Hej!

Jag renoverar just nu mitt badrum. Jag lät en rörmockare dra alupex-rör i väggarna och skruvade skivor ovanpå. Nu har jag gjort tätskiktet, och i min okunskap kapade jag skyddsrören på några av rören som kommer ur väggen innan jag limmade fast manschetterna.
Är det någon fara? Som jag förstår det är meningen med skyddsröret delvis att ev läckage ska synas när det droppar in i badrummet. Borde jag oroa mig/göra om?
 
Ja, gör om gör rätt! Tappar ju hela vitsen med ytterrör annars.
 
Hur gör jag om lättast då? finns det skarvmuffar som jag kan trycka på? Inte så sugen på att riva upp väggen igen.
 
förstår inte riktigt vad du menar? Har du skurit av skyddsrören och sen satt manchetten på bara pex-röret? Kan du inte dra ut skyddsröret en bit? En bild på hur det ser ut nu?
 
Oavsett blir det nog svårt att få det att uppfylla reglerna kring våtrum när du hamnat i det läget. Sen att en PEX-koppling/pex-rör ska börja läcka om man gör själva kopplingarna rätt och således ytterrörets funktion ska utlösas är väl inte så stor, men om något händer bakom blandaren (eller var detta har inträffat) så är ju risken rätt stor att det kommer in läckage bakom tätskiktet. Du har nog igen på att lära dig av misstaget och riva upp väggen och göra om det. Dra ut ytterröret känns ju typ omöjligt om det sitter i en sån bockfixtur. Hade ytterröret haft som en gänga skulle man ju kunnat tänka att man hade gängat på ett nytt ytterrör med något klet/grejs mellan och fått det rätt bra (fortfarande ej enl regler men kanske så du själv känner dig trygg) men det är ju inte gängat utan bara räfflat det ytterröret.
 
D Dennis321 skrev:
Hej!

Jag renoverar just nu mitt badrum. Jag lät en rörmockare dra alupex-rör i väggarna och skruvade skivor ovanpå. Nu har jag gjort tätskiktet, och i min okunskap kapade jag skyddsrören på några av rören som kommer ur väggen innan jag limmade fast manschetterna.
Är det någon fara? Som jag förstår det är meningen med skyddsröret delvis att ev läckage ska synas när det droppar in i badrummet. Borde jag oroa mig/göra om?
Hej! Jag tog nu bort gamla (lilla) manschette och ska sätta dit en större som når över skyddsröret. Det går inte att dra ut mer, men det fungerar väl oavsett?
 
  • Vattenrör som sticker ut ur en vägg med en ny monterad större manschett och skyddsrör, omgivet av grön väv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dennis321 skrev:
Hej! Jag tog nu bort gamla (lilla) manschette och ska sätta dit en större som når över skyddsröret. Det går inte att dra ut mer, men det fungerar väl oavsett?
Vad för ytskikt ska ni ha? Skyddsröret ska sluta kant i kant (+2mm) med ytskiktet så det är lätt att se ett läckage. Annars är risken att det rinner innanför ytskiktet eller än värre rinner inne i väggen.
 
Vi ska ha kakel. Jag skulle kunna ha silikon från kaklet till röret så det inte rinner mellan kakel och täskikt. Eller finns det bättre alternativ?
 
Kan tyvärr bara rekommendera att såga/skära upp väggen runt genomföringarna för att se om du kan få fram mer skyddsrör. Silicon eller skarva röret kommer inte bli bra och en liten trycksatt stråle från en koppling kan lätt hitta sig in bakom tätskiktet i månader utan att det märks.
 
Såga upp en rektangel mellan de två reglarna det gäller med en multisåg, gör iordning och fiska ut mer rör, och sen på med ny plywood, gips och spackla till, sen överlappa nytt tätskikt och gör det riktigt. Gjort på några timmar, värt för att kunna sova gott och känna att det är hundra utfört.
 
Jag får väl bita i det sura äpplet då. Ska öppna väggen ifrån andra sidan, så räcker det med att spackla och måla.
 
  • Gilla
maverik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.