Ska eventuellt köpa en gård med två bostadshus. De har två olika adresser , vi säger videgatan 21 och 23.
Mina föräldrar planerar då ev att köpa det ena huset .
Hur fungerar det rent juridiskt med två hus på samma fastighet med flera delägare? Känns som en jungel när man börjar titta lite närmre på det. Funderar på om man bör betala en jurist så inget blir tokigt för någon part?
Någon som varit i samma scenario?
 
Lurigt. bättre att dela till 2 fastigheter om det går , annars måste alla inblandade vara delägare :(
 
Eller en köper allt och hyr ut ett av husen.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Det är fastigheten du köper. Sedan kan man iofs. sälja ett hus som då blir "byggnad på ofri grund". En sådan är i princip inte möjlig att belåna, och det minskar även värdet av fastigheten om det finns en byggnad där som inte hör till fastigheten. Banken kommer inte att gilla det.

Alternativt kan ni köpa fastigheten tillsammans, båda blir delägare. Så får ni ha ett avtal er emellan om vem som disponerar vad. Vid samägande gäller lagen om samägande, som blandannat stipulerar att om en delägare vill sälja så kan hela fastigheten säljas. Kanske begränsad risk så länge ni är föräldrar/barn som delägare. Men vad händer om en part vill flytta, eller dör?
 
  • Gilla
Herr hatt
  • Laddar…
Absolut tänkt i båda banor.. Problemet med att stycka av är att gården förlorar nog ganska mycket i värde.
Och hyra, ja då har man ju tex mina föräldrar som kastar pengar i sjön istället för att investera i bostaden. Men på något sätt måste det ju gå där alla är nöjda, det är ju inte glet ovanligt med flera bostadshus på gårdar :) Sen är ju kontantinsatsen inte någotan hurrar över, så att stå för den själv undviker jag nog helst :D
 
H hempularen skrev:
Det är fastigheten du köper. Sedan kan man iofs. sälja ett hus som då blir "byggnad på ofri grund". En sådan är i princip inte möjlig att belåna, och det minskar även värdet av fastigheten om det finns en byggnad där som inte hör till fastigheten. Banken kommer inte att gilla det.

Alternativt kan ni köpa fastigheten tillsammans, båda blir delägare. Så får ni ha ett avtal er emellan om vem som disponerar vad. Vid samägande gäller lagen om samägande, som blandannat stipulerar att om en delägare vill sälja så kan hela fastigheten säljas. Kanske begränsad risk så länge ni är föräldrar/barn som delägare. Men vad händer om en part vill flytta, eller dör?
Ja delägare är nog det enda sättet , men precis som du säger är det ju en stor risk hur mycket "polare" man än är. Värsta scenariot jag ser framför mig är hur man bygger upp en hel verksamhet med hästar bland annat och sedan säger föräldrarna att -nej vi vill nog sälja nu. Visserligen måste man väl få chansen att köpa ut dem? Men denna fastighet renoverad kommer öka markant i värde. Och den prislappen landar nog på ett antal miljoner. Verkligen en klurig situation :thinking:
 
H hempularen skrev:
Sedan kan man iofs. sälja ett hus som då blir "byggnad på ofri grund".
Med byggnad på ofri grund förhåller det sig så, att om hus och tomt vid något tillfälle ägs av samma person kommer huset att automatiskt övergå till att räknas som fastighetstillbehör. Det blir därefter omöjligt för ägaren att sälja huset separat och behålla enbart mark.
 
Man skall inte glömma att det finns många ekonomiska fördelar i den dagliga driften med en fastighet och två byggnader. En fastighetsavgift, ett elabonnemang, en sophämtning, en avgift till vägföreningen etc. Har haft en sådan lösning föräldrar/barn En bra lösning och något som kan stärka samhörigheten men också en risk om man inte kommer överens och om det finns syskon hur ev arv i framtiden ska lösas. Får ses som vilket förhållande som helst, men finns det syskon måste man nog tänka ett par runder kring vad det kan innebär i framtiden
 
  • Gilla
Jsh90
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.