Vid seriekoppling är det bara köra rakt på utan justerventiler men vid parallella hål bör man ha justerings möjligheter. Anledningen att man väljer att koppla parallellt är att flödesmotståndet blir för högt vid dubbla borror max rek slinglängd brukar ligga runt 400 meter dvs 200 meters borrhål visst kan man säkert gå lite över men med tex dubbla 150 meters borrar är det parallellkoppling som gäller.
 
C
S smurfen72 skrev:
Anledningen att man väljer att koppla parallellt är att flödesmotståndet blir för högt vid dubbla borror max rek slinglängd brukar ligga runt 400 meter dvs 200 meters borrhål visst kan man säkert gå lite över men med tex dubbla 150 meters borrar är det parallellkoppling som gäller.
Intressant. Vi har 2 x 180 m + kanske 30 m enkel resa ut till hålen så det blir ju nästan 800 m, men det verkar ju funka ändå :thinking:
 
Låter konstigt om nån kopplat så djupa borror i serie men klart det funkar med deltat kommer bli högt när vp går på full effekt om du har inverter on/off är det högt hela tiden En liten vp kan säkert gå mot 800 meters slinga för den behöver inte så högt flöde men en liten vp behöver inte 800 meters slinga. Är du säker att dom inte är parallellkopplade ute i nån samlingsbrunn ?
 
C
S smurfen72 skrev:
Är du säker att dom inte är parallellkopplade ute i nån samlingsbrunn ?
Nä, det är det jag funderar på. Finns inga synliga brunnar så vet inte hur det ser ut ute i backen annat än att det bara är två slangar som kommer in i huset. Pumpen är en 17 kW on/off och har minimalt antal tillskottstimmar sedan installation 2014 så den går som den skall iallafall.
 
Kanske är kopplat utan möjlighet utan att justera flödet men blir svårt få ur luften och 800 meter slinga till 17 kw låter inte heller bra så så båda alternativen låter konstigt men vad ligger kb deltat på ?
 
C
S smurfen72 skrev:
vad ligger kb deltat på ?
Har inte kollat eftersom jag inte upplevt något som antyder att den skulle gå ineffektivt på något sätt, men jag skall nog börja följa upp det lite nu.
Skall göras lite förbättringar på anläggningen så fort det blir varmt ute. Bl.a. skall en husdata-modul kopplas in, så då blir det ju lättare att följa upp driften.
 
Vilken vp har du tex Nibe har inbyggd loggning.
 
C
S smurfen72 skrev:
Vilken vp har du tex Nibe har inbyggd loggning.
IVT Greenline HE E17. Den loggar tyvärr inte några tidsserier så vitt jag kan se iallafall, bara ögonblicks- och kumulativa värden.
 
Nej IVT har inte loggning men vilket delta den har kan man se men kolla när den kör värme och kört en stund så värdena är stabila.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Oj det var en rejäl pjäs. Hur många m2 betjänar den?
 
C
Maxwells demon TotalControl skrev:
Oj det var en rejäl pjäs. Hur många m2 betjänar den?
Om du menar min så är det 498 m² Atemp.
Känns som jag lyckades kapa @Tomas GBG :s tråd nu, vilket inte var meningen. Så låt oss återgå till Tomas installation. :)
 
  • Gilla
Tomas GBG och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om du menar min så är det 498 m² Atemp.
Känns som jag lyckades kapa @Tomas GBG :s tråd nu, vilket inte var meningen. Så låt oss återgå till Tomas installation. :)
Du är så välkommen så, vi alla lär oss något om vad som skrivs i "min" tråd;-).
 
D Dennis K skrev:
Jag har också en CTC GSI 16, den låter liknande som din när den går på höga varv.
Hej. Hur många m2 betjänar den och vilken typ av hus är det?. Vad har du för hål längd?.
 
Vi köpte en Panasonic HZ CS-HZ25UKE och en utedel i januari 2020. Värmepumpen började dra enorma mängder el i januari 2024 och efter kontakt med säljaren Polarpumpen så blev vi hänvisade till det företag som hade installerat den åt Polarpumpen.

Allt tog en sådan tid så först i mars 2024 kom en tekniker för felsökning. Teknikern övertygade mig efter en massa mätningar att det inte var något fel på pumpen alls, den var två om mkt välfungerande.
Samma kväll märkta jag att pumpen gick ner i varv och därmed spred den ingen värme förutom uppe vid taket där innerdelen sitter. Även om jag drog upp fläkthastigheten till max så gick den ner efter en stund till det absolut lägsta läget, ungefär som att den hade stått i läget auto för fläkten, vilket den inte gjorde.

Efter ett par veckor och mycket mailande till installatören kom teknikern tillbaka och då messade mig och jag förklarade att den drog enorma mängder el, att kompressorn gick för fullt men fläkten inte gick igång och den gav ingen värme. Då, till sist messade han mig igen och tackade för hjälpen, nu hade han hittat felkoder och kunde se att det var fel på fyrvägsventilen och en spole.

Det var inget som täcktes av garantin då pumpen var köpt från Polarpumpen. Det var endast kompressorn som det var 5 års garant i på, resterande var det endast 3 års garanti på .

En ny samma lika skulle kosta, med ROT/RUT klart strax över 20 000 kr, reparationen kostar över 15 000 kr med ROT/RUT och då är det ingen garanti förutom kanske på den nu utbytta delen. Kanske dumt att inte ta en ny istället men vi har inte hur mycket pengar som helst.

Så jag kan verkligen inte rekommendera varken Polarpumpen eller Panasonics värmepumpar. Fast om jag köpt den någon annanstans så hade även detta fel täckta av garantin, så det kanske är just Polarpumpen jag inte skulle rekommendera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.