Hej,
Noterade att vi har fått en spricka i vårt köksbord av stavlimmad ek.
Bordet är lite mer än 3 år gammalt och har blivit oljat ett par gånger.

Hur gör jag lämpligast för att åtgärda denna spricka så att inte sprickan flisas upp och man får ner smuts?

Bifogar några bilder.
 
  • Spricka i ett stavlimmat ek-köksbord som är oljat, synlig bland träets fibrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spricka i ytan på ett stavlimmat ek-köksbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en spricka i ett bord av stavlimmad ek, med fokus på skadan i träets yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Olja bordet igen och se till att fylla sprickan ordentligt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tack för snabbt svar!

Kommer oljan göra så att sprickan/flisan blir jämn med resterande bordsyta?
Idag så har träfibern rest sig.
 
Lite beroende på typ av olja så fyller den olika. Slipa bort det som rest sig, fibern kommer inte krypa tillbaka.
 
Ok, då förstår jag ;)

Finns det någon speciell olja som är rekommenderbar? Antar att det finns bättre oljor än de man fick med av möbelfirman vid leverans.
 
Är novis på oljor men använder själv kinesisk tungoil med vad jag tycker bra resultat. Någon annan?
 
Tack för tips om olja!
Får kolla upp lite information om kinesisk tungoil och se var jag kan få tag på denna olja.
 
N NiclasR skrev:
Tack för tips om olja!
Får kolla upp lite information om kinesisk tungoil och se var jag kan få tag på denna olja.
Färghandeln och båtbyggarn (o troligen alla andra också) har på hyllan.
 
  • Gilla
NiclasR
  • Laddar…
Håller med om att Kinesisk tungolja ( 50% ren tungolja 50 % balsamterpentin, säljs oftast färdigblandad) är ett bra val, den kan bilda film som fungerar för att fylla mindre skador/sprickor.
För ett bra resultat bör du behandla hela bordet. Se bara till att du inte oljar så flödigt så träet inte kan suga upp på ytor utanför sprickan. Ytor där oljan inte sugits in kommer att se ut som lackerade.
Jag använder ofta tungolja som enda behandling på t. ex. trösklar, även till ytterdörrar. Den hindrar effektivt fukt från att tränga in in i träet.
Råder dig att köpa olja av bra kvalitet t. ex hos Claessons trätjära. Finns en hel del billigare varianter också, men vissa har en obehaglig lukt som hänger kvar och tyder på att de är uppblandade med tveksamma komponenter. Bra tungolja luktar inte heller speciellt gott men är efter några veckor luktfri.
Tungolja är också suveränt bra som grundolja på allt utomhusträ som målas med linolje- och alkydoljefärg, inte under slamfärg (vet inte hur det fungerar med moderna färger).
Likadant här, inte för mycket, om oljan bildar tjock film över träet blir den sämre underlag för färgskiktet.
 
  • Gilla
NiclasR och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.