Hej alla! Behörig elektriker har installerat T2Blå golvvärme i vårt badrum i källaren. Nu har jag våndats lite över huruvida dd va ”smart” att göra så. ”Problemet” är att huset som är byggt 40-tal är som ni vet oisolerade undertill. Vilket betyder att det inte finns någon isolering under huset endast betong och makadam. När jag vi la golvvärme isolerade vi inte heller, utan körde rätt på betongen.
Nu undrar jag om det kommer att ge ng effekt, eller om nästan all värme kommer sticka rakt ner i marken. (vilket vore tråkigt) samt att det också kan uppstå problem som omvänd fuktvandring....
Jag har pratat med flera ”kunniga” där buden har varit från, ”Det kommer funka alldeles utmärkt) till (Det är bortkastade pengar då värmen kommer sticka neråt)

Någon som har gjort så som mig. Eller någon med kunskap, annN erfarenhet som vill dela sin kunskap.
Tack
 
Värmen kommer att göra det varmare under plattan under badrummet. Det resulterar i att fukttrycket på plattan ökar. Värmekudden under plattan sprider sig utåt tills en termisk jämvikt uppnås. Det gör att fukttrycket ökar också utanför badrummet. Om golven runt badrummet är fuktöppna (idealiskt naken betong) så kan fukten som vandrar genom plattan ventileras bort med inomhusluften.
Om golven inte är fuktöppna så kan fuktproblem uppstå. Fukten kan också vandra upp i väggarna om de är murade.

Den termiska jämvikten kan ta flera år att uppnå, och därför kan det ta många år innan ev problem visar sig.
 
  • Gilla
OG84 och 3 till
  • Laddar…
Vi har elburen golvvärme installerad på nästan hela den osiolerade plattan i källaren av tidigare ägaren i vårat 30tals hus. Huset är grundlagt utan isolering på lera.

Det är helt bortkastat. Värmen går ner i marken och suger in fukt i källaren.

Vi har istället satt in en luft -luft värmepump i källaren som suger in luft från våningen ovanför genom ett schakt. Den värmer, har bättre effektivitet och gör klimatet i källaren mycket bättre

Med det sagt så har vi fortfarande golvvärmen på i källaren badrum men rätt lågt. Det är ingen fuktspärr i badrumsgolvet.

När det är dags att göra om badrummet kommer vi bila upp plattan och lägga grus och isolering under.
 
Attans då! Vi kommer att ha en handukstork i badrummet som värmekälla, samt att vi kommer dränera runt hela huset fram till våren/sommaren. Kan inte ny dränering hjälpa lite mot den eventuell fukt som kan uppstå?

Hur är det med värmeförmågan i golvvärmen? Känner man sv den alls eller är det verkligen så att nästan all värme sticker rakt ner.
Om så är fallet tycker jag att det är anmärkningsvärt att varken snickare eller elektriker som varit med under bygget poängterat vikten av isoleringen under. elektrikern sa ”vi har golvvärme i våran källare och den är nog inte isolerad, funkar alldeles utmärkt” ...
 
Det går absolut att få varmt, problemet är att det samtidigt blir fuktigt om du inte har huset på väldigt torr mark.

Sen kanske energiförbrukningen blir lite högre än vad den skulle vara med isolerad platta men det är mer en ekonomisk fråga.
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
Dränering kan lindra fukten, men det råder alltid i stort sett 100% RH under en betongplatta. Dräneringen gör så att betongsulan inte står och badar i vatten, om det finns ett fungerande kapillärbrytande lager under hela plattan.
Om betongsulan står i vatten så bör ni ha märkt det, för då har ni konstant mörkfuktigt betonggolv eftersom betongen fungerar ungefär som en vettextrasa...

Ekonomisk är det nog inte så farligt då det bara är ett badrum om några enstaka m2
Sedan bildas som sagt en värmekudde under golvet. I realiteten är kylförlusten inte så stor i ett källargolv. Marktemperaturen håller ca ortens årsmedeltemp. Däremot ändrar sig inte temp med årstiderna så värmen behöver vara på året om.
 
Jag mätte temperaturen 0.5 m under vårat källargolv innan jag monterade golvvärme. Det var ca 1 - 1.5 grads skillnad mot ytgolvtemperaturen. Dvs klart över ortens årsmedelvärde. Var kommer sådant påstående ifrån? Liten temperaturgradient innebär låg energiförlust. Behov av isolering under källargolv är överskattat.
Så länge det finns ett dränerande skikt under så är det ju 100%RF oavsett golvvärme eller inte. Varför skulle då fuktbelastning öka katastrofartat med några få graders ökning?
Jag tvivlar starkt på att fuktbelastningen ändrades då jag höjde temp från 18 till ca 23 grader genom golvvärme i 25m2 tvättstuga. Fortfarande efter 10 år helt torra väggar och golv i angränsade utrymmen. Jag har dock vattenburet LKs EPS16 system, dvs ca 15 mm isolering. Men det gör nog varken från eller till.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
L largab skrev:
Jag mätte temperaturen 0.5 m under vårat källargolv innan jag monterade golvvärme. Det var ca 1 - 1.5 grads skillnad mot ytgolvtemperaturen. Dvs klart över ortens årsmedelvärde.
Ca 2 m ner i marken råder ca medeltemp. Om det ligger ett hus med källare där så kommer marken under betongen, pga värmekudden, att hålla nästan samma temp som råder i källaren vid golvnivå. Det var också i stort sett vad du mätte. Hur brant temperaturgradienten är i marken beror på marktyp och fukt rimligtvis. Har för mig att jag ngn ggn någonstans läst att 2 m mark/jord motsvarar ca 10 cm glasull.

L largab skrev:
Så länge det finns ett dränerande skikt under så är det ju 100%RF oavsett golvvärme eller inte. Varför skulle då fuktbelastning öka katastrofartat med några få graders ökning?
Temperaturhöjningen ökar ångtrycket i marken, vilket driver på fukttransporten.
 
Nu när vi lagt helt nya avloppsrör. Bytt brunn, dragit nya vattenrörmtikn dusch,handfat, wc känns det så tråkigt att behöva göra om allt och gå ner igen för att lägga ca15-20cm isolering. Det kommer bli så dyrt (samt det vi redan betalat hitills) känns nästan som att man vill köra på för att slippa huvudvärken med karusellen igen och den ekonomiska aspekten. Vad som gör mig konfudersam är hur elektriker och andra kan säga att det absolut inte är ngt peoblem. Vi har sand under vårt hus vilket i vis mån är självdränerande samt att vi ska dränera om huset. Hur kan det råda så olika uppfattningar. Kan det vara så att för vissa kan det innebära problem oxh för andra (med rätt förutsättningar runt om) kan det funka fint?
 
T toolman77 skrev:
Vi har elburen golvvärme installerad på nästan hela den osiolerade plattan i källaren av tidigare ägaren i vårat 30tals hus. Huset är grundlagt utan isolering på lera.

Det är helt bortkastat. Värmen går ner i marken och suger in fukt i källaren.

Vi har istället satt in en luft -luft värmepump i källaren som suger in luft från våningen ovanför genom ett schakt. Den värmer, har bättre effektivitet och gör klimatet i källaren mycket bättre

Med det sagt så har vi fortfarande golvvärmen på i källaren badrum men rätt lågt. Det är ingen fuktspärr i badrumsgolvet.

När det är dags att göra om badrummet kommer vi bila upp plattan och lägga grus och isolering under.

Hur vet du att ni fått fukt i källaren pga golvvärmen? Har ni kollat upp detta? Hur länge sedan va det ni installerade golvvärmen?
 
@largab du har beskrivit din mätning tidigare. Felet med den är att du inte mäter tillräckligt långt bort. Vill du mäta energiförlusten genom att mäta tempdiffen är det ju ingen poäng att mäta på en punkt som du redan värmt upp. Borra ett hål 2m djupt bredvid huset och se vad du har för temp där så kanske du får ett mer rättavisande värde.
 
MathiasS MathiasS skrev:
@largab du har beskrivit din mätning tidigare. Felet med den är att du inte mäter tillräckligt långt bort. Vill du mäta energiförlusten genom att mäta tempdiffen är det ju ingen poäng att mäta på en punkt som du redan värmt upp. Borra ett hål 2m djupt bredvid huset och se vad du har för temp där så kanske du får ett mer rättavisande värde.
Hur mycket tänker du Mattias att temperaturen diffar om man gräver 2m hål utanför huset? Varmare ? Med hur många grader? om det är stor temp skillnad vore det dåligt med golvvärme på oisolerad platta!
 
J Johan41 skrev:
Kan det vara så att för vissa kan det innebära problem oxh för andra (med rätt förutsättningar runt om) kan det funka fint?
Ja, så är det.
Det finns hus som har väldigt fuktiga betongplattor, och det finns andra som inte har några problem. Det skiljer från hus till hus, och ibland från en del av plattan till en annan.

Vad har ni för golv i källaren runt badrummet?
Vad är det för utrymmen?
Hur ser ventilationen och uppvärmningen ut i källaren?
Har ni naket betonggolv någonstans, och har ni då kunnat ha pappkartonger stående där utan problem med fukt undertill?
Hur gammalt är huset?
Ligger det torrt eller fuktigt?
 
  • Gilla
Johan41
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, så är det.
Det finns hus som har väldigt fuktiga betongplattor, och det finns andra som inte har några problem. Det skiljer från hus till hus, och ibland från en del av plattan till en annan.

Vad har ni för golv i källaren runt badrummet?
Vad är det för utrymmen?
Hur ser ventilationen och uppvärmningen ut i källaren?
Har ni naket betonggolv någonstans, och har ni då kunnat ha pappkartonger stående där utan problem med fukt undertill?
Hur gammalt är huset?
Ligger det torrt eller fuktigt?
Då huset håller på att renoveras och vi köpte det i september är det jag vet följande.
Golvet är i hela köllaren betonggolv. På betongen över hela källaren ink badrummet har tidigare ägare haft plastmatta fastlimmad direkt mot betongen. Enligt besiktningsmannen har de inte funnits ng påtaglig fukt i källaren vid besiktning, förutom på ett ställe i källaren, i ett annat rum ca 10m bort. Där han skrev ” en avvikande lukt i en del av rummet, bra för vidare undersökning” slut citat.
Huset har bergvärme och värms upp uppe och i källaren av vattenburna element. Det är själv ventilation. Men gott om ventilations kanaler i varje rum. Samt två i detta badrum. 1 för inkommande luft utifrån. Samt ett ventilationsrör som suger upp luft. Till och från luft helt enkelt.
Huset är byggt på 40talet. Dränerats 1gg med platonmatta runt hela huset. Men vi ska dränera nu igen om några månader.

Ja vi har sett en del fukt skador i vissa väggar, se bild. Men ingen lukt känner vi.
Bilden är från pannrummet intill badrummet.
Vi kommer att lägga laminatgolv i källaren med ventilationsmatta under
 
  • Närbild av en vägg med fuktskador och avflagning i ett pannrum bredvid ett badrum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Johan41 skrev:
Då huset håller på att renoveras och vi köpte det i september är det jag vet följande.
Golvet är i hela köllaren betonggolv. På betongen över hela källaren ink badrummet har tidigare ägare haft plastmatta fastlimmad direkt mot betongen. Enligt besiktningsmannen har de inte funnits ng påtaglig fukt i källaren vid besiktning, förutom på ett ställe i källaren, i ett annat rum ca 10m bort. Där han skrev ” en avvikande lukt i en del av rummet, bra för vidare undersökning” slut citat.
Huset har bergvärme och värms upp uppe och i källaren av vattenburna element. Det är själv ventilation. Men gott om ventilations kanaler i varje rum. Samt två i detta badrum. 1 för inkommande luft utifrån. Samt ett ventilationsrör som suger upp luft. Till och från luft helt enkelt.
Huset är byggt på 40talet. Dränerats 1gg med platonmatta runt hela huset. Men vi ska dränera nu igen om några månader.

Ja vi har sett en del fukt skador i vissa väggar, se bild. Men ingen lukt känner vi.
Bilden är från pannrummet intill badrummet.
Vi kommer att lägga laminatgolv i källaren med ventilationsmatta under
Bilden visar rost på ett vinkelhörn och saltutfällning. Som jag skrapat bort torkat och lagt på nytt bruk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.