Vad tror ni om detta spröjs på detta hus? Vi tänker också sekelsskiftspanel?
Är rädd att det blir för "mycket"?
Fönstrerna kommer att vara samma höjd, men vi har valt att ha smalare..
 
  • Rödmålat hus med vit sekelsskiftspanel och spröjsade fönster, gräsmatta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönster med spröjs och vit kantlist på grått hus med sekelsskiftspanel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ta vit tejp och testa.
då får ni känslan för en billig rulle tejp på hur era fönster kan bli med spröjs.
 
Det är ju vad som brukar kallas för flaggfönster.
Jag tycker det ser knasigt ut att de övre bågarna är uppdelade i fyra så små rutor, när de nedre är så mycket större.
Jag tycker det skall se ut så här
dannebrogsvindue-2-fag-4-ruder-_outside_.jpg
eller så här
dannebrogsvindue-2-fag-6-ruder-_outside_.jpg
Men det finns ju alla varianter...
 
Gammelnörden
Traditionellt rött svenskt trähus med vita knutar och plåttak, omgivet av en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Microkatten
Traditionsenligt har den typen av hus på mindre boställen och gårdar haft vanliga spröjsade fönster, som det ovanför farstun (de övriga fönsterna ser ut att ha breddats vid någon tidpunkt?). Fönster med mer utsmyckad spröjs var mer vanligt runt förra sekelskiftet på villor och nationalromantiska byggnader.

Så jag kan nog hålla med om att det skulle bli ’för mycket’ med den typen av fönster på det huset. Själv hade jag behållt den traditionella stilen med (smalare) spröjsade fönster och enkel lockläktpanel och istället tittat på färgsättningen, t.ex. med en ljusare rödfärg, gröna eller guldockra på fönster och dörrar samt grå ton på foder. Om ni inte redan har sett det så har t.ex. Gysinge lite husfärgshistoria på sin hemsida.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Och framför allt, oavsett spröjstyp, sätt inte dit vikfönster som de TS har i sin nedre bild eller fönster med tokigt tjocka bågar som de knockonwood visar.

Det får vilket gammalt, fint hus som helst att se ut som ett kataloghus från 2000-talet.
 
  • Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Vill ni behålla den gamla stilen så absolut inte, det är som sagts ovan inte rätt hustyp eller rätt tidsperiod. Struntar ni i husets "integritet" och tycker att det blir fint så visst. Om jag fattat rätt så var spröjs använda för att det handblåsta glaset inte kunde göras större, så de fönster du funderar på skulle då inte behöva något spröjs eller möjligen ett runt mitten.
Ett "fel" som många gör när de väljer fönster som skall se gamla ut är att sätta fönster med float glass, dvs helt släta glasytor. Handblåst kan ju vara svårt/dyrt att sätta i men valsat ger en känsla av liv och ett helt annat ljus i rummen (och upplevelse från utsidan i mitt tycke)
 
  • Gilla
Lasse56 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.