Alebaleportocale
Teglet är uppskattningsvis 70 år gammalt, vi tänkte först spara (högtryckstvätt + nån slags ”treatment”?) på den men har förstått att det är mycket jobb och vi har inte tid med det just nu. Går dem inte ut efter ett tag om man inte tar hand om dem?

ett av företagen har vi jobbat med förut och vi har varit ganska nöjda med dem, dock var det badrum. De bygger åt hustillverkarna också (de större) så tak har de nog byggt. Gamla tak... ja... hoppas att vår inte är den första.
 
Alebaleportocale
Jiji Jiji skrev:
Huset är nog äldre kan vi ju misstänka. Hur menar du att det är svåra tak?
Det är faktiskt från 1909 :) några hus lär de ha byggt det året också :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Teglet är uppskattningsvis 70 år gammalt, vi tänkte först spara (högtryckstvätt + nån slags ”treatment”?) på den men har förstått att det är mycket jobb och vi har inte tid med det just nu. Går dem inte ut efter ett tag om man inte tar hand om dem?

ett av företagen har vi jobbat med förut och vi har varit ganska nöjda med dem, dock var det badrum. De bygger åt hustillverkarna också (de större) så tak har de nog byggt. Gamla tak... ja... hoppas att vår inte är den första.
Jag tycker inte att det låter som att de är så bra på gammal byggteknik i om att de inte ens resonerat om att låta stickespånen vara kvar. Min gissning är att de kan nya tak. Men jag har ju inte sett taket och vet ju inte om allt måste bort.

Njae tegel blir inte dåligt bara för att det är gammalt och inte behöver man behandla det heller. Och inte högtryckstvätt.. Tegel kan spricka men att alla pannor skulle vara dåliga har jag svårt att tro. Är det en eller två kupigt?
Sälj pannorna på blocket. Jag är ute efter gamla pannor men ditt tak är för långt bort.
 
Alebaleportocale
De är två kupiga. Nej, de är säkert bra de flesta... hur ser man ens om de är spruckna?

vi tänkte bara att det blir snyggare och bättre (och svindyrt) med nya. Men bra att ni/du poängterar sånt, jag får helt enkelt tänka om vissa moment.

till grejen hör att vi har en väldigt kunnig bekant som erbjöd sig göra jobbet (mot en peng). Han är snickare i grunden men jobbar på ett av de stora byggföretagen med nåt annat. Jag var skeptisk till att anlita ett så stort jobb till honom men om det går att skära vissa moment (inte ta bort sticketaket tex) kanske blir det görbart även för 1 man + hjälp när det behövs. Men när man hör 3-4v beräknad tid från firmorna blir man lite avskräkt från att börja pila själv.
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Inga företag har än så länge föreslagit luftspalt. Vi har inte isolerat taket (så från kattvinden ser vi direkt takstolarna och ströläkten eller bärlekten eller vad det nu heter i ett sticketak) och man kan se hål där taket möter muren. Enligt ett företag så är det tillräckligt för att området ska ventileras. Kan det stämma?
Från kattvinden ja, men eftersom du säger kattvind så utgår jag från att det finns en våning där också, innanför kattvindarna? Där måste det väl vara isolering?

Men visst, har man ingen isolering så är ju alltihopa en stor luftspalt, så då behövs det ju såklart inte. Vanlig lösning på 1 plans hus med vind.
 
Alebaleportocale
V vectrex skrev:
Från kattvinden ja, men eftersom du säger kattvind så utgår jag från att det finns en våning där också, innanför kattvindarna? Där måste det väl vara isolering?

Men visst, har man ingen isolering så är ju alltihopa en stor luftspalt, så då behövs det ju såklart inte. Vanlig lösning på 1 plans hus med vind.
Ja, det finns isolerade rum.

har lagt till några bilder på hur det ser ut inuti. Ska nämna att bara EN sida av huset är väldigt dåligt. En annan är superfin (den stora kattvinden i bild). Det ser betydligt sämre ut just nu, föresten. Bilderna är tagna i somras så snabb försämring. Det sämsta är i sista bilden.
 
  • Bild av ett isolerat vindutrymme med synliga träbjälkar och tecken på åldring och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild av en vind med gamla, slitage träbjälkar och en synlig skada på en av dem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inuti isolerad vind med träpaneler och synliga bjälkar, stor kattvind synlig, tillståndet bättre sommaren före.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild på förfallet träbjälklag med synliga skador och nedfallna isoleringsbitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadade träbjälkar och spikar i ett mörkt isolerat vindutrymme som behöver renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en takkonstruktion inuti ett hus med synliga träbjälkar och en del isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallet tak med skadade träbjälkar och isoleringsmaterial i ett gammalt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sista bilden visar ju att det har läckt in där vid något tillfälle men i övrigt ser det fint ut tycker jag. Och även den sista bilden är ok trots allt.
Du kan väl iallafall prata med din bekant och höra vad han tänker?
Om man inte ser en spricka på en panna direkt så hör man när man knackar lätt på den. Som på en lerkruka. Det är ett annat, stumt ljud i en sprucken panna.
Själv tycker jag ju att pannor som inte är sprillans nya är vackrare. En smak sak naturligtvis men man måste inte alltid slänga allt bara för att det är gammalt.

Vad är det som du tycker är fult med de pannor du har?
Där jag bor har många hus tegelpannor i original från när de byggdes nästan samtliga har återanvänt pannorna när de lagt om taket. Det är mycket vackert.
Jag har varit med och tagit ner pannor med hjälp av ett system med enkla rännor av två plankor och en låda med halm som pannorna landar i så att man kan lyfta bort dem hela och fina.
Även om ni byter pannorna tror jag att någon vill köpa era. Eller tänka sig att ta bort dem om de får dem.
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Den ser ganska dåligt ut på många ställen, ruttet och svart och äckligt, helt enkelt.

Vi känner inga där just nu då vi har precis köpt huset. Det känns lite sådär att bara knacka på och fråga... men kanske ska göra det!
Tvärt om, precis vad folk på landet brukar uppskatta. Iaf där jag kommer ifrån. Man vill träffa nyinflyttade. I byn där jag har ett fritidshus med läckande tak somvvi köpte förra våren har vi nu träffat hela byn tack vare vår jakt på snickare. Visade sig att det bor en mycket duktig och snäll snickare några hus bort:D.
Dessutom har grannen med hästar lovat mig så mkt gödsel jag vill ha och ytterligare en granne erbjöd grävmaskinshjälp. Så gå och prata med grannarna.
Berätta hur vackert det är på byn och hur mycket ni trivs, vilket fint hus grannen har etc och berätta sen om ert problem med taket och fråga om de känner någon...
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Dessutom är det säkert så att man kan reparera det taket man har för det ingår liksom när man har gamla tegeltak att årligen inspektera och byta ut trasiga pannor. Underlaget ser ju ganska normalt ut ändå även om det är påverkat där det har läckt, men det är ju ingen annans fel än husägaren som inte gjort nödvändiga åtgärder i tid.
Ersättningspannor att komplettera med brukar alltid gå att hitta på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.