Hej alla!
Har köpt ett väggfäste till min tv. 19 kg väger tvn, väggfästet kanske 2-3 kg. Det skruvas upp i väggen med fyra hål. Det är 10 cm lodrätt avstånd mellan hålen. Tevens ytterkant hamnar 5 cm från väggen.

Hur beräknar jag draglasten på de översta två skruvarna? Väggen är porös lättbetong så jag vill gärna överdimensionera pluggarna! Har googlat men inte hittat någon information i ämnet.

Hjälp mottages tacksamt!
/Jens
 
Staffans2000
Ta de kraftigaste som passar. Med så kort hävarm blir det inte mycket till dragkraft.
Räkna mindre, handla mer!
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Så långa lättbetongskruv som väggen tillåter blir perfekt.
 
Tyngdpunkten ligger väl någon cm in i TV:n så totalt kanske 2,5 ggr TV:ns vikt. Och sen hälften av det per skruv. Nästan noll och ingenting alltså. Grovt räknat.
 
Ok tack för svar! :)
Kanske inte är ett stort problem detta men jag är lite nojig! Väggen är väldigt porös. Man kan enkelt hamra in en träskruv utan problem.

Men om jag kör på dessa (Essve lättbetongplugg) :
https://www.essve.se/wcsstore/CAS/PIM/ESSVE/docs/875640.pdf 10mm varianten.

Den har en dragkraft på 0,3 kN. Fyra av dessa på övre raden (går att ha upp till åtta skruvar i tv fästet). Det blir 1,2 kN. Detta skall man då dela på två enligt Essve. "Vid långtidslast/permanent last multipliceras ovanstående lastvärden med reduceringsfaktorn 0,5"
Så 0,6 kN.

Teven väger 19 kilo. 19x2,5=47,5 kilo. Då har jag 12,5 kilos marginal typ.

Tänker jag rätt?
/Jens
 
Bara för framtida referens så glömmer ni mothållande moment.

Med den inte särskilt standardiserade enheten kgm så blir det i ditt fall med tänker att tyngdpunkten är 2,5 cm ut.

Pådrivande 19 kg * 0,025 m = 0,475 kgm

Säg att du har 10 cm höjd på plåten och centrum skruvhål 2 cm ned från överkant så blir det 0,475 kgm / 0,08 m = 5,937 kg dragkraft i övre skruvrad. Skruvarna är dessutom utsatta för en tvärkraft som blir 19 kg.

Lämpligen dimensioneras övre skruvrad för 5,4 kg dragkraft och nedre skruvrad för 19 kg tvärkraft
 
E Eavuy skrev:
Bara för framtida referens så glömmer ni mothållande moment.

Med den inte särskilt standardiserade enheten kgm så blir det i ditt fall med tänker att tyngdpunkten är 2,5 cm ut.

Pådrivande 19 kg * 0,025 m = 0,475 kgm

Säg att du har 10 cm höjd på plåten och centrum skruvhål 2 cm ned från överkant så blir det 0,475 kgm / 0,08 m = 5,937 kg dragkraft i övre skruvrad. Skruvarna är dessutom utsatta för en tvärkraft som blir 19 kg.

Lämpligen dimensioneras övre skruvrad för 5,4 kg dragkraft och nedre skruvrad för 19 kg tvärkraft
Då har man väl visserligen antagit att tvn kommer dit utan extra krafter och att man heller andrig drar i den utåt (som när man försöker joxa in en hdmi-kabel med sin alldeles för tjocka hand)

Oavsett så 5,4kg är ju en bra bit under 150N som varje skruv ovan kan tänkas tåla under lång tid så det verkar väl vettigt med TS förslag?
 
Absolut, det var bara ett räkneexempel hur teorin fungerar. Jag hade minst dubblat skruvkapaciteten om jag skulle slängt upp en tv själv.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.