Ska sälja en friggebod (10 m2, 1 ton tung) som står på tomten. Den står cirka fem meter in på tomten från uppfarten som är cirka 20 meter lång.

Det har varit stort intresse och de som är på gång att köpa kollar med kranbilsfirma att det är möjligt att komma in i bostadsområdet (är trånga gator på vissa ställen) och allt verkar genomförbart.

Nu stötte vi dock på patrull! Köparna råkade nämna att vi har stenlagd uppfart och de menar då att plattorna kan gå sönder. Uppfarten är lagd 2018 av förra ägarna. Plattorna är kvadratiska, tror de är cirka 50x50 cm. Vet tyvärr inte hur tjocka de är men minns att förra ägarna tryckte på att uppfarten var såpass bra gjord att man kunde bygga ett hus ovanpå osv osv.

Kranfirman kommer inte täcka kostnader om plattor går sönder utan den risken får vi ta.

Mina frågor är:
Hur stor är risken att vi sabbar uppfarten?

Lär det finnas någon firma med täckande försäkring?

Kan det vara möjligt att stå på gatan och lyfta stugan en längre bit med kranen?

Mvh
Josefine
 
Det finns körplåtar man lägger ut för att skydda marken.
 
  • Gilla
Jossan91
  • Laddar…
Det går inte att rulla friggeboden på tex järnrör närmare vägen så den kan lyftas från tomtgräns.
Själv skruvade jag två reglar under en lekstuga och lä brädor på backen med järnrör i mellan. Sen drog jag den med bilen...
 
  • Gilla
forden och 2 till
  • Laddar…
Lastdiagram för kranbil med kapacitetsdetaljer för olika räckvidder och lyfthöjder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har du inte skrivit var i Sverige det ska ske men i Stockholm finns det ju kranbilar som borde klara av det......
Lyfter 1035kg på 33,24meter
 
  • Gilla
Jossan91 och 1 till
  • Laddar…
Borde kunna ställa stödbenen på gräsmattan istället med skivor under.
 
  • Gilla
Jossan91
  • Laddar…
Köp lite OSB-skivor och skydda stenen.
 
  • Gilla
Jossan91
  • Laddar…
5 Meter kan dom lyfta från vägen oftast om det bara väger ett ton, förutsatt att de kan fälla ut stödbenen.
 
  • Gilla
Jossan91
  • Laddar…
Är kranbilen tillräckligt stor för att sabba plattorna så tar den typ 1 ton på 7-15 m
 
  • Gilla
Jossan91
  • Laddar…
Min kranbil lyfter 1100kg på 30m, problemet är att ska jag lyfta tungt långt bort så måste stödbenen ut långt.
Mina stödben sticker ut 3m från sidan på bilen.
utan att ha varit på platsen så är det svårt att ge några råd men går det att sätta stödbent på gräsmattan istället så är det ju mycket lättare att fixa en eventuell sättning där än i uppfarten.

Mest troligt så räcker det med en större stödbensplatta under det benet som hamnar på infarten men riktigt säker kan man ju inte vara eftersom man inte vet hur underarbetet är.
 
  • Gilla
Jossan91
  • Laddar…
Lägg ett lager sand på ca 2-3cm mellan stödbensplattan och stenen så kan jag nästan garantera att inget händer.

Nylagd asfalt är betydligt känsligare
 
  • Gilla
Jossan91
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Lägg ett lager sand på ca 2-3cm mellan stödbensplattan och stenen så kan jag nästan garantera att inget händer.

Nylagd asfalt är betydligt känsligare
Sanden gör ingen skillnad alls för sättningar i marken under plattorna. Men du har rätt i att plattorna mest troligt inte spricker.
 
  • Gilla
Jossan91
  • Laddar…
T
Jossan91 Jossan91 skrev:
Ska sälja en friggebod (10 m2, 1 ton tung) som står på tomten. Den står cirka fem meter in på tomten från uppfarten som är cirka 20 meter lång.

Det har varit stort intresse och de som är på gång att köpa kollar med kranbilsfirma att det är möjligt att komma in i bostadsområdet (är trånga gator på vissa ställen) och allt verkar genomförbart.

Nu stötte vi dock på patrull! Köparna råkade nämna att vi har stenlagd uppfart och de menar då att plattorna kan gå sönder. Uppfarten är lagd 2018 av förra ägarna. Plattorna är kvadratiska, tror de är cirka 50x50 cm. Vet tyvärr inte hur tjocka de är men minns att förra ägarna tryckte på att uppfarten var såpass bra gjord att man kunde bygga ett hus ovanpå osv osv.

Kranfirman kommer inte täcka kostnader om plattor går sönder utan den risken får vi ta.

Mina frågor är:
Hur stor är risken att vi sabbar uppfarten?

Lär det finnas någon firma med täckande försäkring?

Kan det vara möjligt att stå på gatan och lyfta stugan en längre bit med kranen?

Mvh
Josefine
Nu brukar kranarna kunna ta sig fram på dom flesta ställen, dom svänger med alla hjulen, vi har haft in Havator på dom flesta trånga gator och ställen.
Problemet är tyngden bilen har, 20 ton för en kranbil att lyfta boden, dom flesta garage infarter är inte gjorda för dessa axeltryck bilen har, vi brukar få kolla upp broar /vägar och allt innan vi räknar på ett jobb som är svår tillgängliga , ibland ringer vi Havator innan och be dom fara ut och se om dom ens kommer fram, men dom brukar kunna lösa det mesta, tror aldrig dom har backat från något uppdrag vi frågat efter , ibland har container inte kunnat placerats nära huset vid tak byte, då har Havator antingen lyft den över häckar, staket så vi fått den nära, ibland har dom haft en mindre container dom lyft 30 meter så vi kunnat göra en tak tömning av pannor, där dom sedan tömt i en större container, detta har sparat massor av tid.
 
  • Gilla
Jossan91
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.