Hej!

Jag har ett litet problem som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag har köpt en vägglampa som jag vill montera fast och styra från en tryckknapp på väggen. Lampan i sig är dimbar via en återfjädrande knapp på själva armaturen. Det är en LED-armatur på 6,3 W. Lampan kan monteras med kabeln dold genom väggfästet

I slutet på kabeln sitter en transformator enligt bild nedan. Jag tolkar det som att transformatorn ger 18V konstant och 350 mA och att själva dimmern sitter i armaturen. Är det rätt antaget eller har jag helt fel?

Hand håller en svart transformator för LED-armatur, med tekniska specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag skulle vilja göra är att montera motsvarande transformator fast i en apparatdosa och sedan styra den av/på med en strömställare. Jag har dock svårt att hitta exakt vad jag ska ha. Funkar det kanske att köra med en Plejd LED-driver också? Osäker på om man kan ställa in spänningen på dem så eller inte. Kommer ha Plejd i hela huset, men inte fått något monterat ännu.

Tacksam för hjälp!
 
Ja att dimmern inte sitter i trafon är nog ett rätt antagande.
Trafon lämnar 18 V DC, och upp till 0,35 A.

Att hitta någon trafo som ger 18 V och passar i en dosa kan bli lite lurigt. Kanske funkar din lampa även med 12 V, då finns det grejor för dosmontage.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
E etompau skrev:
Ja att dimmern inte sitter i trafon är nog ett rätt antagande.
Trafon lämnar 18 V DC, och upp till 0,35 A.

Att hitta någon trafo som ger 18 V och passar i en dosa kan bli lite lurigt. Kanske funkar din lampa även med 12 V, då finns det grejor för dosmontage.
Plejdspåret verkar inte funka, kan bara ge konstantström. Någon som har koll på vad som händer om man testar 12V fast med samma maximala effektuttag?
 
Det blir klart billigast att slakta befintlig transformator och placera den i en kopplingslåda, eller helt sonika plugga in den i ett lite undanskymt uttag som styrs av din strömbrytare. Det kräver ju lite installationsarbete, så vilka förutsättningar finns här? Du lär få svårt att hitta en dostransformator för 18 V DC som får plats bakom strömbrytaren.
 
Gissningsvis kommer den inte att lysa alls, för låg spänning.
Men prova.

Protte
 
E
En plejd LED-driver funkar alldeles utmärkt till den där lampan. Sätt en vanlig europlugg med sladd fram till plejdpucken och synka trådlöst med en puck bakom strömbrytaren.

LED-drivern ställer du in på konstantström 350mA (0,35A)
 
tommib
E Emil_K skrev:
En plejd LED-driver funkar alldeles utmärkt till den där lampan. Sätt en vanlig europlugg med sladd fram till plejdpucken och synka trådlöst med en puck bakom strömbrytaren.

LED-drivern ställer du in på konstantström 350mA (0,35A)
Nej, du har fel. Läs på trafon igen, den ger inte 350 mA CC, den ger 18 V, 350 mA.
 
E
På vilket sätt har det någon betydelse? Om lampan matas med 350mA så kommer den få 18V eftersom den är på 6,3W.
 
E Emil_K skrev:
På vilket sätt har det någon betydelse? Om lampan matas med 350mA så kommer den få 18V eftersom den är på 6,3W.
Lampan har en inbygd LED-driver som kan dimmas så 350mA är maxuttag. Därav krävs konstantspänning om jag tolkar det hela rätt.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det blir klart billigast att slakta befintlig transformator och placera den i en kopplingslåda, eller helt sonika plugga in den i ett lite undanskymt uttag som styrs av din strömbrytare. Det kräver ju lite installationsarbete, så vilka förutsättningar finns här? Du lär få svårt att hitta en dostransformator för 18 V DC som får plats bakom strömbrytaren.
Tack för denna input. Har också varit inne på det. Har alla möjligheter egentligen då alla väggar är öppna. Det enda som komplicerar det lite är att det är ett badrum, dock ej våtzon där lampan placeras. En utanpåliggande kopplingsdosa med dragavlastning skulle kunna placeras i undertaket, åtkomlig bakom en av spottarna alt. inne i högskåp eller kommoden. Vill nog hellre göra så än att köra ett uttag. Vill gärna ha den fast inkopplad. Misstänker att min elektriker gillar det spåret bättre också.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
E Emil_K skrev:
På vilket sätt har det någon betydelse? Om lampan matas med 350mA så kommer den få 18V eftersom den är på 6,3W.
Besvaras av TS själv....

F falkn skrev:
Lampan har en inbygd LED-driver som kan dimmas så 350mA är maxuttag. Därav krävs konstantspänning om jag tolkar det hela rätt.
Eftersom lampan hade en inbyggd dimmer kan du sluta dig till att den inte kan vara av konstantströmstyp eller matas med konstant ström eftersom dimmerkretsen i lampan i så fall skulle gå sönder (eller vara av en fantastiskt löjlig typ som bränner bort effekten i ett motstånd istället för lampan för att variera ljusstyrkan).
 
Den där ”trafon” är en vanlig järntrafo, en likriktare och en kondensator. Den ger ca 18 volt med 350 mA belastning. Utan belastning är spänningen högre, kanske 25 volt.

Protte
 
Slaktade trafon nu, gick bra. Ett litet kretskort med komponenter enligt inlägg ovan. Blir att montera en utanpåliggande dosa i kommoden och sätta trafon där. Sedan styra den av/på med strömställare. Dimma får man göra på lampan vid behov, den verkar komma ihåg senaste läge också

Tackar för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.