Hej,

Vi planerar att måla om i vårt garage. Tanken är att det bara ska fräschas upp så vill inte lägga ner allt för mycket jobb på det.
En av väggarna är yttervägg och delvis under mark. Den är delvis redan målad och på vissa ställen ser man bara puts. (Bild 1)
En annan vägg är även den yttervägg, helt under mark och där tänkt jag måla direkt på tegelblocken. (Bild 2).
Vi har köpt en helmatt Beckers vattenbaserad färg som de sa skulle funka på Bauhaus då den enligt dem andas.
Vad tror ni? Kan vi använda den färgen på båda väggarna?
Min tanke gällande förarbete är att tvätta rent och rugga upp den redan målade väggen genom att slipa den lätt för att sedan måla.
Räcker det tror ni?

Sista frågan gäller golvet. (Bild 3). Vågar man gå loss och måla på det direkt som det är? Har inte köpt någon färg till det än men har läst många rekommendationer om den på Biltema.
Tack på förhand!
 
  • Delvis målad och putsad garagevägg med synliga vattenfläckar och slipbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En vägg med ojämn puts och partiell gammal målning som ska renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gult målat garagegolv med sprickor och flagnande färg nära en avloppsbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggarna funkar nog att måla om det är en diffusionsöppen färg.

Golvet skulle jag slipa och borsta så att lösa bitar tas bort innan målning. 2k Epoxy brukar fästa rätt bra på alla rena underlag. Så tvätta noga innan målning så oljerester inte finns på ytan
 
Kanske en dum fråga men hur vet man om det är en diffusionsöppen färg? På Bauhaus sa de att den färg vi nu köpt (Beckers Living, väggfärg 05) som är vattenbaserad ska andas bra. Jag har utgått från att det då räcker.
Vad tror du om befintlig väggfärg på bild 1, den ser ju nästan lite oljig ut. Kan man rugga upp den som jag tänkt och sen måla på med nytt, vad tror du?

Golvet är fritt från olja så tänkte nog bara ta bort lite ojämnheter och sen köra...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.