Hej, är det någon som kan ge svar på hur man går till väga, samt en ungefärlig kostnad, för att göra iordning grunden till ett "färdigbyggt" fritidshus på ca 40 kvm?

Tacksam för svar  :-/
 
Bob_the_builder
För ett så litet hus som dessutom sannolikt är ouppvärmt minst halva året skulle jag nog gissa att en plintgrund är det mest ekonomiska alternativet.

Tillvägagångssättet är tämligen enkelt, man gräver så många hål som man behöver plintar och gjuter därefter sulor. På sulan gjuter man plinten i tex ett papprör avsett just för detta.
 
Ok, eftersom det blir ett fritidshus med sommarvatten och enbart uppvärmt på sommaren är det alltså plintgrund som är bäst!?

Är det någon som har en ungefärlig kostnad för denna typ av grundsättning? Vi överväger nämligen kostnaderna för att köpa ett befintligt fritidshus mot att bygga ett nytt. Tomten vi tänkte köpa är ganska billig - 35 000 kr för 1500 kvm och då finns det sommarvatten och el... Tyvärr så är varken jag eller min pojkvän särskilt händiga, så vi kommer nog behöva köpa in en del arbetskraft och då kanske det inte lönar sig, trots att tomten är så billig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.