Hej.

Jag ska byta takstolar på mitt hus. Erfaren snickare men tycker det veekar lite luddigt att förstå vilket mått totala längden på golvreglarna på takstolarna är. Vill igentligen bara ha hjälp av er att klargöra vad den totala längden på denna takstols golvregel är??8071???
 
  • Ritning av en takstol där total längd på golvregel anges som "8071" med mått och vinklar specificerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
9329 - 2X600
Om du med golvregel menar underramen (nedersta vågräta regeln)

EDIT: förstorade bilden nu, det är nog det översta måttet 8071, svårt att se, men har du ritningen går det nog att dra några linjer för att vara säker.

Jag skulle nog kolla upp med den som har gjort ritningen så det inte blir fel :)
 
Redigerat:
Det är nog 8071.

Det längre måttet 8179 är mått från färdig yttervägg - färdig yttervägg. Från det måttet försvinner Panel och luftspalt.
 
Inställer mig i 8071 gänget
 
8071 här också.
 
Martin_B
Fabyggvejby Fabyggvejby skrev:
Hej.

Jag ska byta takstolar på mitt hus. Erfaren snickare men tycker det veekar lite luddigt att förstå vilket mått totala längden på golvreglarna på takstolarna är. Vill igentligen bara ha hjälp av er att klargöra vad den totala längden på denna takstols golvregel är??8071???
Hmmmm :) golvreglarna? Du menar underramen förmodar jag?

Den totala längden på underramen som är skarvad av två 45x220 reglar är onekligen, och som mycket tydligt framkommer på ritningen, 8071 mm.

Men du pratar om "golvreglar", vilket skulle kunna uppfattas som att du vill veta bredden på de golvreglar som underramen kommer att utgöra/(verka som) mellan stödbenen? Och det måttet är 6071 mm.

Sedermera ser det ut som att takstolen är ritad efter uppgifter att den skall vila på 45x195 reglar på ena sidan och HEA/HEB balkar i mitten och på andra sidan.

Men varför undrar du? Jag frågar eftersom anledningen kan ha betydelse.


lite OT men får inte dagens snickare lära sig att tyda ritningar och konstruktionsdelarna på takstolar som "underram" etc? :)
 
Redigerat:
Tips:
Köp takstolarna från en kunnig takstolstillverkare, t.ex.
https://www.takstolsfabriken.se/
så får du grejer som är rätt dimensionerade och färdiga att sätta upp.
 
  • Gilla
iwe
  • Laddar…
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Tips:
Köp takstolarna från en kunnig takstolstillverkare, t.ex.
[länk]
så får du grejer som är rätt dimensionerade och färdiga att sätta upp.
Japp, eller Derome som är störst, och ledande, i Sverige på takstolar.

https://www.derometrateknik.se/
 
Martin_B
Och Derome just för att om jag inte minns fel, så kan de tillverka de längsta fingerskarvade plankorna/reglarna i Sverige, vilket är en stor fördel för stora takstolar så man slipper skarvar.

Kan dock vara äldre information.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.