Pudlar på den då...
Men hur kan ljus i en fiber anses vara skadligt? Det bildas ju inga magnetfält runt en fiber.
 
A anis16 skrev:
Pudlar på den då...
Men hur kan ljus i en fiber anses vara skadligt? Det bildas ju inga magnetfält runt en fiber.
Om du tittar rakt in i en laser så kan du skada ögonen.
Men nej, det är inte farligt om man låter bli det. På samma sätt som elektricitet i en elledning inte är farligt om du inte tar i kabeln.

Inbillningssjuka människor finns det dock gott om.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Örsted, Maxwell och Herz är några namnkunniga som bidrog till den bildade nutidsmänniskans insikt om egenskaper hos elektromagneiska fält.
 
A anis16 skrev:
Pudlar på den då...
Men hur kan ljus i en fiber anses vara skadligt? Det bildas ju inga magnetfält runt en fiber.
Näe varken E eller B fält runt en fiber så foliehatten är oerhört effektiv här, tar bort 100% av strålningen från fibern även vid direktexponering. Alla borde ha en.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Många är idag rädda fär elektromagnetisk strålning. Som byombud för fiberutbyggnad har jag bara varit med om en familj där man avstått på den grunden. Tonårsdottern var rädd för strålningen i fibern. Det är sant att de infraröda ljuspulserna i fibern är elektromagnetisk strålning men till skillnad från radiofrekventa signaler i ledningar eller luft läcker de inte ut. Det gick dock inte att nå fram med den informationen eftersom dottern saknade all kunskap om fysik.

så även ur hälsosynpunkt är fiber det säkra alternativet

PS rädslan för strålning från fibern gjorde även att vi inte fick dra stamledning i en grusväg tillhörig fastigheten som går femtio meter framför huset. Det blev en omväg på en kilometer för att grannarna skulle få fiber.
Borde erbjudit en foliehatt som kompensation
 
Hertz stavade han med radiovågorna.

hur som så är fiber det enda sättet att skicka internet utan att åstadkomma elektromagnetiska fält i närheten. Ett bra argument i dagens värld. Radio är konstigt. Vi kan inte förstå vad du håller på mer sade mina föräldrar när jag byggde sändare och mottagare som radioamatör i tonåren kring 1960.
 
A anis16 skrev:
Men hur kan ljus i en fiber anses vara skadligt?
Fast nu var det tonårsdottern som ansåg det och antagligen är det inte helt klarlagt att hon har rätt. ;)
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Det är ett socialt fenomen. Man får en hel del meningsfränder om man uttrycker rädsla för svårförståelig teknik. Förstås bäst med vad psykologer betecknar som gemensamhetsskapande "functional stupidity". Att förklara "light amplification by stimulated emission of radiation", dvs laser, är inte så lätt. Det var för övrigt ämnet för en uppsats som jag skrev 1961 i tredje ring i gymnasiet och fick ett litet pris för. Svårt för kunskapens ljus att nå in i mörkret.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast nu var det tonårsdottern som ansåg det och antagligen är det inte helt klarlagt att hon har rätt. ;)
Hade min dotter sagt så hade hon hamnat i tvångsskola tills hon förstod bättre. Det allra konstigaste är kanske att föräldrarna låter dotterns foliehatt styra deras hem så till den milda grad.

Förklaringen ligger väl troligen i att foliehatten finns undanstoppad även i föräldrarnas garderober. Äpplen brukar ju inte falla så långt från trädet.
 
  • Haha
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Helt rätt. Modern har mycket fixa idéer. Och driver förskola. Man skulle kunna tala om växelverkan, som mellan kvantpartiklar. Lite hum fick dottern ändå om newtonsk mekanik och krafter och motkrafter när jag lärde henne segla i seglarskola. Men Newton ville inte tro på ljus som vågrörelse. Det är inte så lätt att ta till sig att laddningar i en ledare ger upphov till elektromagnetiska fält medan fotoner i en glastråd är elektromagnetiska kvanta i sig.

Nu lämnar jag ämnet som blivit way off topic. Bottom line är att fiberteknik står sig. Även 5G vore omöjligt utan utbyggda fibernät. En mast kan dra hundratals gigabit/s i tillförd kapacitet.
 
Redigerat:
G gråsten skrev:
Många är idag rädda fär elektromagnetisk strålning. Som byombud för fiberutbyggnad har jag bara varit med om en familj där man avstått på den grunden. Tonårsdottern var rädd för strålningen i fibern. Det är sant att de infraröda ljuspulserna i fibern är elektromagnetisk strålning men till skillnad från radiofrekventa signaler i ledningar eller luft läcker de inte ut. Det gick dock inte att nå fram med den informationen eftersom dottern saknade all kunskap om fysik.

så även ur hälsosynpunkt är fiber det säkra alternativet

PS rädslan för strålning från fibern gjorde även att vi inte fick dra stamledning i en grusväg tillhörig fastigheten som går femtio meter framför huset. Det blev en omväg på en kilometer för att grannarna skulle få fiber.
Sa de något om strålningen som kommer från rymden i sig... ? ... Ska vi skapa nån typ av kvantfält runt deras hus? Försöker hålla mig borta från sådana debatter, man tappar ju lite förtroende att hjärnor fortsätter evolvera (till det bättre). Bor själv på en ort med många 'naturmänniskor' som inte ibland ens vill bo närheten av WiFi... man liksom. ... Puh :D
 
Nu förstår jag varför det inte brukar sitta någon gul varningstriangel för laserljus på fiberboxarna. Folk kan bli rädda för strålning.
 
På vissa finns och det har även funnits klistermärken som skulle sättas på.
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.