Hej,
Jag har en gammal oljepanna med elpatron och ett enrörssystem till elementen. Styrenheten till shunten är en gammal Landis & Gyr. Allt verkar fungera bra med både värmen och varmvatten.
Jag har köpt en luftvärmepump för att kunna snåla in lite på uppvärmningen samt lite kyla på sommaren.
Tänker dessutom ställa in en fin liten vedkamin för värme och trivsel.

Jag tänkte nästan helt enkelt I princip vrida av de flesta element centralt I huset och bara låta några I källaren och de mest avlägsna rummen cirkulera. Hade planerat att byta insats I samtliga element och montera radiatortermostater, men de sitter så nära väggen och trångt till så det går knappt på väldigt många ställen.

Pannan har ingen sensor inomhus vilket för mig som amatör låter konstigt. Såvitt jag kan se så finns det en utegivare och en givare på det röret jag bedömer vara returledningen.

Min egentliga fråga är om pannan med ledning av givaren på returledningen kommer att förstå att den inte behöver elda på? Eller måste jag ställa ner temperaturkurvan på styrenheten manuellt och prova ut när det verkar bra? Kommer jag att kunna räkna med någon besparing eller förbrukar pannan lika mycket energi bara för att hålla varmvatten och temperaturen I pannan uppe?

Tacksam för synpunkter från en novis på saken!
 
Eftersom returtemperaturen kommer att bli högre med fler avstängda radiatorer så kommer shuntautomatiken att minska shuntöppningen och då går det åt mindre energi från pannan.
 
Magnus E K
Och även om shunten vore trasig och alltid helt öppen (som min) så blir förbrukningen ändå beroende av hur mycket värme som behövs. Allt det där med att minimera framledningstemperatur och kurvor hit och dit har ingen större betydelse för en ren elpanna (till skillnad från en värmepumpsanläggning), det enda som kan hända är att utrymmet där pannan står och där rören går kanske blir varmare än vad som behövs.
 
  • Gilla
Silver78
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.