Många inser att det vore möjligt att använda fiber för att få över internet till andra byggnader men är osäkra på hur man ska gå till väga, i synnerhet om man inte har tilllgång till fibersvets och blåsutrustning.

jag vänder nu på frågan i en annan tråd och ber om beskrivningar på lokala fiberlänkar som inspiration för hågade hemmabyggare som vill koppla samman nätsegment t ex mellan olika byggnader.

Uppgifter som är välkomna är avstånd, förläggning i mark, typ av rör, slang eller duct, typ av fiber (single mode eller multimode), oparad eller parad, färdigkontakterade eller ej, typ av kontakter,

Övergång från fiber till SFP, direkt eller via litet skåp och patchkablar, typ av SFP, typ av mediakonverter, eventuell switch med plats för SFP

synpunkter på åskskydd

dragning genom vatten?

gärna andra relevanta aspekter att tänka på. Är det rimligt att dra fiber 500 meter genom tät skog för att en granne ska få internet och hur skulle det kunna göras?
 
Lämplig duct/slang för hemmafix är nog pem 20-32 mm mer än 150-200 meter är nog svårt att blåsa igenom en dragtråd med en vanlig kompressor. Jag skulle beställt färdigkontakterad fiber.
Att dra 500 meter i skogen är inget större problem om man har skarvgropar när man ska igenom med dragtråd eller en riktig kompressor.
 
Jag har varit inblandad lite på en kant på en lokal fiberlänk. Ca 100m. Nergrävd fiberdukt. Blåstes och svetsades av ett lokalt nätbolag för några tusen. Jag minns tyvärr inte summan. Men den kändes rimlig. Det blev två par.
 
sunnis
Det går ju även få ner till <1ms och 1Gbps med radiolänkar också.
 
Fiber ska det vara. Skogen förutsätts vara för tät.
 
Vad är för tät skog mindre än en meter mellan träden?
 
Jag bad inte om exempel på radiolänkar som det är lätt att hitta information om. Däremot är det ont om beskrivningar över praktiska detaljer rörande fiberinstallationer som lekmän kan göra över kortare avstånd, säg ett drygt hundratal meter och där målet är att förbinda ethernetportar med 1 gigabit/s.

Skyddsrör med dragtråd, skarvgropar vid behov, färdigkontakterad kabel i måttbeställda längder från fs.com eller Direktronik.se, avslutning i liten skarbox, patch till SFP, parad single mode fiber med skilda SFP för sändning och mottagning är rekommendationer jag fått fram hittills. Fördelen med parat förstår jag inte riktigt med tanke på att det är lätt att hitta dubbelriktade tranceivers som sänder med 1310 respektive 1550 nm i vardera änden. Den här videon tar upp valmöjligheterna

finns det någon fördel med multimode om avståndet är säg 500 meter?
 
Kolla med något lokalt bolag vad de tar för att blåsa och svetsa. Jag tror att det kan vara ett vettigt alternativ när det blir lite längre.
 
sunnis
G gråsten skrev:
finns det någon fördel med multimode om avståndet är säg 500 meter?
Nej, idag finns det knappt någon vinst med multimode. Jag brukar dock köra 10Gbps SR Multimode länkar i rackskåp mellan switchar för det är billigt. Men då är det korta länkar som ett par meter till ett 20tal meter.

Angående WDM som beror det på vem du frågar. De som blåser fiber i duct kilometervis säger ju såklart WDM, men ska man köpa en färdigkontakterad dubbelisolerad fiberkabel för en hemma-installation dvs inte en duct med blåsfiber så finns det ingen mening med WDM för den kabeln är alltid 2 ledare eller oftast flera, det blir bara en extra komplexitet som inte tillför någon nytta.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
OK, tack. Antag att jag har en switchar, t ex Ubiquiti, i var ände med uttag för SFP. Rekommendation på lämpliga SFP för den dubbla kabeln?
 
sunnis
G gråsten skrev:
OK, tack. Antag att jag har en switchar, t ex Ubiquiti, i var ände med uttag för SFP. Rekommendation på lämpliga SFP för den dubbla kabeln?
Antingen en märkesprogrammmerad SFP eller en "märkes-brandad" SFP. Typen som funkar bra i det här fallet benämns 1000BASE-LX det är en singlemode SFP men är faktiskt även designad att fungera med multimode upp till typ 300m eller nått sånt.
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Vilken typ av kontaktering bör man beställa för dubbelkabeln? Sedan kan man naturligtvis anpassa till annan kontaktering med patcharna i var ände.
 
sunnis
G gråsten skrev:
Vilken typ av kontaktering bör man beställa för dubbelkabeln? Sedan kan man naturligtvis anpassa till annan kontaktering med patcharna i var ände.
SC om det ska in i en form av ODF. Men annars kan
kontaktera LC om man vill gå direkt från kabel till SFP modul.

Multimode fiberkabel kopplad till en mediakonverter med SFP modul vid sidan om en switch och nätadapter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Multimode fiberkabel ansluten till två mediakonverterare på ett mörkt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förmånen med att jobba som IT snubbe. Då har man fulla huset med allt möjligt.

Men som jag gjort på bilden är enklaste installation med multimode fiber. Det är bra att använda mediakonvertera med SFP eftersom man då kan sätta i en passande modul beroende på situation som t.ex en switch med multimode SFP.

Den färdig kabeln man beställer är ju en jättelång och kraftigare patchkabel.
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Tack för info och bilder. Fråga om SPF: den du har där o respektive mediakonverter är dubbel, tar båda LC-kontakterna men det är inte WDM utan skilda sändare och mottagare. Sedan finns det väl SFP som bara är antingen Tx eller Rx? Vad skiljer i beteckning?
 
C
G gråsten skrev:
Antag att jag har en switchar, t ex Ubiquiti, i var ände med uttag för SFP. Rekommendation på lämpliga SFP för den dubbla kabeln?
Ubiquiti har en "levande" lista med kompatibla SFP:er någonstans på sitt forum. Har inte sparat någon länk tyvärr, så du får väl söka lite. Tyvärr lirar inte alla SFP:er med all utrustning, och när man köper "Kina"-SFP:er (som de flesta gör idag) så kan man oftast välja från en lista vilken "märkes-SFP" den skall efterlikna. Så det är lite av en djungel det där tyvärr...
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.