Hej håller på renovera hemma i vårt hus. Har tänkt lägga golvvärme i hallen vid ytterdörren. Låg ett kakel direkt på en cm12mm spånskiva. Under skivan fanns massa isolering samt en betong platta. Där emellan varmvatten och kallvatten rör samt en del el. Vi behövde få bort golvet för att få mer att bygga på för att komma i nivå med golv i vardagsrum och kök efter värmegolvet sitter på.


Som ni ser på bilden ligger kallvatten. Övre vita rören över betongen. Så dom gjuts inte in. Elen kommer till en viss del gjutas in. Varmvatten, de isolerade rören i svart. På nedre delen av bilden kommer de gjutas in. Fast övre delen av bilden gjuta dom inte in.

så min fråga är. Går det göra så rent ”regel” mässigt? Är det ”godkänt” byggande.?

behöver ni fler bilder eller att jag målar hur jag tänk.

All hjälp mottages.
 
  • Renoveringsarbete av golv med synliga rör och uppbrutna plankor i en hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fattar ingenting vad du menar. Vad ska du gjuta mot?
 
Vi hade tänkt gjuta betong i dom 3 vågrätts betong spåren. Men där går både el och vatten. Min fråga är om det är godkänt att bygga på de sättet.
 
  • Öppet golv med utsatta elkablar och vattenrör markerade med färg före betonggjutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gabriel Kara Gabriel Kara skrev:
Vi hade tänkt gjuta betong i dom 3 vågrätts betong spåren. Men där går både el och vatten. Min fråga är om det är godkänt att bygga på de sättet.
röda är varmvatten. I överkant ligger dom över betong spåret i nederkant ligger dom i. Där vi tänkt gjuta

blå är kallvatten och guld el
 
Vad ska du göra?
 
Ska lägga golvvärme. På bilden nu ser du hur de va innan. Jag behövde komma längre ner för att få mer att bygga på för golvvärmen kommer ju ta en del i höjd och flytspackel och kakel på de. Hade jag behållt nivån innan så hade jag kommit långt Överby nivå med kökets golv och vardagsrummet . Se bild hur de såg ut innan de plockades bort


Neder kant på bilden är vardags rummet och till höger har du köket.
 
  • Uppbruten golvyta i förberedelse för golvvärme, med synliga träbjälkar och rivningsavfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, visst kan du gjuta in både elrören och vattenrören.

Däremot ska du inte gjuta in några träreglar om det var planen.

Ett alternativ är att du fäller ner golvvärmen mellan de stora golvreglarna (lodräta i din bild), så borde du tjänat höjd så det räcker och du behöver inte gjuta alls.
 
Tack snälla för ditt svart. Nej trät kommer inte
Gjutas in vi slutar gjuta strax innan reglarna kommer. Reglarna vilar idag på dom lodräta betong linjerna
 
Om du gjuter, får du in någon isolering då?
Isolera och regla upp och lägg ett spånplattegolv och golvgips, värme och klinker enligt konstens alla regler.

OM något händer med rören är det lättare att bryta bort trä än betong.

Protte
 
Det funkar att gjuta mot trä också.
 
Det är en riktigt dålig idé eftersom betongens fukt och alkalitet riskerar att bryta ner träet. I TS fall är det också troligt att isolering och kapillärbrytande skikt under plattan är bristfälligt vilket innebär risk för tillskjutande fukt underifrån. Är då bjälkarna helt ingjutna försämras möjligheterna för den fukt som går upp i dessa att vädras bort jämfört med idag, och man riskerar att de ruttnar på sikt med dålig lukt i huset som följd.

Om bjälkarna inte kan avlägsnas får man isolera med cellplast eller ännu bättte isodränskiva närmast dessa och byggplast utanför innan gjutning.
 
Nu menade jag inte att det är bra i det här fallet. Men det är inte per definition ett problem. Träulit är ett exempel på att det funkar bra.

Fukten i betongen från gjutningen är högst tillfällig. Den är inget problem.
 
Då får du nog lära dig att utveckla dina svar bättre. Det du skrev tidigare kan inte tolkas annat än att det var i TS kontext.
 
Fast varför gjuta överhuvudtaget? Finns många bra golvvärmelösningar som man lägger på vanligt golv. Särskilt om det kanske handlar om enstaka rum bara.
 
  • Gilla
prototypen
  • Laddar…
Är det där platta på mark?
Ser mer ut som prefab betongbjälklag.
Endera källare under eller torpargrund.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.