tillsvidare?
 
Hur har de löst tillgänglighetskraven? De verkar ju ha det som en permanentbostad och då ska väl såna vara uppfyllda?
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
janwide
Det vore kul att se ritningar på hur de disponerat ytorna.
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Var kommer tre tons kravet ifrån?
 
Att bo litet är inget problem så länge man inte har barn, sen är det inte lika enkelt. Själv har man bott i en 15kvm studentbostad i 5år, inga problem så länge man bara behöver ta hand om sig själv.
 
K
Oväntat dyrt. Kanske VA-kostnaden är en stor del.
 
Häftigt! Kan tänka mig något liknande senare kanske. Har ett par på mitt jobb som sålde hus, sommarhus och allt möjligt skit och flyttade in i en 26 kvm lägenhet och kör compact living. De trivs bra och kan resa massor samtidigt som de kommer kunna gå i pension väldigt tidigt.
 
Varför så stor VVB?
En 150l@70grader ger 260 l 40 gradigt vatten, vilket räcker lätt till ett normalstort badkar.

Bygger man så litet så vill man ju använda ytan/volymen så bra som möjligt.
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte riktigt artikeln? Är det ovanligt att folk bor i attefallare, för tiny house = attefallare.
Och vad har dom gjort med permanent bostaden på tomten?
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Hur är det egentligen att bygga och bo i ett Tiny House? Marita Brännvall och hennes man borde veta. De bor sedan snart två år tillbaka i ett Tiny House i Höörs kommun.

Du kan läsa artikeln här: Tiny House - att bygga och bo i ett riktigt litet hus
Förstår inte hur de fått bygglov då inga väsentliga krav uppfyllts betr tillgänglighet, förvaring och rumsfunktioner. Attefallare är ju ett komplement till permanentbostad. Vad jag förstått finns ingen sådan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cancerman_777 och 1 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Förstår inte riktigt artikeln? Är det ovanligt att folk bor i attefallare, för tiny house = attefallare.
Och vad har dom gjort med permanent bostaden på tomten?
Det var precis det jag tänkte när jag läste artikeln. Var är huvudbyggnaden? En attefallare är ju en komplementbyggnad och om du inreder till bostad, komplementbostadshus. Men då tillkommer tillgänglighetskraven, nyfiken på hur man har tänkt kring det i detta fallet?
 
  • Gilla
Igen och 2 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Förstår inte hur de fått bygglov då inga väsentliga krav uppfyllts betr tillgänglighet, förvaring och rumsfunktioner. Attefallare är ju ett komplement till permanentbostad. Vad jag förstått finns ingen sådan.
Vi slogs av samma tankar seniorkonsult. :)
 
  • Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
Där står ett annat hus på tomten så att detta kan klassas som ett attefallshus (står i texten).
 
  • Gilla
Fartland och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.