Hejsan, första inlägget här.
Tänkte höra en grej, köpt mitt första hus och vi har börjat göra iordning hallen. Samtliga väggar i nedre plan är gjorda av betong. Dock är det en vägg med dörrar som inte är det. Ett förråd/garderob vid entrén. Den består av tre lager brädor likt denna:
Illustration av en treskikts väggskiva med märkning "tjocklek 19 mm".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och här kommer en bild på våran vägg:
Hall med vägg klädd i lodräta träbrädor, en öppen dörr och en stängd med frostat glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror ni detta är något man kan börja riva upp?
Mvh
 
Byggritning av en planlösning med markeringar och anteckningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Garderobsväggarna är garanterat inte bärande. Det kan man utläsa av ritningen. Däremot ställer jag mig frågande till att övriga väggar skulle vara av betong. Det är rätt osannolikt. Möjligen lättbetong eller betonghålsten. Berätta gärna när huset är byggt och vad det har för fasadmaterial.
 
Nej jag tyckte inte heller det såg ut så enligt ritningarna men blivit fundersam när jag såg att väggen fortsatte en bit upp över taket i hallen enligt bild.
Vägghörn där väggen fortsätter en bit upp över ett trägolv, med synlig glipa och gammalt material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nej är nog inte betong, vet inte skillnaden på material så jag drog till med det. Huset är från 1950. 1,5planare med källare.
 
Fasaden är klädd med trä. Men är nyligen gjort så vet inte vad som gömmer sig där bakom
 

Bästa svaret

1950 var en brytningstid när det gäller småhusbyggande, man kan inte vara helt säker på vilka metoder som använts. Dock ingen tvekan om dina garderobväggars status.
 
Tack för din input, då ska jag ta tag i den väggen med försiktighet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.