Papphammar666 lilllasrne skrev:
Nibe1255 med (tror) 250liter intern tank ..
nya element rör borrhål allt
227t efter rot

från 33t till 12.7t kw/h efter konverterring och 16° till 22°
Härligt! Och tack för den spontana uppdateringen.

Hade du kört 22 grader tidigare hade du gissningsvis legat på 38000 kWh om inte mer, så besparingen är ännu större :)
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
kisumisu
Så med andra ord lönar det sig konvertera?

Står själv i sådan sits att jag knappt använder el elementen. Vi har en stor bakugn och vissa av våra el element är sönder. Skulle behövas bytas ut.

Värmen är ojämn har aldrig gillat det här.
Funderat på olika blås och ventilation..

Men huset är stängd planlösning.
Har tom rum jag håller låst dit jag ej vill ha barn eller våra husdjur. Där blossar ju el element för "fullt" är runt +17/18. Sedan kan vi ha +25 i vardagsrum där vedeldning är.

Samma problem i tvättstuga, toaletter och övervåningen.

Sedan tjatar folk om luftvärmepump :rolleyes:
Men har själv funderat på vattenburen värme och borra jordvärme?

Men det frågan om det skulle löna sig?

Varför jag har börjat fundera nu på allvar är dels att jag är trött på inomhusklimatet och att vi snart måste byta ut varmvattenberedare. Beredaren är 20år och börjar göra sitt. 300liter och man klarar inte ens göra 10min dusch innan varmvattnet är slut....bara en sådan ny kostar ju 20k+ och byter jag ut till en likadan är det ju ingen besparing när det gäller el.

Bara vvs beredaren gör säkert 1/3 av min elräkning (om inte mer?)...brukar få 3000-4000kr per månad elräkning. Även sommartid runt 2000 (då garanterat alla element är stängda och belysning inte ens används då vi har midnattssol här i norr).

Vad hade ni gjort?
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Så med andra ord lönar det sig konvertera?

Står själv i sådan sits att jag knappt använder el elementen. Vi har en stor bakugn och vissa av våra el element är sönder. Skulle behövas bytas ut.

Värmen är ojämn har aldrig gillat det här.
Funderat på olika blås och ventilation..

Men huset är stängd planlösning.
Har tom rum jag håller låst dit jag ej vill ha barn eller våra husdjur. Där blossar ju el element för "fullt" är runt +17/18. Sedan kan vi ha +25 i vardagsrum där vedeldning är.

Samma problem i tvättstuga, toaletter och övervåningen.

Sedan tjatar folk om luftvärmepump :rolleyes:
Men har själv funderat på vattenburen värme och borra jordvärme?

Men det frågan om det skulle löna sig?

Varför jag har börjat fundera nu på allvar är dels att jag är trött på inomhusklimatet och att vi snart måste byta ut varmvattenberedare. Beredaren är 20år och börjar göra sitt. 300liter och man klarar inte ens göra 10min dusch innan varmvattnet är slut....bara en sådan ny kostar ju 20k+ och byter jag ut till en likadan är drt ju ingen bedparing när det gäller el.

Vad hade ni gjort?
Jordvärme gräver du, bergvärme borrar du ;)

Jag skulle definitivt borrat bergvärme
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
kisumisu
PeterHog PeterHog skrev:
Jordvärme gräver du, bergvärme borrar du ;)

Jag skulle definitivt borrat bergvärme
Sorry att jag blandar ihop ;)

Så du skulle tagit det + kostnaden att dra rör och ca 13-14 element?

Varmvattenberedaren måste som sagt oavsett bytas...eller finns det bättre alternativ till bara varmvatten som kan vara lönt och satsa på?

Sedan ordna bättre ventilation som sprider värmen från bakugnen till alla stängda rum?
 
Ja jag gjorde det för 2 år sedan, fast jag lade golvvärme istället för element och jordvärme... förbrukningen sjönk från 25000kwh till 6500kwh
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Sorry att jag blandar ihop ;)

Så du skulle tagit det + kostnaden att dra rör och ca 13-14 element?

Varmvattenberedaren måste som sagt oavsett bytas...eller finns det bättre alternativ till bara varmvatten som kan vara lönt och satsa på?

Sedan ordna bättre ventilation som sprider värmen från bakugnen till alla stängda rum?
Att installera bergvärme är kostar mycket, allra helst om man också måste konvertera till vattenburen värme. Men det är oerhört skönt! Kolla upp flera olika företag, det kan skilja ganska mycket. Du vill också ha en pump med frekvensstyrd kompressor - det är bra!
Och om inte grundvattnet ligger för djupt kan det gå att lägga ner ett extra rör så har du gratis vatten att vattna med.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Bara vvs beredaren gör säkert 1/3 av min elräkning (om inte mer?)...brukar få 3000-4000kr per månad elräkning. Även sommartid runt 2000 (då garanterat alla element är stängda och belysning inte ens används då vi har midnattssol här i norr).

Vad hade ni gjort?
Såvida du inte har ett kraftigt läckage i beredaren så kan jag ganska säkert säga att det inte beror på beredaren att varmvattnet tar slut så fort. Snarare handlar det om kärvande blandningsventil eller t.ex. duschblandare med inre läckage.

Om det går sätt gärna en separat elmätare på beredaren för att se vad den förbrukar.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Värmepump kan fungera väldigt bra i äldre, "svåra" hus! Och att luftkvaliteten blir väldigt mycket bättre med pump har jag skrivit om i andra trådar flera gånger samt att kylfunktionen i somras mer eller mindre räddade livet på mig när huset höll 32C utan.
Byter man från eldad uppvärmning i ett hus med självdrag så skulle jag snarare säga att luftkvalitén blir markant sämre. I alla andra fall ser jag inte hur det kan påverka öht.
 
  • Gilla
PeterHog
  • Laddar…
kisumisu
N NoiseMaker skrev:
Att installera bergvärme är kostar mycket, allra helst om man också måste konvertera till vattenburen värme. Men det är oerhört skönt! Kolla upp flera olika företag, det kan skilja ganska mycket. Du vill också ha en pump med frekvensstyrd kompressor - det är bra!

Och om inte grundvattnet ligger för djupt kan det gå att lägga ner ett extra rör så har du gratis vatten att vattna med.





PeterHog PeterHog skrev:
Ja jag gjorde det för 2 år sedan, fast jag lade golvvärme istället för element och jordvärme... förbrukningen sjönk från 25000kwh till 6500kwh
Är stor besparing!

Det enda jag tycker svårt i mitt fall är när jag eldar.Visserligen är veden ej gratis och speciellt om man tänker på jobbet :thinking:
Men ändå.

Samtidigt har vi väldigt ojämn värme i huset och det kan man inte kalla komfort.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Är stor besparing!

Det enda jag tycker svårt i mitt fall är när jag eldar.Visserligen är veden ej gratis och speciellt om man tänker på jobbet :thinking:
Men ändå.

Samtidigt har vi väldigt ojämn värme i huset och det kan man inte kalla komfort.
Ja jag skulle inte tro på dom siffrorna själv om det inte vore för att jag satte in en separat energimätare för pumpen
 
kisumisu
Q Qvanten skrev:
Såvida du inte har ett kraftigt läckage i beredaren så kan jag ganska säkert säga att det inte beror på beredaren att varmvattnet tar slut så fort. Snarare handlar det om kärvande blandningsventil eller t.ex. duschblandare med inre läckage.

Om det går sätt gärna en separat elmätare på beredaren för att se vad den förbrukar.
Nja det är hela huset!

Vred tom beredaren på max värme var det 80. Blev alldeles för varmt vatten...men sen sjunker värmen och tillslut ljummet o kallt.

Så nä det är inte bara i duschen. Den nya kranen i köket (ett halvår gammalt) beter sig precis likadant.
 
kisumisu
S scim skrev:
Byter man från eldad uppvärmning i ett hus med självdrag så skulle jag snarare säga att luftkvalitén blir markant sämre. I alla andra fall ser jag inte hur det kan påverka öht.
Vet ej om det var svar till mig eller luftvärme fantasterna? ;)

Då vi har ingen självdrag däremot gammalt mekaniskt utblås som även den skulle behövas bytas ut. Men återligen hamnar man i vattenburet system :thinking:

Såg tom i broschyren om bergvärmepumpen extra tillbehör ventilation :thinking:

Dessutom ryker bakugnen in rätt mkt är en teknik o elda i den. Så ha rök in dagligen eller 1 gång i veckan som man myseldar...

....Men ventilation har jag funderat byta sen vi flytta in huset. Men åren går och som sagt ventilationsåtervinning (som fungerar som jag tänkt dvs flyttar värmen) nästan uteslutet kräver vattenburet system.

Många pratar om just dessa luftvärmepumpar. Men inte min grej. Då man även där kommer inte ifrån problemet att få in värme i stängda rum. Dessutom lär dom nog inte funka så bra i -20.

Hör också hur grannars inverters lider. Vinar och pangar....nä dom är nog bra i Spanien och andra varma länder för att få kyla.

Men här i Norrland har vi ju värme 1månad i året och själv njuter jag av värmen...borde väl bo i varmare land :crysmile::cool:
 
Redigerat:
kisumisu
PeterHog PeterHog skrev:
Ja jag skulle inte tro på dom siffrorna själv om det inte vore för att jag satte in en separat energimätare för pumpen
Jo det är helt otroligt. Har så svårt tro.

Många jämförelser är ju gjorda med direkt el. Men skulle vara kul veta hur stor del varmvatten tar. Tror den tar också en väldigt stor del.

Kan man förresten säkra ner till 16A med bergvärme?

Vi har idag snedrivet 20A. En 20A paijar om för mycket igång. Medans de två andra går bra med 16A.

Men det jag märkte när vi flytta in i huset att på förra som vi hade 16A och oljeeldning var komforten bättre och elräkningarna betydligt mindre.
 
kisumisu kisumisu skrev:
Jo det är helt otroligt. Har så svårt tro.

Många jämförelser är ju gjorda med direkt el. Men skulle vara kul veta hur stor del varmvatten tar. Tror den tar också en väldigt stor del.

Kan man förresten säkra ner till 16A med bergvärme?

Vi har idag snedrivet 20A. En 20A paijar om för mycket igång. Medans de två andra går bra med 16A.

Men det jag märkte när vi flytta in i huset att på förra som vi hade 16A och oljeeldning var komforten bättre och elräkningarna betydligt mindre
I mitt gamla hus så hade jag en vvb på 200L och hade en mätare på den, den drog ungefär 350kwh/månad för 2 vuxna och 2 barn
 
kisumisu kisumisu skrev:
Nja det är hela huset!

Vred tom beredaren på max värme var det 80. Blev alldeles för varmt vatten...men sen sjunker värmen och tillslut ljummet o kallt.

Så nä det är inte bara i duschen. Den nya kranen i köket (ett halvår gammalt) beter sig precis likadant.
Om det finns en blandningsventil sitter den efter beredaren och om den kärvar blandar den in alldeles för mycket kallvatten i varmvattnet vilket märks särskilt vid högt flöde vilket det blir när du duschar.

Om en blandaren har ett inre läckage mellan varma och kalla sidan trycks kallvatten ut i varmvattenledningen även när den inte används och går till alla tappställen bakvägen.
Det kan vara en bortglömd blandare som sitter oanvänd någonstans och det märks mest vid höga flöden.

Jag har själv varit med om båda sakerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.