Hej, har någon erfarenhet av varningssystem för strömavbrott som larmar via GSM till mobilen? Larmet ska kunna gå till flera mottagare. Och helst både som mail, sms och telefonuppringning. Det ska inte vara integrerat utan separat och parallellt med ordinarie larm/larmkaneror. Samt med egen batteribackup om det behövs.
 
Den informationen kan du få av ditt elnätsbolag, både om kontrollerade och okontrollerade avbrott.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Den informationen kan du få av ditt elnätsbolag, både om kontrollerade och okontrollerade avbrott.
Utan att ha någon aning, men det borde väl bara gälla större avbrott? Tänker att om ens egna huvudsäkringar går, eller jordfelsbrytaren slår av så lär väl knappast nätbolaget märka det?
 
T ToRy skrev:
Utan att ha någon aning, men det borde väl bara gälla större avbrott? Tänker att om ens egna huvudsäkringar går, eller jordfelsbrytaren slår av så lär väl knappast nätbolaget märka det?
Så är det ju. Jag får sms av både nätägaren och mitt inbrottslarm vid större avbrott. Skulle jag få ett sms enbart av larmet så kan jag anta att det nog är hos mig problemet ligger.
 
Finns ju en poäng i att få både och förstås. Får man meddelande från nätbolaget att de har större avbrott är det ju ingen mening att ge sig ut till stugan eller vad det nu är. Får man däremot bara meddelande från den egna enheten lär det ju som sagt vara något eget fel. Skickar nätbolagen ut meddelande som standard eller är det en tjänst man måste be om?
 
T ToRy skrev:
Finns ju en poäng i att få både och förstås. Får man meddelande från nätbolaget att de har större avbrott är det ju ingen mening att ge sig ut till stugan eller vad det nu är. Får man däremot bara meddelande från den egna enheten lär det ju som sagt vara något eget fel. Skickar nätbolagen ut meddelande som standard eller är det en tjänst man måste be om?
Man måste be om den, kostar inte extra.
 
Mitt batteriuppbackade larmsystem i sommarhuset i Sverige skickar SMS vid strömavbrott. På grund av många yttre avbrott pga grenar mm på tiokV ledningar ordnade jag även ett larm som beröringsfritt kapacitivt känner av elektriska fältet på inkommande trefas innan säkringar och mätare. Konstruktionen är enkel. En fasenpenna med lite förlängd ”antennstump”. Ett motstånd som sänker spänningen för att spara indikatorlampan som lyser så länge det finns el. Vid avbrott släpper ett relä som styrs av en optotransistor och jag får SMS EON off. Jag har samma system i villan där jag bor om vintern. Sammanlagd driftstid på de två över tjugo år utan något problem med åska eller annat. Det har varit många larm om avbrott, alla riktiga. Nio av tio avbrott yttre. Ovärderligt att veta om det är inre eller yttre avbrott. Ibland har jag anmält från annat land. Till slut grävde EON ned kraftledningen. Jag ska komplettera med en telefonuppringare men har inte hittar någon där röstmeddelande kan spelas in. Om inget annat kanske det blir en nödtelefon för hiss som ringer upp utan meddelande. Mail vet jag inte hur man ordnar enklast. Följer tråden med intresse.
 
Vi har haft yttre avbrott som EON inte sett. En gren föll på stolptransformator så att säkringarna mellan trafin och kraftledningen löste ut. Fem fastigheter och en fyr var utan ström i mars tills jag anmälde från utlandet. Jag dröjde för jag trodde att andra skulle anmäla men ingen var på plats och Sjöfartsverket hade ingen koll på att fyren fungerade. De sade att sjöfarten brukade höra av sig om det inte lös. Alla avbrott loggas i larmet med exakta klockslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.