Hej, har varit i kontakt med några olika hantverkare och fått olika bud gällande en vägg som ska rivas (flyttas). All hjälp mottages tacksamt.

Frågan gäller väggen markerad röd.

De blå strecken symboliserar tänkt ny vägg.

huset är byggt -35


Arkitektritning av hussektion med markerade mått och en vägg markerad i rött, planerad ny vägg indikerad med blå streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husplan med markerad vägg för rivning i rött och ny vägg i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planritning av ett hus markerad med röd för befintlig vägg och blå för ny tänkt vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av husplan med en befintlig vägg markerad i rött och en planerad ny vägg i blått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Planritning av ett hus med en befintlig vägg markerad i rött och en tänkt ny vägg i blått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda väggen rymmer troligen stödben till takstolarna. Antagligen måste dessa avväxlas på något sätt för att väggen ska kunna tas bort. Man behöver veta mer om takstolarna för att kunna säga något säkert. Ritningen är lite oklar på den punkten. Kan du mäta upp takstolarna så underlättar det. Gärna uppgift om snözon också.
 
Ritning av en husfasad med handskrivna mätangivelser och markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

var det så du menade med att mäta upp?
 
Grundritning av en övervåning med markerade rum som kök och hall, samt en spiraltrappa och en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här såg planlösningen övervåningen ut på ursprungsritningen.

Fotografi av en äldre byggnadsritning som visar en bottenvåningsplan med texten 'Butik', 'Kontor' och 'Verkstad'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och detta var bottenvåning. Om det skulle kunna hjälpa saken.
 
Verkar befinna mig i snölast zon 3 enligt Boverkets karta.
 
Jag skulle även vilja veta tvärsnittsmåtten på takstolarnas högben.
 
Ja det känns ju logiskt :)

180x70

tack för att du tar dig tid.
 
Tittar man på dina ritningar verkar det aldrig ha funnits några stödben. Det styrks av att högbenen klarar max snölast utan stödben. Jag tror att du kan göra den förändring som du har tänkt.

Är det ett gammalt skomakeri?
 
Ser nu att jag rört till det något. Bilden där jag skrivit måtten på hanbjälke och stödben är från en förslagsritning på ändringar som aldrig blev av. Det är endast planlösningen på de två nedersta bilderna som är från ursprungsritningen.

Mitt hus och grannhuset byggdes i samma veva av samma familj. Har hört att det funnits skomakeriverksamhet i något av husen. Vad får dig att tro att det var skomakeri just här? Verkstaden?
 
Jag tror inte det spelar så stor roll för min uträkning. Typiskt skomakeri med butik o verkstad lika stora.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.