Hej alla, jag ramlade över den här tomten när jag satt och slösurfade lite på hitta.se och deras funktion för att visa tomter.

Nu ska man ju ta den där funktionen med en nypa salt har jag förstått, att den inte alltid är så exakt. Men utformningen i sig bör väl stämma ungefärligen tycker man.

Flygbild av en oregelbundet formad tomt med smal förlängning, omgiven av andra tomter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men vad kan det finnas för orsak till den där utformningen när tomterna styckades av en gång i tiden, vad tjänar man på den där lilla smala "tarmen" som drar iväg uppåt till vänster i bilden och bara slutar där? Jag funderar vad det kan ha funnits för orsak till det :)

Den markerade fastigheten är en äldre sådan och för ca 20 år sedan styckade man av de andra tomterna i området och då fick den ursprungliga fastigheten den där lätt besynnerliga utformningen...

Cheers!
/Rikard
 
Om den markerade är stamfastighet som du skriver så är det troligtvis att man "reserverat" denna markbit för vägens skull.
Normalt sett behåller markägaren marken vägen ligger på.
 
Det kan vara något med ledningar eller så. Man har valt skafttomtmodellen istället för servitut.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Om den markerade är stamfastighet som du skriver så är det troligtvis att man "reserverat" denna markbit för vägens skull.
Normalt sett behåller markägaren marken vägen ligger på.
Det är dock "bara" fastigheten ovanför som man gjort den här smala tarmen på, alla de andra tomterna går ända ut till vägen...
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det kan vara något med ledningar eller så. Man har valt skafttomtmodellen istället för servitut.
Hmm, det är ju en tanke - men den där smala "tarmen" slutar upptill i bild och fortsätter inte längs gatan och de följande tomterna går istället hela vägen fram till gatan...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.