Vi flyttade in i en Myresjö villa nyligen från 76. Inredd källare med en mysig gillestuga med öppen spis. De förra ägarna sa att de eldade en hel del på vintern för att värma upp, och så har vi också gjort i 2 månader. Problemet är att den inmurade eldstaden inte värmer för 5 öre. Det går inte att ställa några spjäll och veden brinner upp fortare än jag hinner klyva ny.
Eldstaden är ganska stor ca 50cm bred inuti och minst lika djup. Inuti sitter "täljsten" och utsidan är murad med tegel från golv till tak. Det tar minst 3 timmar av intensivt eldande innan utsidan ens blir ljummen.
Vad ska jag satsa på. Köpa och sätta in en kasett eller modifiera spjäll så vi kan reglera den i befintligt skick.
Den ska bara vara ett komplement till befintligt vattenburet värmesystem.
 
Jag hade en öppenspis i källaren med när jag flyta in i min kåk. Köpte dock en Keddy (kassett) o fy fanken vad den värmer. Efter nån timmes brasa så är det ca 25-28 grader där nu , då har vi inga element på där inne.
 
Det är någon form av kassett som du skall satsa på (precis som Deflas säger).

Gör en inmätning av din befintliga öppning och ta med den till några försäljare och se vad de har att erbjuda. Du kommer inte att ångra dig efter montaget, bara undra varför tidigare ägare inte gjort detta.....
 
Det är ingen som har en bra förteckning av spiskasett leverantörer/fabrikat?

Jag letar själv efter en låg då min öppning i spisen edast är 42cm i höjd led.

Förslag?
:D
 
Kollade in www.vedkraft.se
de har ganska bra koll på produkter och de är mycket bra att konsultera med.
Finns dock bara i Malmö
 
Själv har jag en Keddy Superkassetten.

www.keddy.se

Den ge väldigt mycket värme, kommer snabbt upp till >25 grader, svårigheten är att sprida värmen vidare från det rum där eldstaden är placerad.
 
Handöl har Kasseten och dom firar 40 års jubeleum nu i Februari.. och har därför säkt priset under hela feberuari..!

Du hinner ännu.. det skiljer några tusen..

http://www.nibe.se/brasvarme/produkter/kassetter/handol.htm

om jag inte missminer mig helet fel så ligger denna på 7 tusen någonting.. + installation..
 
Men varför en kasett??????????? Varför krångla till det i onödan  ;)
Det är bara att mura in en  ordentlig dubbel glasslucka av gjutjärn - snyggt och säkert billigare en att baxa in en plåtburk som man ska sen få att hålla tätt mot skorstenskanal.
Luckor finns i alla utföranden till murade spisar och du hittar säkert en som är snyggt och passar ;).
lycka till!
gaia som är missnöjd med kasetten
 
Därför att en modern kassett ger en riktig förbränning vid rätt temperatur och därav en betydligt renare miljö och bränsleekonomi.
 
Pappa_Jesper skrev:
Därför att en modern kassett ger en riktig förbränning vid rätt temperatur och därav en betydligt renare miljö och bränsleekonomi.
Det låter som en citat från reklamblad för en kasett;).
Och vad är en kasset egentligen? Enligt mej är det ett stängd eldstad där inluften regleras med en luftspjäll i luckan för att få jämn och fullständig förbränning utan att släpa för mycket värme ut genom skorsten.
Och samma resultat får man genom att mura in en lucka med inbyggd spjäll (oftast en justerbar öppning som sitter i luckans ram). Eldstad finns ju redan i den öppna spisen. Vinkil skriver om en eldstad som har täljstenfinisch så det skulle vara synd att täcka över det, tycker jag. På det sätt får man likväl en stängd eldstad med reglerbar lufttillförsel, eller?
Och vad vinner man om stoppar in en kasset i stället ?????? Man slipper jobbet med att mura in luckor ::). Det är därför kasetten serveras som standardlösning för alla öppna spisar.
Jag påstår i alla fall att det är lättare att hitta en snygg glasslucka som passar till en befintlig öppen spis än att hitta en svetsad plåtlåda som passar till hålet. Att beställa en motanpassad är inte billigt heller ;).
gaia
 
du ska ha en kasett!

en kasett är inte bara en instängd brasa, den har ett tak som gör att röken så ta en omväg för at komma till skorstenet & röken värmer då kasetten.

sen kan man som sagt styra elden med syre tillförsen.

desutom så kan rumsluften strömma in under kasetten & värmas upp & strömma ut över kasetten, den överför altså värmen till rumet bättre.


Jag har själv en Keddy & svärfar har en rorslags spis, kompisen & farsan har varsin Handöl.

dessa 3 modellar har på pappret samma effekt!
men jag upplever dom så här.
kaddyn & roslagspisen måste man elda mycker i för att den sak geifrånsig värmen bra, man ska fylla hela botten & se till att det är bra fart på elden = hyvsat mycke syre. upplever det som att kedyn är lite effektivare än roslagsspisen.
Handöl käns helt överlägsen det bara väller ut värme även om man inte eldar så kraftigt, när man väll fått uppp inomhustempraturen så kan man strypa rekält & bara stoppa i en pinne då o då. denna har ett ställbart raster i botten som gör att syter komet in på rätt ställe!

nu kan ju olika modeller btesig lite olika i olika instalationer. men jag tror inte du blir missnöjd med en Handöl
 
Handöl låter som en vinnare när man pratar med säljare och just nu har de kampanj. I eftermiddag hämtar jag en kassett för 7900kr plus lite rör och grejer. Nästa problem blir att ta upp hålet något i spisen och ta bort själl och göra luftspalt och..........


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.