Hej!

Jag planerar att ta bort en liten del av min häck som täcker en del av min garaget uppfart. Tar jag bort häcken så får jag ungefär två meter bredare infart..

I och med detta så kontaktade jag kommunen då en gatulampa står framför häcken, jag ville få den flyttad.. Jag fick då reda på att jag måste ansöka om att få min infart breddad. Va? Allt jag gör är ju att plocka bort oönskad häck! Kan det verkligen stämma att jag måste ansöka om tillstånd?

Så nu undrar jag även, om den häcken skulle brinna ner eller en traktor råkar köra över den några gånger så den dör.. kan kommunen då tvinga mig att bekosta inköp av en ny häck?

Hur ser lagen ut?

Mycket tacksam för alla svar!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Jag tror inte häcken är problemet, utan lampan...

Edit; eller, att "bredda uppfarten"
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
windestal
Problemet är varken häcken eller lampan, utan att du vill ändra (bredda) din in/utfart. För det måste man ha tillstånd hos väghållaren, alltså måste du ansöka om det.
 
  • Gilla
Andreas Dickson
  • Laddar…
Så indirekt måste jag ansöka om tillstånd för att få ta bort min häck?

Har ni någon koll på vad som skulle hända om häcken försvann pga olycka? Och vad skulle den troliga påföljden bli?

Har dålig koll men vilken lag är det som gäller här?
 
windestal
Häcken kan du ta bort om du vill, men du får inte börja köra in/ut över den ytan. Dvs om du vill ha ett par kvadratmeter extra liten gräsplätt, rabatt, uteplats eller så, så ta bort häcken du. Men "gena" inte över den ytan när du kör in/ut bara.
 
  • Gilla
Marcus0321 och 1 till
  • Laddar…
Haha det va det löjligaste jag hört:crysmile:
Men kanon, då vet jag! Tack för hjälpen och länken, ska gå in och läsa där!:ok:

Ha en bra dag!
 
  • Gilla
kwasibengt och 1 till
  • Laddar…
harry73
På din egen tomt för du ta bort häcken, lägga asfalt, parkera bilen, osv.
Problemet ligger mellan tomtgränsen och vägen. Om du breddar infarten där kan väghållaren behöva anpassa kantstöd, flytta stolpar. Säkerheten kan påverkas (sikt eller avstånd till korsning) parkeringsmöjligheten längs gatan kan påverkas mm.
Så ta bort din häck och gör med den yta vad du vill, men vill du bredda anslutningen med vägen, be då om tillstånd
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
I praktiken kan du givetvis köra in/ut på den ytan också. men om du behöver sänka en bit trotoarkant blir det kanske värre, men även det lär du klara såvida du inte har någon rabiat granne som anmäler. Att få gatlampan flyttad lär ju vara lite värre. Men då är knappast tillstånd för breddad utfart det stora problemet, utan kostnad för flytt av lampan. Gissningsvis 20 - 50 000.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Hemmakatten
C cchjk skrev:
Haha det va det löjligaste jag hört:crysmile:
Men kanon, då vet jag! Tack för hjälpen och länken, ska gå in och läsa där!:ok:

Ha en bra dag!
En utfart måste anpassas till framkomlighet och trafiksäkerhet. Inget konstigt med det.
Oavsett om det är kommunen eller Trafikverket som är väghållare finns det vissa krav för att anpassa utfarten till vägen utanför.
 
C cchjk skrev:
Hej!

Jag planerar att ta bort en liten del av min häck som täcker en del av min garaget uppfart. Tar jag bort häcken så får jag ungefär två meter bredare infart..

I och med detta så kontaktade jag kommunen då en gatulampa står framför häcken, jag ville få den flyttad.. Jag fick då reda på att jag måste ansöka om att få min infart breddad. Va? Allt jag gör är ju att plocka bort oönskad häck! Kan det verkligen stämma att jag måste ansöka om tillstånd?

Så nu undrar jag även, om den häcken skulle brinna ner eller en traktor råkar köra över den några gånger så den dör.. kan kommunen då tvinga mig att bekosta inköp av en ny häck?

Hur ser lagen ut?

Mycket tacksam för alla svar!
Jo, iof i Hässleholm.Min väninnas och grannens gemensamma häck behövde tillstånd trots att den INTE varit varken nära gatan eller hade en lyktstolpe framför sig. Det löste sig till sist efter mycket om o men
 
Tack för alla svar ! Vägen leder endast till vår fastighet ( inga andra fastigheter längs vägen ) så passage eller liknande förekommer inte ,
Vändplanen finns inte med i servitutet Och är anlagd av förre ägaren.
I servitutet står endast rätt att anlägga väg samt el tele .
Vi har att göra med en tokgubbe så dessvärre finns inget utrymme för vänliga diskussioner . Han hittar då o då på såna här upptåg , även mot andra fastigheter som gränsar mot hans ägor .
Funderar lite på om. Man får ställa upp byggbod på obebyggd tomt .
 
C
12 § Det krävs marklov, om kommunen har bestämt det i detaljplanen, för
1. trädfällning,
2. skogsplantering, och
3. markåtgärder som kan försämra markens genomsläpplighet.

Trots första stycket 3 krävs det inte marklov för åtgärder för att anlägga gata, väg eller järnväg på mark som enligt detaljplan får användas för det ändamålet. Lag (2018:1370).


13 § Det krävs marklov för schaktning, fyllning, trädfällning och skogsplantering i ett område utanför detaljplan, om
1. åtgärden ska genomföras i ett område som är avsett för bebyggelse eller i närheten av en befintlig eller planerad anläggning för totalförsvaret, statlig flygplats, annan flygplats för allmänt bruk, kärnreaktor, annan kärnenergianläggning eller annan anläggning som kräver ett skydds- eller säkerhetsområde, och
2. kommunen i områdesbestämmelser har bestämt att det krävs sådant marklov i området.


Det finns häckar som består av träd (t.ex. gran) och därmed kan kräva marklov enligt ovan för att ta bort. De allra flesta häckar borde dock inte anses bestå av träd.

Enligt Wikipedia:
"Träd är större än buskar, som också har vedartad stam. Botaniskt finns inte någon entydigt fastslagen gräns mellan träd och buskar. Vissa trädslag uppträder både som träd och buske beroende på växtförhållandena. Enligt Nationalencyklopedin anses att ett träd ska kunna nå en höjd av minst fem meter, vilket dock många buskar också kan göra. Vissa arter som platsar både som buske och som träd benämns ibland buskträd."
 
Förra ägaren till vårt hus anlade vägen
 
Formellt får man inte ändra en utfart hur som helst, och en kommun måste svara enligt reglementet. Men sen om man kör nån meter hit eller dit...javafåglarna, pfuuuhh...
 
  • Gilla
Mattias S1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.