Anna_H Anna_H skrev:
En grusad uppfart återställer man lite lättare än en asfalterad. Läs gärna svaren från entreprenörer i tråden. Det är inte rikligt att räkna med att beställaren förstår att hens asfalt kommer att få märken. Det är rimligt att anta att leverantören har koll på risken och lägger ut någon sorts skivor om de anar att det kan finnas risk för märken.
Men en majoritet här är ju överens om att asfalterade villauppfarter är för klena. Ni jobbar väl inte alla med lastbilar eller asfalt? Så, kunden beställer ett takbyte, företaget berättar att en container kommer ställas på gården. Takbytet löper på fint vad jag förstår, förutom den här detaljen med uppfarten där kundens byggsopor har stått. Nu ska det processas, ersättningar ska krävas och kunden kan inte rekommendera företaget åt någon. Bara för att företaget kanske (eftersom vi inte vet) tog för givet att kunden förstår att det blir märken av en tung container på asfalt.

Jag tycker det är löjligt, det ska göras ett stort byggjobb (takbyte är ett stort jobb) men det får inte bli ett märke nånstans. Jag förstår fullständigt att det finns firmor som är tveksamma till jobb åt privatpersoner, då minsta misstag kommer göra att jobbet inte lönade sig.

Och angående med grusade uppfart, jag vet att det blir märken. Bärigheten är inte vad den borde vara. Synd att dom kör sönder gräsmattan som nu mera liknar månens yta, men tyvärr är dom där för att tömma min skitbrunn. Jag kan ju låta bli att ringa dom men då får jag andra problem istället. Får anse det vara slitage. Men det verkar lika självklart att en villauppfart i asfalt får märken, så jag förstår inte diskussionen alls. Synd att företaget fick just den här kunden, som inte verkade veta just det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas781002 och 4 till
  • Laddar…
Fyfan vad tråden spåra. Vettigaste svaret var väl yrkesmanen som berättade hur dom brukade göra för att förebygga och ta ansvar . Är väl bara att försöka hålla en vettig dialog med inblandade och se om det går att få någon ordning på det. En sak är säker oavsett är tråkigt att det blev som blev håller tummarna att det löser sig.
 
Jag tror garanterat att takfirman anlitat separat företag/åkeri för just containern, dvs takfirman borde kontakta åkeriet ang de uppkomna skadorna. Har fortf inte fått svar från takfirman. När jag tidigare pratat med ansvarig på takfirman poängterade han flertal gånger att de självklart tar ansvar för om de skulle tex råka skada något.
 
  • Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
Apropå att det talades om byggställningar längre upp i tråden så har jag lite input:

Jag har jobbat med byggställningar i alla förekommande roller, både som montör, arbetsledare och med att räkna på jobb.
När jag har räknat på jobb åt privatpersoner har jag varit på plats och inspekterat platsen där kunden har behov.
Bland det absolut första saker jag ser på är hur tillgänglig platsen är för transport, då det fort kan dra iväg mängder av timmar om det handlar om mycket manuell bärning av material.

Sedan tittar jag på underlaget och gör en bedömning av hur stora underlägg som behövs, ex: en blomrabatt har inte lika bra bärighet som en gräsmatta som inhyrd sin tur inte har lika bra bärighet som en stensatt gång osv osv.

Det är väldigt vanligt att det inte går att undgå att placera en eller flera spiror där det är planterat blommor, buskar osv.

Alla dessa saker diskuteras sedan med kunden, är det acceptabelt att vi placerar en platta på 40*40cm ovanpå blommor i en rabatt, eller vill dom att vi ska ska växla av spiran så belastningen hamnar på sidan?
Det är fullt möjligt - men det kostar extra tid, vilket drabbar kunden.

Jag vill tro att jag vid 20 min inspektion kan identifiera 95% av problem av det här slaget, men det bottnar i alla missar jag gjort tidigare i livet...och som regel brukar det alltid gå att lösa i samförstånd med kunden när man upptäcker att man gjort bort sig alldeles för sent.

Nyckelordet här är löpande kommunikation och en doft serviceminded.
Det viktigste är att försöka vara så transparent som möjligt redan från början - om jag ser att här kommer det bli ett problem, så brukar det inte vara några problem att hitta en lösning.

Med det sagt så har jag naturligtvis varit hos kunder som är helt hopplösa, och dagen efter man åkt därifrån efter montering ringa för att bråka om att ingen sagt något om att ställningen skymmer kvällssolen på altanen och vilja ha kompensation för utebliven solbränna. (Jodå, true story!)
 
  • Gilla
Uffe A och 14 till
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Ja man räknar ju med att det inte ska se värre ut än innan de utförde jobbet. Inväntar svar från företaget. Ja som du säger så kanske set ser fult ut om de lägger 2 fläckar med asfalt där det är försänkningar. Så jag antar att ett prisavdrag på takbytet vore rimligt
Du borde bett dom ställa containern på vägen och springa dit med allt de tog ner från taket. Sedan klättra upp på stege/stegar och kasta i allt det de tog ner från taket i containern. DÅ hade inte den där ENORMA skadan uppstått på din fina asfalterade uppfart. Mer timmar större kostnad. Jag måste säga att jag vill leva i din värld där detta lilla blir ett stort problem...
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas781002 och 2 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Har råkat ut för liknande när det en dag kom en hjullastare och körde upp på uppfarten och tippade av en hel skopa grus och sen bara åkte, lyckades lyckligtvis se företagsloggan på maskinen och fick tag i dem, tydligen så ringer folk och beställer grus utan att veta vilket husnummer man har själv så då hamnar det vid fel hus..

De kom iaf tillbaka och sabbade uppfarten ännu värre, alla alternativ som de sedan erbjöd var helt klart sämre än att bara låta det vara, så i efterhand skulle man bara tagit skottkärran och spade och skyfflat bort skiten än att be dem rätta till.

Jag tror nog de blir svårt att snygga till de där utan att det ser ännu värre ut
Sjukt... Vet du vilken granne det var som inte visste sitt husnummer ?
 
T TVRS skrev:
Jag tycker det är löjligt, det ska göras ett stort byggjobb (takbyte är ett stort jobb) men det får inte bli ett märke nånstans. Jag förstår fullständigt att det finns firmor som är tveksamma till jobb åt privatpersoner, då minsta misstag kommer göra att jobbet inte lönade sig.
Det är flera arga personer här som börjat anta att TS kommer kräva en komplett omasfaltering, när denne i själva verket säger:
A Ace83 skrev:
Så jag antar att ett prisavdrag på takbytet vore rimligt
Om firman går back på ett jobb pga att de tar ansvar för en skada de (eller deras leverantör/underentrepenör) åsamkat på kundens ägodelar, antagligen genom ett prisavdrag på max någon tusenlapp, då har de en så dålig affärsverksamhet att de borde gått i konkurs för länge sedan. INGEN har, vad jag kunnat se, i denna tråden påstått att de ska behöva asfaltera om hela uppfarten, däremot är det många, inklusive de som själva jobbar i branschen, som anser att man som proffs ska vara den som har koll på vilka risker som finns i de olika arbetsmomenten och missar man något så att en skada uppstår tar man ansvar för den. Det brukar kallas yrkesstolthet.

Brukade själv jobba som kassörska förr, och det hände att jag missade att lägga en känslig vara åt sidan så att den blev mosad utav något tungt som kom åkande på bandet. Då fick kunden naturligtvis byta sin vara, fastän denna också "borde veta" att man inte ska lägga mjölken efter tomaterna på bandet. Jag var proffset, alltså tog jag ansvar. Inte svårare än så i mina ögon.
 
  • Gilla
Freddedan och 9 till
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Det är flera arga personer här som börjat anta att TS kommer kräva en komplett omasfaltering, när denne i själva verket säger:

Om firman går back på ett jobb pga att de tar ansvar för en skada de (eller deras leverantör/underentrepenör) åsamkat på kundens ägodelar, antagligen genom ett prisavdrag på max någon tusenlapp, då har de en så dålig affärsverksamhet att de borde gått i konkurs för länge sedan. INGEN har, vad jag kunnat se, i denna tråden påstått att de ska behöva asfaltera om hela uppfarten, däremot är det många, inklusive de som själva jobbar i branschen, som anser att man som proffs ska vara den som har koll på vilka risker som finns i de olika arbetsmomenten och missar man något så att en skada uppstår tar man ansvar för den. Det brukar kallas yrkesstolthet.

Brukade själv jobba som kassörska förr, och det hände att jag missade att lägga en känslig vara åt sidan så att den blev mosad utav något tungt som kom åkande på bandet. Då fick kunden naturligtvis byta sin vara, fastän denna också "borde veta" att man inte ska lägga mjölken efter tomaterna på bandet. Jag var proffset, alltså tog jag ansvar. Inte svårare än så i mina ögon.
Jag är inte arg, inte ett dugg faktiskt. Tycker bara att diskussionen är löjlig :D

Tycker bara att det är märkligt att företagarna ska veta allt. Dom ska ha 110% stenkoll på allt och husägarna idag har inget eget ansvar. Jag hade förstått irritationen om företaget inte hade sagt något om containern och den helt plötsligt bara stod där. Så är tyvärr inte fallet denna gång.

Är det då värt att hålla på och bråka om "max en tusenlapp"? Förtjänar företaget att inte bli rekommenderade när det handlar om MAX en tusenlapp?
 
Fast fixar man groparna blir det olika nyans på asfalten. :thinking:
Kom att tänka på en tråd där man ägnade sig åt att måla sin asfalterade uppfart så att den såg nyasfalterad ut.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
T TVRS skrev:
Jag är inte arg, inte ett dugg faktiskt. Tycker bara att diskussionen är löjlig :D

Tycker bara att det är märkligt att företagarna ska veta allt. Dom ska ha 110% stenkoll på allt och husägarna idag har inget eget ansvar. Jag hade förstått irritationen om företaget inte hade sagt något om containern och den helt plötsligt bara stod där. Så är tyvärr inte fallet denna gång.

Är det då värt att hålla på och bråka om "max en tusenlapp"? Förtjänar företaget att inte bli rekommenderade när det handlar om MAX en tusenlapp?
Jag kan hålla med om att det vore drastiskt att inte rekommendera dem pga hålen i sig, men jag tolkade det inte som att TS tänkte skippa rekommendationen till grannarna om företaget nu faktiskt försöker vara behjälpliga i detta, utan det handlar då OM de skulle börja tjafsa. Och då är det ju företaget som är löjliga om de "bråkar om en tusenlapp". Vilket jag tycker 100% att det är värt för en privatperson att stå på sig om, inte för summan i sig utan för att man ska kunna förvänta sig att företag tar ansvar. Tänk om det hade handlat om något mycket mer vårdslöst, typ att de slagit sönder ett fönster, skulle man då bara ha varit nöjd och rekommenderat dem för att "taket blev ju jättebra" även om de vägrade ersätta en uppenbar felaktighet? Man är ju inte nöjd med företaget om man blir dåligt behandlad utav dem, även om de är tekniskt duktiga. Jag skulle heller inte rekommendera ett företag där de anställda var otrevliga och besvärliga att ha att göra med, oavsett skicklighet.
Nej, man kan inte veta allt, men då blir det också så ibland att något går fel och vid de tillfällena så handlar det alltid om att någon kommer behöva ta konsekvenserna av detta. Så där är man tillbaka på ansvarsfrågan, den som gör misstaget betalar - även när det var oavsiktligt.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Pytt Pytt skrev:
Jag kan hålla med om att det vore drastiskt att inte rekommendera dem pga hålen i sig, men jag tolkade det inte som att TS tänkte skippa rekommendationen till grannarna om företaget nu faktiskt försöker vara behjälpliga i detta, utan det handlar då OM de skulle börja tjafsa. Och då är det ju företaget som är löjliga om de "bråkar om en tusenlapp". Vilket jag tycker 100% att det är värt för en privatperson att stå på sig om, inte för summan i sig utan för att man ska kunna förvänta sig att företag tar ansvar. Tänk om det hade handlat om något mycket mer vårdslöst, typ att de slagit sönder ett fönster, skulle man då bara ha varit nöjd och rekommenderat dem för att "taket blev ju jättebra" även om de vägrade ersätta en uppenbar felaktighet? Man är ju inte nöjd med företaget om man blir dåligt behandlad utav dem, även om de är tekniskt duktiga. Jag skulle heller inte rekommendera ett företag där de anställda var otrevliga och besvärliga att ha att göra med, oavsett skicklighet.
Nej, man kan inte veta allt, men då blir det också så ibland att något går fel och vid de tillfällena så handlar det alltid om att någon kommer behöva ta konsekvenserna av detta. Så där är man tillbaka på ansvarsfrågan, den som gör misstaget betalar - även när det var oavsiktligt.
T TVRS skrev:
Jag är inte arg, inte ett dugg faktiskt. Tycker bara att diskussionen är löjlig :D

Tycker bara att det är märkligt att företagarna ska veta allt. Dom ska ha 110% stenkoll på allt och husägarna idag har inget eget ansvar. Jag hade förstått irritationen om företaget inte hade sagt något om containern och den helt plötsligt bara stod där. Så är tyvärr inte fallet denna gång.

Är det då värt att hålla på och bråka om "max en tusenlapp"? Förtjänar företaget att inte bli rekommenderade när det handlar om MAX en tusenlapp?
Saken är att företaget även lämnat offert för byte av garagetaket, men då blir man ju tveksam om man nu vill anlita dem igen...om de nu inte ens svarar när jag meddelat ang det inträffade. Jättekonstigt då jag antar att de vill få jobbet för bytet av garagetaket
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Nu har ju inte uppfarten "förstörts", men visst är det tråkigt om man hypotetiskt har lagt ut sina besparingar på en renovering och så förstörs något, t.ex. din parkett, och så ska man bara får "lite prisavdrag" för att det är "orimligt att hantverkarna lägger ny/slipar om parketten". Kunden kanske inte har råd att ordna parketten utan får leva med en sönderrepad hall i många år.

Var går gränsen?

Det kan ju vara trist även för någon som är rik, om du lagt nån sorts gummiträparkett för 50 000 kr/m2 i hallen och hantverkarna tappar ett badkar där och sabbar några m2. Ska hantverkarna betala 150 000 kr eller göra ett prisavdrag på 500 kr?

Har inte hantverkare försäkringar för sådant här? Typ drulleförsäkring. Så de bara betalar självrisken, fixar till saken och får ersättning från sitt försäkringsbolag.
 
  • Gilla
BosseHansson och 2 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Var går gränsen?
Runt den värdeminskning skadan orsakar kanske? Svårbedömt och subjektivt i de fall skadan inte är realistisk att "laga" men vad är bättre?
 
Ja det blir ju helt klart en bedömningsfråga, det är ju förstås också skillnad i hur mycket det estetiska är "värt" i olika fall. En asfalterad uppfart är utomhus och slits av både miljö och användning så det kanske inte är lika "viktigt" att den ser helt jämn och perfekt ut, medan ett parkettgolv med skador blir väldigt synligt och tar ner helhetsintrycket av rummet på ett helt annat sätt. Där tror jag inte många (om någon) nöjer sig med ett prisavdrag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.