Har fått tips om att detta forum är en guldgruva av kunskap och hoppas därför kunna få hjälp.

Jag har sedan 1994 arrenderat en tomt. Året efter byggde jag en liten stuga. Fastigheten, där tomten ligger, ligger långt ute på vischan (inga byggnadsplaner etc) och den bytte ägare för fyra år sedan. Jag har nu föreslagit att få köpa loss tomten, fått positiv respons och vi är överens om priset. Avsikten är att jag ska stå för allt som har med avstyckningen att göra och vill då ha ett så "bra" formulerat avtal som möjligt när jag vänder mig till Lantmäteriet, så att det inte uppstår några frågetecken o oklarheter när de ska göra förrättningen.

Tomten är etablerad sedan tidigare och avgränsad med en del staketstolpar o stenblock.
Den ungefärliga storleken på tomten har vi också.
För att komma till min tomt måste jag först köra på en väg som leder fram till fastighetsägarens hus (Hon har ett eget litet hus på fastigheten) och sedan fortsätta på en väg som går fram till tomten. Denna väg ställde jag själv iordning när jag byggde stugan.

Jag behöver alltså hjälp med vad som ska stå i avtalet, om det behöver innehålla speciella formuleringar mm mm.
Vissa saker är ju ganska uppenbara att ta med, t ex pris, hur stor tomten är och var den ligger (finns ett enkelt kartmaterial, dock i liten skala). Men hur skriver man om tillträdesdag, betalning, användandet av vägen mm mm?

Tacksam för alla svar från er kunniga o erfarna.
 
Vägen skriver i ni ett servitut på. Tillträde är ju inte aktuellt eftersom du redan äger och disponerar byggnad och tomt.
 
D Daniel 109 skrev:
Vägen skriver i ni ett servitut på. Tillträde är ju inte aktuellt eftersom du redan äger och disponerar byggnad och tomt.
När det gäller tillträde, så tänkte jag mest på hur man förhåller sig till betalning av tomten, kontra när förrättningen är klar och den nya fastigheten har bildats. Finns det någon kutym, t ex 10 % av köpeskillingen erläggs vid avtalstecknandet o resten när förrättningen är klar etc? Man kan naturligtvis skriva vad som man kommer överens om, men jag undrar om det finns något slags praxis e dy.

Betr servitut för vägen - vilka punkter/faktorer ska man tänka på tagga med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.