Tilläggs isolera ni både in och utvändigt, skall stugan bli vinterbonad eller varför isolerar ni så mycket.
 
M Mina_Amanda skrev:
Ja, vi inväntar några till. Du menar att firman ska specificera de olika posterna med kostnad för varje post eller hur menar du?
Förutom många bra tips från hempularen så kan det tex vara att ni ber dem speca vilka märken på eluttag, strömbrytare, spotar, toastol, hur många uttag per rum mm de räknat på.

Sen kan ni göra i princip allt själva om ni vill, orkar och tycker om att lära er under tiden. På så vis kan ni spara in större delen av arbetskostnaden om ni inte räknar på vad er egen tid kostar. Vissa tycker att man alltid ska göra det, men jag gör det aldrig då det är sånt som är avkoppling för mig och som jag verkligen tycker är kul att göra. Så jag behöver lägga tid på att snickra, köra maskin och liknande för att må bra och få mental avkoppling från mitt vanliga kontorsjobb. Tycker man däremot att det är ett nödvändigt ont att själv göra allt detta så bör ni absolut räkna vad er egen tid kostar.

Har ni tur, tålamod och tid kan ni köpa en hel del begagnat och spara in mycket pengar där.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker offerten verkar extremt billig, det hade gjort mig väldigt oroväckad.
(beror väl iofs på hur stor/liten stugan är)
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
Precis som hjulia skrev då kan ni ju göra i princip allt allt själv förutom el (som man kan göra men ej får)
Det handlar väll mer om hur mycket tid man vill lägga, har man inte kunskapen om hur man gör så får man skaffa sig eller pröva sig fram men det tar ju tid att göra saker första gången och särskilt om man kanske får göra om för att göra rätt. Och tid är ju också pengar i vissa avseenden, men har man all tid i världen så är det bara att sätta igång.
 
Tycker det verkar vara ett okej pris men väldigt ospecad. Sen tycker jag att om man gör sig besväret att tillägsisolera 30+45 så ta i ännu mer, minst det dubbla.

Utsidan bör man riva av när man väl gör det jobbet. Insidan gör inte så mycket om det tar lite längre tid.
 
T topmount skrev:
Tilläggs isolera ni både in och utvändigt, skall stugan bli vinterbonad eller varför isolerar ni så mycket.
Ja den ska bli vinterbonad
 
H hempularen skrev:
Jag tycker att offerten innehåller en del oroväckande oklarheter.

Det framgår ingenstans att VVS arbeten för badrummet ingår. Inget om byte av golvbrunn (måste bytas om den är äldre än ca. 1992).

Begreppet "ny el" är väldigt flummigt, det kan betyda rätt mycket olika saker för olika personer.

Nu är det möjligt att du har fått mer text än vi får se här. Men det är viktigt att det i klarhet står att detta är ett fast pris (om det är avsikten). Annars kan det tolkas som rörligt pris, där specen vi ser är en ungefärlig kostnadsuppskattning.

Det står att komod, toastol osv. ingår. Men inget om typ/fabrikat osv. Stor risk att det är sämsta billiga märke som går att uppbringa. Eventuellt med ett erbjudande om uppgradering senare i processen.

Det står nya vattenledningar till köket. Det betyder fler otydligheter. Skall du byta kök också? står inget om det. Begreppet vattenledningar till köket kan betyda att nya ledningar dras från någon central plats där "alla" ledningar utgår ifrån. Men det kan också betyda 20cm rör genom golvet upp till köket.

Det är också lämpligt att det framgår av avtalet att VVS arbete skall utföras av "säkert vatten" certifierad firma. Att el skall utföras av behörig elfirma (annars kriminellt, men vanligt). Att våtrumsmattan skall sättas av GVK certifierad firma och personal.

Att firman i avtalet förbinder sig att ha ansvars försäkring och andra relevanta företagsförsäkringar under arbetets gång. Det är inget ovanligt att man som beställare ber att få se försäkringsbevisen innan arbetet påbörjas. Och det kan vara lämpligt att kontrollera med försäkringsbolagen att bevisen är äkta (inget ovanligt med förfalskade intyg).

Det ser ut som ett rätt omfattande arbete. Jag tycker att summan ser rätt rimlig ut för arbetet. Vilket gör mig misstänksam om oklarheterna.
Tack för din input!
 
H hjulia skrev:
Förutom många bra tips från hempularen så kan det tex vara att ni ber dem speca vilka märken på eluttag, strömbrytare, spotar, toastol, hur många uttag per rum mm de räknat på.

Sen kan ni göra i princip allt själva om ni vill, orkar och tycker om att lära er under tiden. På så vis kan ni spara in större delen av arbetskostnaden om ni inte räknar på vad er egen tid kostar. Vissa tycker att man alltid ska göra det, men jag gör det aldrig då det är sånt som är avkoppling för mig och som jag verkligen tycker är kul att göra. Så jag behöver lägga tid på att snickra, köra maskin och liknande för att må bra och få mental avkoppling från mitt vanliga kontorsjobb. Tycker man däremot att det är ett nödvändigt ont att själv göra allt detta så bör ni absolut räkna vad er egen tid kostar.

Har ni tur, tålamod och tid kan ni köpa en hel del begagnat och spara in mycket pengar där.
Tack! Är också kontorsråtta som gillar att ha byggprojekt :)
 
  • Gilla
hjulia
  • Laddar…
Tycker det verkar överkurs att isolera både invändigt och utvändigt.
Om ni vill ha isolering utvändigt så lägg tjockare.
30mm ger ju inte så mycket, men mycket pyssel.

//AA
 
S saiter skrev:
Tycker det verkar överkurs att isolera både invändigt och utvändigt.
Om ni vill ha isolering utvändigt så lägg tjockare.
30mm ger ju inte så mycket, men mycket pyssel.

//AA
Okej, ja det kanske går men taksprånget är inte så djupt så kanske ser knasigt ut?
 
Det kan vara en begränsning.

En variant är ju annars att byta ut fasadskivorna mot vanlig isolering + reglar och vindduk. Mer jobb men billigare
 
  • Gilla
Oliver Cederholm
  • Laddar…
T topmount skrev:
Tilläggs isolera ni både in och utvändigt, skall stugan bli vinterbonad eller varför isolerar ni så mycket.
30mm utvändigt och vad jag antar blir ett 45mm installationsskikt med isolering.
Jag tycker offerten är rimlig skulle till och med säga ganska billig.
Att hoppa över skulle jag säga vindskivor och takavvattning.
 
Billigast är såklart att inte göra ngt.
Det är förmodligen inte ett alternativ, men ni frågar om att kapa kostnader väldigt generellt.

Vi ser en offert, men som redan påpekats så är den summarisk, och det går inte att utläsa så mkt från den. Framförallt så framgår det inte hur stor "stugan " är, vilket skick den är i, eller var den ligger. Inte heller är syftet är med renoveringen närmare detaljerat, eller hur er rangordning/prioritering av olika insatser/uppgraderingar ser ut. Allt detta är nödvändigt att känna till för att kunna svara någorlunda relevant på frågan.

Ju mer ni vill/kan göra själva desto längre tid kommer renoveringen att ta. Det kan vara väldigt besvärligt om båda arbetar och stugan ligger en bit bort.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Cheesen
Jag hade gjort allt utom badrummet själv.. men vart nogran med specifikationen på arbetet och vilka delar som används. Slutresultatet blir lidande om du har ett budjetuttag istället för ett fint eluttag med matchande strömbrytare. Samma gäller alla delar såsom kalkel/klinker/matta, kommod, toalett o.s.v.
För övrigt har nu fått goda råd i tråden. Snåla inte med isolering om ni tänker vara i huset i någon större utsträckning.
 
  • Gilla
Mina_Amanda
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
All målning som inte ingår i ev tätskikt osv. Måla kan ALLA göra och det tar bara längre tid för en amatör.
Nja, alla kan visserligen måla men alla kan inte göra det bra skulle jag vilja tillägga.

Sedan tror jag många väljer att göra just målning och tapetsering själv för att spara pengar men just de posterna brukar sällan vara de poster där störst besparing kan ske.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.