Hej!
Söker en monteringslösning för en TV-antenn som ska sitta på ett valmat tak. Idag sitter antennen på skorstenen, vilket inte tycks vara den bästa lösningen för skorstenens livslängd. Jag skulle vilja flytta bort den från skorstenen men hittar ingen monteringsmetod som medger att antennen fortfarande befinner sig i närheten av takets högsta punkt. Idag är antennen ca 4-5m över nocken och den höjden behövs.

Någon som känner till bra lösningar/produkter för taqkmontering av TV-antenn på ett valmat tak?
 
Nu vet jag inte om du har vind men fungerar utmärkt att sätta en antenn invändigt.
 
4-5 m, det är ju ingen antenn, det är ju en rejäl tv-mast;-)

Beroende på hur vinden ser ut så kan du ju kanske göra som det alltid gjordes på flerfamiljshusen inne i stockholms innerstad innan kabeltv kom (och säkert på alla andra större hus också).

Dra maströret ner genom inbrädningen på taket, ner på vinden och bulta där fast det på lämpligt vis (tex i takstolen och vidare fastsättning i vägg golv eller dyl.
Yttertaket tätas sedan med en stos.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Precis som Frebbe skriver har jag på mitt hus. Och gjort åtskilliga på andra hus i mitt yrke som antenninstallatör.
 
H huggan skrev:
Nu vet jag inte om du har vind men fungerar utmärkt att sätta en antenn invändigt.
Om det krävs att antennen sitter 5m ovan nock för att få signal så lär det nog inte gå att lägga den på vinden, men jag kanske har missuppfattat saken.
 
F Frebbe skrev:
Om det krävs att antennen sitter 5m ovan nock för att få signal så lär det nog inte gå att lägga den på vinden, men jag kanske har missuppfattat saken.
Förmodligen ja, läste lite för snabbt där.
 
D dgjohansson skrev:
Hej!
Söker en monteringslösning för en TV-antenn som ska sitta på ett valmat tak. Idag sitter antennen på skorstenen, vilket inte tycks vara den bästa lösningen för skorstenens livslängd. Jag skulle vilja flytta bort den från skorstenen men hittar ingen monteringsmetod som medger att antennen fortfarande befinner sig i närheten av takets högsta punkt. Idag är antennen ca 4-5m över nocken och den höjden behövs.

Någon som känner till bra lösningar/produkter för taqkmontering av TV-antenn på ett valmat tak?

Jag vill inte heller använda skorstenen.
Därför funderar jag på följande lösning:
Jag svarvar en hylsa som passar in i avloppsluftningsröret och sticker min mast i hylsan.
Då inställer sig följande frågor:
1. Håller röret? Det är gjutjärn med c:a 10 cm diameter. Har försökt vicka lite på det, sitter helt stumt.
2. Om jag sticker masten i hylsan tänker jag ha sugpassning men det kanske är bättre att ha hålet en aning koniskt så att min mast kan röra sig lite och inte knäcks vid hylsans övre kant?
3. Hur långt skall masten stickas in i röret? Masten är 5 m lång. Jag tänkte mig c:a 80 cm.
4. Kommer hylsan att försämra ventilationen alltför mycket? Räcker det med öppningen via masten (46 mm diameter) eller skall jag borra en massa hål i hylsan runt masthålet?
5. En liknande hylsa skall givetvis finnas i nedre ändan av masten så att den får ett ordentligt stöd. Eller kanske räcker det att ha två bultar i 90 grader genom masten för att stabilisera?
6. Måste det hela förankras i röret eller finns det ingen risk att hela grejen flyger iväg när det blåser? Jag vill helst inte borra i ventillationsröret och helst inte i min mast heller, det blir ju brottsanvisningar.
Några kunniga kommentarer?
Pirx
 
K kadett pirx skrev:
Jag vill inte heller använda skorstenen.
Därför funderar jag på följande lösning:
Jag svarvar en hylsa som passar in i avloppsluftningsröret och sticker min mast i hylsan.
Då inställer sig följande frågor:
1. Håller röret? Det är gjutjärn med c:a 10 cm diameter. Har försökt vicka lite på det, sitter helt stumt.
2. Om jag sticker masten i hylsan tänker jag ha sugpassning men det kanske är bättre att ha hålet en aning koniskt så att min mast kan röra sig lite och inte knäcks vid hylsans övre kant?
3. Hur långt skall masten stickas in i röret? Masten är 5 m lång. Jag tänkte mig c:a 80 cm.
4. Kommer hylsan att försämra ventilationen alltför mycket? Räcker det med öppningen via masten (46 mm diameter) eller skall jag borra en massa hål i hylsan runt masthålet?
5. En liknande hylsa skall givetvis finnas i nedre ändan av masten så att den får ett ordentligt stöd. Eller kanske räcker det att ha två bultar i 90 grader genom masten för att stabilisera?
6. Måste det hela förankras i röret eller finns det ingen risk att hela grejen flyger iväg när det blåser? Jag vill helst inte borra i ventillationsröret och helst inte i min mast heller, det blir ju brottsanvisningar.
Några kunniga kommentarer?
Pirx
Den lösning låter inte optimal. Vanligtvis använder man en takstos om man vill ha upp ett antennrör på taket.
e91c3b09e649e5848d2e7788dd6038f1.jpg
 
  • Gilla
  • Ledsen
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Den lösning låter inte optimal. Vanligtvis använder man en takstos om man vill ha upp ett antennrör på taket.
[bild]
E etompau skrev:
Den lösning låter inte optimal. Vanligtvis använder man en takstos om man vill ha upp ett antennrör på taket.
[bild]
E etompau skrev:
Den lösning låter inte optimal. Vanligtvis använder man en takstos om man vill ha upp ett antennrör på taket.
[bild]
E etompau skrev:
Den lösning låter inte optimal. Vanligtvis använder man en takstos om man vill ha upp ett antennrör på taket.
[bild]
 
Vad menar du med "inte optimal"? Går det åt h..e eller bara olämpligt? och i så fall varför? Jag vill inte göra hål i taket så helst vill jag göra det på ett okonventionellt sätt...
Hälsningar
Pirx
 
Min tvekan gällde mest hur kommer ventilationen att fungera då ett antennrör insätts i vent.röret, kommer röret att stå pall för krafterna från en svajade mast samt hur ska antennkabeln ledas ut om den går inne i antennröret?

Men om du inte vill ta upp hål i taket så är kanske din lösning den bästa.
 
Hej och tack för dina synpunkter.
Jag satte ett lock med ett litet hål i på röret och bad hustrun att spola i alla toaletter. Hon märkte ingen avvikelse i vattenivåer i vattenlåsen.
Masten kommer att stödjas med tre staglinor så jag tror inte att den kommer att svaja så mycket. Och kabeln tänkte jag ha utanpå röret, alltså inga hål i röret.
Skall experimentera lite mer, känner mig ganska osäker ändå.
Hälsningar
Pirx
 
Nyfiken varför tv-antenn på 2020-talet? Glöm inte hänga upp en uggla och lägga några gummiormar på taket för att slippa fågel-toa! ;)
 
Inte TV-antenn. Jag behöver en bra antenn till min radiosändare.
Pirx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.