Jag tänkte bygga ett soldäck i direkt anslutning till befintlig altan. Storlek ca 9x5 m. Altangolvet är ca 1m över mark. Behöver jag bygglov till det?
 
M
Ja.
 
  • Gilla
KajsaWarg
  • Laddar…
KajsaWarg KajsaWarg skrev:
Jag tänkte bygga ett soldäck i direkt anslutning till befintlig altan. Storlek ca 9x5 m. Altangolvet är ca 1m över mark. Behöver jag bygglov till det?
Svaret är beror på. Finns rättsfall där ett stort soldäck runt pool (större än ditt) med höjd på 1,2 m blev godkänt utan bygglov.

Sannolikt skulle du också vinna en tvist om du bygger utan bygglov. Men det är inte bara höjd och storlek som avgör det utan hur det upplevs, så det är ingen garanti.
 
  • Gilla
KajsaWarg
  • Laddar…
Det jag har hittat och läst ger inget klart svar. Därför tänkte jag lägga ut frågan här. Ska ta kontakt med bygghandläggaren här hemma men ville höra om någon här kunde ge ett svar om det behövs lov.
 
Laszlo Toth
  • Gilla
KajsaWarg
  • Laddar…
KajsaWarg KajsaWarg skrev:
Det jag har hittat och läst ger inget klart svar. Därför tänkte jag lägga ut frågan här. Ska ta kontakt med bygghandläggaren här hemma men ville höra om någon här kunde ge ett svar om det behövs lov.
Eftersom det finns rättsfall så har du starkt stöd för det. Men många kommuner har egna riktlinjer för vad dom anser är tillåten höjd (oftast en egen praxis som inte håller rättsligt).

I ditt fall så skulle jag ta med ritningar och utskrift av domen och gå upp till kommunen och i princip säga; som jag har förstått så behöver jag inte bygglov för detta, stämmer det?

Förhoppningsvis får du då ett besked om att bygglov ej krävs och då bygger ni.

Problemet är fortfarande om någon sedan anmäler det, då blir det i slutändan en högre instans som bestämmer om det var bygglovsfritt eller inte.
 
  • Gilla
KajsaWarg
  • Laddar…
Laszlo Toth Laszlo Toth skrev:
Det finns många olika saker som inte besvaras i ditt inlägg, du kan läsa mer om reglerna kring altaner på länken nedan:

[länk]
Det som står där avser dom nya reglerna och är inte tillämpbara i det här fallet.
 
M
För att förtydliga mitt svar, ja det kan krävas bygglov. Altan och plank bör ej överstiga 1,8m från mark. Altan får ej byggas längre än 3,6m från huvudbyggnad och minst 4,5 meter från tomtgräns. Har du golvet på en höjd av 1 meter så får du dock bygga ett räcke som får överstiga 1,8m. Du får ej bygga ett plank över 1,8m.
 
  • Gilla
KajsaWarg
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Eftersom det finns rättsfall så har du starkt stöd för det. Men många kommuner har egna riktlinjer för vad dom anser är tillåten höjd (oftast en egen praxis som inte håller rättsligt).

I ditt fall så skulle jag ta med ritningar och utskrift av domen och gå upp till kommunen och i princip säga; som jag har förstått så behöver jag inte bygglov för detta, stämmer det?

Förhoppningsvis får du då ett besked om att bygglov ej krävs och då bygger ni.

Problemet är fortfarande om någon sedan anmäler det, då blir det i slutändan en högre instans som bestämmer om det var bygglovsfritt eller inte.
Jag skulle istället ta foton på fastigheten/byggnaden och någon skiss och låta handläggaren göra en bedömning om det krävs bygglov, varje ärende är unikt. För en diskussion kring det du vill bygga. Att komma till byggkontoret slänga fram domar och kräva sin rätt är inte det bästa sättet att skapa en bra relation med en handläggare. Spara det till eventuellt överklagande.
 
  • Gilla
KajsaWarg
  • Laddar…
Fråga handläggaren hur hög altan du får bygga utan bygglov. Det är olika i olika kommuner. Stockholm tillåter t.ex 1,2 meter + räcke utan bygglov. Under förutsättning att avstånd till grannar hålls.
 
M Marcusskold skrev:
För att förtydliga mitt svar, ja det kan krävas bygglov. Altan och plank bör ej överstiga 1,8m från mark. Altan får ej byggas längre än 3,6m från huvudbyggnad och minst 4,5 meter från tomtgräns. Har du golvet på en höjd av 1 meter så får du dock bygga ett räcke som får överstiga 1,8m. Du får ej bygga ett plank över 1,8m.
Altan får byggas hur stort som helst utan bygglov (även fram till tomtgräns), det är höjden som kan ställa till det...
 
T toolman77 skrev:
Fråga handläggaren hur hög altan du får bygga utan bygglov. Det är olika i olika kommuner. Stockholm tillåter t.ex 1,2 meter + räcke utan bygglov. Under förutsättning att avstånd till grannar hålls.
Stockholm är ett bra exempel som följer rättspraxis. Problemet är kommuner som bara tillåter 50-60 cm utan bygglov. Det har INTE stöd i rättspraxis.
 
M MetteKson skrev:
Jag skulle istället ta foton på fastigheten/byggnaden och någon skiss och låta handläggaren göra en bedömning om det krävs bygglov, varje ärende är unikt.

M MetteKson skrev:
Jag skulle istället ta foton på fastigheten/byggnaden och någon skiss och låta handläggaren göra en bedömning om det krävs bygglov, varje ärende är unikt. För en diskussion kring det du vill bygga. Att komma till byggkontoret slänga fram domar och kräva sin rätt är inte det bästa sättet att skapa en bra relation med en handläggare. Spara det till eventuellt överklagande.
Man ska aldrig kräva något eller vara otrevlig på något sätt.

Men att vara förberedd och påläst hjälper mycket. Att snällt ställa frågan "visst är detta bygglovsfritt pga......" är inte att ställa krav. Det är snarare en god medborgare som inte vill göra fel och därför frågar kommunen först.

Själv hade jag byggt utan att fråga ;)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
M
A Autodidak1 skrev:
Altan får byggas hur stort som helst utan bygglov (även fram till tomtgräns), det är höjden som kan ställa till det...
Det jag skrev är information från BBR Vad grundar du din fakta på?
 
M Marcusskold skrev:
Det jag skrev är information från BBR Vad grundar du din fakta på?
Det där är bara den senaste lagen som tillkommit. Den har kommit till för att förtydliga och förenkla rättsläget då man bygger altaner nära huset. Men det är bara en del av lagstiftningen, praxis och vägledande domar som styr vad som får göras och inte göras.
 
  • Gilla
Marcusskold och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.