hej Alla! en nybörjarfråga här!
tänker klä om pappas hus..han har nu typ 30 år gammal träfasad på större delen av huset..ser hemskt ut...har nu funderingar på att riva alla träfasad och klä det med nått betongaktigt..är det någon som vet vad man skulle kunna välja som inte är SVINDYRT att använda...verkar ju finnas något som heter YTONG och LECA (iso)block...är det dom enda alternativen som finns? och vad skulle NI rekomendera..och vore kul om det skulle slängas in en prisbild också per kvadrat meter....sen får man väl slamma det eller putsa det...

ja det är kanske lite luddigt..men försöker..hoppas på svar iallafall!
MvH Claes
 
Du skall icke häda!!

Ett trähus är ett trähus är ett trähus och bör så förbli.

Om huset inte varit målat med barnens vattenfärg gissar jag att det inte är något fel på träet i fasadplanken. Varför inte lägga några dagar på att ta bort gammal färg och måla med ny i någon trevlig färg? 30 år är ju ingenting för en träfasad! Det är sannolikt också den billigaste lösningen du kan hitta.

Mvh,
Mathias

 
huset ligger vid kusten...träet är sliter o sprucket! och man måste måla om huset vart 4-5 år..för salt och dylikt bleker bort fägen..falurött har blivit någon röd rosa toning...på utsatta punkter..så man kan säga att huset har 2 olika fäger, orginalfärgen och den fägen som blivet iefter väder och vind gjort sitt! visst det skulle gå och klä om fasaden, men vilket jag tycker känns oekonomiskt då det behöver en massa underhåll hela tiden sen ändå!

MvH Claes
 
har ju aluminiumfasad då... grannar som bott bredvid i 10 år har trott att det varit trä i alla år tills jag påpekade det för dem ;)

men men, den kommer att ryka den dag då jag är klar med övervåningen....

stående träpanel med ommålning i 10års perioder ser så mycket roligare ut :)

(precis målat om landstället i helgen, och det är fräschare med trä)
 
Kurre skrev:
Billigaste ur underhållssynpunkt blir nog...  aluminiumfasad  :-X :-[  :'( huga.
/Kurre
Isåfall har jag ett bättre förslag.

Världens bästa fasadmaterial - jag har en stor hög på tomten som jag säljer till högstbjudande:

E T E R N I T !!!
 
hehe... världens bästa material ;D

ett litet problem bara ???

får man "bygga nytt" med det idag? även om det är begagnat material?

(har det i garagetak och verkstad själv, skitnöjd :D )
 
Det kostar enligt min erfarenhet 1:65 kilot inklusive moms att bli av med eternit. Dvs endast deponiavgift, hantering och transport tillkommer.
 
Jag tror faktiskt inte att man får nybygga med detta material längre.

Angående deponi (finns någon gammal tråd om detta) så finns det i Stockholm tre stationer (Värmdö, gladö + någon till) där man kan lämna in eternit. Där kostar det cirka 800SEK per ton. Dessutom finns en ÅVC i Fittja där man kostnadsfritt kan lämna in eternit (detta verkar vara stationen som gud glömde).

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.