J
Vi ska tydligen tapetsera ena väggen i vardagsrummet och rullarna är på väg. I hörnet har vi en Contura-kamin, 60mm från målad murstock.

Enligt installationsanvisning ska kaminen stå 50mm från obrännbart (min murstock) alt 100mm från brännbart. Hur klasssar man tapet i detta fall? Kan jag sätta den på murstocken?

En tanke är såklart att lämna murstocken målad och tapetsera bredvid, men tror det skulle bli fint med en hel vägg med tapet. Hur gör man och vad kan hända, att tapeten gulnar om 10 år eller värre?

(Ang sprickan är den mot anslutande tretex, vilket jag troligtvis byter ut mot gips.)

Del av Contura-kamin nära en vitmålad murstock med måttband som visar avståndet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit vägg med spricka och ventiltäck, murstock i hörnet ovanför en svart Contura-kamin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tapeter är brännbara. Det fick jag erfara när jag som nybliven husägare tapetserade för nära kaminens rökrör, och skorstensrenoveraren senare visade mig brännskadorna. (Den gången blev jag husägare på allvar: ”hu” säger jag ännu idag vid tanken.)

Håll för död och pina säkerhetsavstånden. Där det inte går att tapetsera kan man låta fantasin spela med något annat kul. Vad sägs om att t ex mura upp lite på väggen, eller sätta plattor av fusktegelsten så att den väggen ser murad ut?
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Det blir varmt....denna installation är gjord enligt manualen och godkänd av sotare.
 
  • Installation av en vedkamin med rörgenomföring nära en vägg, tecken på värmeskada vid genomföringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
J
tttomten TomasJor skrev:
Det blir varmt....denna installation är gjord enligt manualen och godkänd av sotare.
Tack för svaren!

Min tanke var i så fall att tapetsera bakom kaminen, men lämna kanske 100mm runt röret. Vad tror ni om det?
 
Jag hade nog tapetserat fram till sprickan ungefär och motsvarande på andra väggen samt målat bakom och ända upp i tak med vit glans 7.
Lätt att torka av när (inte om) röken stiger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.