C cullberg skrev:
Vart sitter Luftvärmepumpen? Är Poolen uppvärmd? Isåfall hur?
 
  • Arkitektonisk ritning av ett hus med markerat område och blå pil som pekar på matsalen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är enda vägen till husets vänstra del genom badrum och tvättstuga eller ser jag fel?
 
  • Gilla
daugaard och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Är enda vägen till husets vänstra del genom badrum och tvättstuga eller ser jag fel?
Via vardagsrummet och en liten hall är det som går mot barnens allrum
 
Alfredo Alfredo skrev:
Är enda vägen till husets vänstra del genom badrum och tvättstuga eller ser jag fel?
Sedan finns ej tvättstugan längre utan där är det ett sovrum och tvättmaskin och torktumlare är i det nya total renoverade badrummet. Så man måste gå runt. Förr kunde man gena genom tvättstugan till badrummet och till barnens allrum
 
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Sedan finns ej tvättstugan längre utan där är det ett sovrum och tvättmaskin och torktumlare är i det nya total renoverade badrummet. Så man måste gå runt. Förr kunde man gena genom tvättstugan till badrummet och till barnens allrum
Husbilden är felritad ifrån mäklaren :) så den väggen är inte korrekt bra sett det gjorde inte jag förrän nu
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Via vardagsrummet och en liten hall är det som går mot barnens allrum
Måste saknas en dörr på ritningen eller så är jag blind. Hur som helst känns det som att värmepumpen har svårt att värma den vänstra halvan i någon större omfattning. Kanske installera en ytterligare i "barnens allrum"?
 
  • Gilla
mugatu och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Måste saknas en dörr på ritningen eller så är jag blind. Hur som helst känns det som att värmepumpen har svårt att värma den vänstra halvan i någon större omfattning. Kanske installera en ytterligare i "barnens allrum"?
Barnens allrum är på cirka 35 kvadrat och dörrarna till pojkarnas sovrum är oftast stängda så känns inte som det blir någon större nytta att sätta en där och i detta rum finns det en kamin som dock inte eldas i, endast två gånger än så länge
 
Detta är ofantligt hög förbrukning. Skulle vi få en vinter eller ens en månad liknande den 2009-2010 så skulle du kunna lägga på 50-60% till på dina förbrukningssiffror för den månaden.

Medeltemperatur januari 2020 i Mölnlycke (den data jag har) (förutom sista 1,5 dygnet): +4,6 grader
Medeltemperatur januari 2010 i Mölnlycke: -6,7 grader.

Dina 5500kWh för januari skulle då vara ca 9600kWh.
 
Magnus E K
Ett L-format enplanshus är ju värsta tänkbara ur energisynpunkt. Ett 2-planshus med samma golvyta skulle dra betydligt mindre eftersom det har mindre total vägg-, botten- och vindsbjälklagsyta. Är sen inte isoleringen av modern standard heller... Lite mystiskt dock hur tidigare ägare kunde ha så pass låga siffror, misstänker något lurt där.
 
tommib
V vectrex skrev:
Detta är ofantligt hög förbrukning. Skulle vi få en vinter eller ens en månad liknande den 2009-2010 så skulle du kunna lägga på 50-60% till på dina förbrukningssiffror för den månaden.

Medeltemperatur januari 2020 i Mölnlycke (den data jag har) (förutom sista 1,5 dygnet): +4,6 grader
Medeltemperatur januari 2010 i Mölnlycke: -6,7 grader.

Dina 5500kWh för januari skulle då vara ca 9600kWh.
Det gäller bara om all denna energi går till uppvärmning av huset. Jag ser inte att det någonstans är klarlagt att det är dit det går, även om LLVPns placering är katastrofalt dålig ur värmespridningssynpunkt (eller så borde man planerat direkt för två eller till och med tre LLVP).

Min rekommendation skulle vara att se till att man har en minutaktuell mätning av strömförbrukning på ett eller annat sätt, därefter släcka grupp för grupp och notera hur mycket last som försvinner tills alla säkringar är av. Släck allt, även det som inte har med värme att göra enligt gruppförteckning (finns den ens, stämmer den). Därefter kan man börja fundera på hur man ska åtgärda problemet.
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 3 till
  • Laddar…
Ja som sagt imorse började jag med att slå av värmen och skall se vidare på detta.
Sedan placering utav luft luft som blåser rakt fram mot vinkeln och mot braskaminen så tycker jag att placeringen är korrekt kontra vart man kan placera utomhusdelen
Ja huset är i en vinkel och lika stor del finns det under som ej är uppvärmt det är plusgrader där nere samt 3 meters takhöjd nere. Murat då det är ett typ av suterränghus. Sedan ligger det betongblock på 300 mm på detta och stålkonstruktion i väggarna så allt går att flytta på inne på övervåningen. Sedan är det uppbyggt med reglar och isolering från betongblocken till färdigt golv.
 
För att effektiviteten på LLvp borde ni kanske öppna upp mellan matplats o vardagsrum.

Jag antar att det var ett äldre par som bodde där innan er, som då använde bara några rum.
 
  • Gilla
Jonas Nielsen 74
  • Laddar…
tommib
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
placeringen är korrekt kontra vart man kan placera utomhusdelen
Givetvis kan det finnas andra parametrar, därför specificerade jag att den är katastrofalt placerad ur värmespridningssynpunkt.

Oavsett vad som kommer fram vid undersökning av förbrukningen bör ni planera för annan typ av uppvärmning eller för välbetalda jobb. Att värma det där med direktel kommer bli dyrt.
 
sunnis
Vad är det för grundtyp och ventilation? Vinkelformat hus är jättesvårt att få till bra med LLVP.

Tror det är helt hopplöst att få vettig förbrukning i det där huset med de förutsättningarna. Så länge alla betydande förbrukare är i huset så kan det aldrig bli en orimlig förbrukning av el, allt som förbrukas blir till värme och du har 21grader inne... Antingen har du en förbrukare utanför huset som drar mycket ström eller så är det fel på elmätaren. Fel på elmätaren är mycket ovanligt och förbrukare utanför huset borde vara ganska enkla att hitta.

Blåser det rätt genom husgrunden, mekanisk ventilation utan värmeåtervinning, elradiatorer, 230kvm, allmänt dåligt isolerat så blir det hög förbrukning. Du har säkert fönster som är otäta.

Panikinstallera en ytterligare LLVP i barnens allrum för att kapa ner de värsta topparna. Sänk elementen rejält och ställ upp llvp-erna. Sedan är det bara att planera och finansiera en vattenburet värmesystem i huset och ventilation med återvinning. Vintrarna kommer sannolikt bli mycket kallare i framtiden och elen kommer bli dyrare, den kommer inte bli billigare. Är du chockad över 7500kr idag så kan det i sämsta fall vara hälften mot en riktig varga-vinter...
 
  • Gilla
Michel M och 2 till
  • Laddar…
T
Om jag var dig hade jag gjort följande:

1, Se till att din LLV står på Heat ( inte auto) och auto fläkt läge
2, Satt upp en till LLV i andra delen av huset, 1 räcker inte för att täcka huset, och du verkar onekligen tjäna in det snabbt
3, köp el mätare och övervakat var det drar mest el
4, Att köpa ny kyl/frys tar många år att tjäna in så där hade jag inte lagt pengar, lägg dom på punkt 2 istället.

Som andra säger, dra ner värmen på elementen, höj värmen på LLV. Vad har du för cop värde på den?
 
  • Gilla
Hanmarström och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.