Hejsan,

Jag har en Thermia Diplomat TWS 8 i huset, en gammal trotjänare som tuffar på.

Men nu har jag fått ett problem, det läcker nämligen från expansionskärl och jag får det inte att sluta.

Jag har testat att motionera säkerhetsventilen då packningen tydligen kan bli hård men det hjälper inte.

Jag har även läst tips att man kan testa så blåsan/membranet i expansionskärlet inte är trasig.

För att göra detta ska man tydligen testa att lufta kärlet men jag fattar inte hur...

Jag har bifogat bilder på hur allt ser ut och jag gissar att det är den lilla silvriga delen som sitter bakom manometern det handlar om.

Kan någon hjälpa mig hur jag går tillväga för att lufta och fylla på luft igen samt ev byta packningen till säkerhetsventilen.

Tack på förhand! Rött expansionskärl monterat på vägg med manometer och säkerhetsventil ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Expansionskärl och säkerhetsventil på värmesystem, fråga om felsökning och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Undersida av ett rött täcklock med synlig ventil och luft som läcker ut, i samband med felsökning av tryckkärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fortsatte kika på det och hittade ventilen på undersidan under ett täcklock...
"Tyvärr" så kommer det ut luft när jag trycker i ventilen så det finns ju luft i kärlet.

Jag ska testa att tömma helt och pumpa upp det så jag vet att blåsan är hel dock.

Men vad nu då? Är det byta packningen till säkerhetsventilen som då är lösningen?

Och hur gör jag det?
 
Det ser möjligen ut som att det är lite högt tryck på mätaren?
Säkerhetsventilen 1,5 bar så släpper den tryck.
Vrid upprepade ggr så den kuggar över så kanske ev smuts far ur annars blir det byte.

Släpp inte ut förtrycket i blåsan!!!
Kan du ha 0,5 bar förtryck?
 
kulle
Det SKA vara luft i kärlet
Hade det kommit vatten ur ventilen hade det varit sönder
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
kulle kulle skrev:
Det SKA vara luft i kärlet
Hade det kommit vatten ur ventilen hade det varit sönder
Jag är medveten om detta, det var därför jag skrev "Tyvärr" eftersom jag trodde jag luskat ut felet. Men samtidigt himla skönt att det inte var det som var problemet såklart!

Får helt enkelt gå vidare med felsökningen, förhoppningsvis hjälper det med att byta säkerhetsventil men vet inte hur jag ska gå tillväga riktigt.
 
Redigerat:
K kest skrev:
Det ser möjligen ut som att det är lite högt tryck på mätaren?
Säkerhetsventilen 1,5 bar så släpper den tryck.
Vrid upprepade ggr så den kuggar över så kanske ev smuts far ur annars blir det byte.

Släpp inte ut förtrycket i blåsan!!!
Kan du ha 0,5 bar förtryck?
Trycket på bilden var när jag testade att öka trycket från 0,4 till 1,2 bar och enligt uppgift ska jag ha mellan 1-1,5 bar i tryck.

Trycket sjunker dock sakta men säkert i samband med att den står och läcker lite hela tiden.

Anledningen till att jag kollade luftningen var för att se så det inte kom ut vatten genom den, testade bara att släppa ut pyttelite luft.
 
Redigerat:
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vrid flera varv på säkerhetsventilen. Det kan hjälpa.
 
R RoBo skrev:
Vrid flera varv på säkerhetsventilen. Det kan hjälpa.
Tack för tipset men redan testat tyvärr men ska testa igen. Läste ett tips att man kunde öka trycket till 1,5 och sen släppa ut ganska rikligt med vatten i hopp om att ev. smuts/avlagringar kan lossna.
 
C Conne3 skrev:
Tack för tipset men redan testat tyvärr men ska testa igen. Läste ett tips att man kunde öka trycket till 1,5 och sen släppa ut ganska rikligt med vatten i hopp om att ev. smuts/avlagringar kan lossna.
Vrider du den runt ? Många vet inte att det går.
 
R RoBo skrev:
Vrider du den runt ? Många vet inte att det går.
När jag vridit den tillräckligt långt "jackar den till slut över" och hoppar tillbaka till stängt läge.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
C Conne3 skrev:
När jag vridit den tillräckligt långt "jackar den till slut över" och hoppar tillbaka till stängt läge.
Har du vridit några varv så, och det inte slutar läcka. Är det bara byta ventilen. Inget svårt, köp en likadan.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Har du vridit några varv så, och det inte slutar läcka. Är det bara byta ventilen. Inget svårt, köp en likadan.
Okej, tack för hjälpen!

Ska se var jag kan hitta en likadan.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.