B
Hej,

Jag funderar på att måla mina linoleumgolv i kök, hall och sovrum. Har tittat på Alcros golvfärg entré eller linoljefärg, har någon av er erfarenhet av dessa? Vilket är bäst? Blir resultatet bra och hur länge håller det vid normalt slitage? Jag vet att man måste vara mycket noggrann vid förarbetet och rengöra och slipa ordentligt.
På Beijer Bygg avrådde de mig från att måla linoleumgolv, men på nätet ser jag många som gjort det med bra resultat, så det borde ju gå (om färgen håller sig fin, dvs)?

Många på detta forum verkar så kunniga så det känns som rätt ställe att fråga på. Jättetacksam för svar! :)
 
B Byggfia5 skrev:
måla linoleumgolv
Linoleum är en ganska tjock yta som kan gå att slipa och rubba upp.
En målad yta slits ganska fort runt stolar och gångytor.
Att måla ytan varar antagligen inte så länge där slitaget är som störst utan kan behöva målas om ganska ofta.
Sedan är det givetvis frågan om att får färgen att fastna så den inte släpper över tid.

Överväg att lägga in något på golvet tex ett billigt klick-golv som du kan lägga själv.
 
Staffans2000
Om golvet bara är smutsigt kan du prova att rengöra det med fotogen och stålull. Ett tips jag fått av en golvläggare anno Hedenhös. Jag har aldrig provat det själv, så hur det fungerar, vet jag inte. Men du kan alltid prova i ett hörn eller så.

Staffan
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
K kest skrev:
Linoleum är en ganska tjock yta som kan gå att slipa och rubba upp.
En målad yta slits ganska fort runt stolar och gångytor.
Att måla ytan varar antagligen inte så länge där slitaget är som störst utan kan behöva målas om ganska ofta.
Sedan är det givetvis frågan om att får färgen att fastna så den inte släpper över tid.

Överväg att lägga in något på golvet tex ett billigt klick-golv som du kan lägga själv.
Har sett slitna linoliumgolv på förskolor som slipats och blivit som nya. Så gillar man mönstret/färgen så kan det vara ett alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.