Ska sälja en 1a i Borlänge till våren.

Köptes för ca 420' har ytskiktsrenoverat för kanske 15-20'

Räknar med att badrummet kommer kosta runt 30' att få upp ny matta, en duschvägg och nån enklare möbel.

Såldes en liknande i samma område nyss för 600' finns en till till salu för 575' med visning snart.
Båda med kanske lite finare ytskikt och ungefär liknande kök men med skapliga badrum som jag skulle tro att är mellan 3-5år gamla.
Sålde en orenoverad för 425'

Föreningen ska göra stambyte med ev början 2023 men det kan ju dra ut på tiden skulle jag tro...

Frågan är om man ska renovera badrummet tills jag ska sälja eller om man ska strunta i det?

Hur skulle ni tänka?
 
BirgitS
Jag skulle höra med några mäklare vad de tror om priset med och utan badrumsrenovering. Tydligen kan det gå att få upp priset under vissa omständigheter men det är ju svårt att veta om det beror på skicket på badrummet eller att lägenheterna är inredda med moderna möbler eller att det är läget i området som påverkar.
 
Väldigt knepig frågeställning. Det låter misstänkt billigt med 30 000, men du har nog koll.

Å ena sidan så lär ju en del spekulanter helt ramla bort om lägenheten har ett sunkigt badrum, ännu värre om de vet att det kommer att fixas om 3 år. man måste ju bo där under tiden. och vill antagligen inte låta göra det själv, så nära ett stammbyte.

Å andra sidan skulle jag som spekulant se det som kapitalförstöring att köpa lägenhet med nytt badrum, som jag inser kommer att vara dyrare än en liknande med äldre badrum. När jag vet att det iallafall kommer att rivas ut om 3 år.
 
Jag letade efter en etta i Falun och om det var ett sunkigt badrum tittade jag inte mer. Som köpare värderar jag ett fräscht badrum högt betydligt högre än 30k (antar att det även är en del timmars jobb). Om jag skulle köpa en lägenhet med gammalt/sunkigt badrum så skulle jag lika gärna kunna köpa ett renoveringsprojekt.

Vilka är potentiella köpare? Ungdomar och studenter lär ha lägre krav och de kanske inte ens tänker längre fram än tre år.
 
Ja ni kvar ju samma tankar kring det här som jag har...

Badrummet idag är väl gjort på Mitten 70talet, så grön golvmatta, nån hemsk våtrumstapet som man dessutom har halvsulat genom att sätta en modern våtrummsmatta mot ytterväggen.

Har en polare med egen firma som sätter mattan åt mig, underarbetet gör jag själv och räknar inte det arbetet som kostnad

Ja planen är ju att börja 2023 men det är ju mycket jobb att rodda ihop allt och det är väl inte säkert att man kommer igång direkt, sen var man ju inte när "vårat" hus blir gjort, kan ju bli först eller sist...

Ja det är väl studenter eller första gångsköpare skulle jag tro iom att det är en etta och på plan 2 utan hiss
 
Har pratat med ordförande lite och det lät ju inte helt omöjligt att jag kan göra ett stambyte direkt nu, beroende på hur det ser ut...

Ska öppna upp ett schakt och se om det ev går att få in ett vattentätt skåp för tappvatten där man kan byta ut inkommande till pex den dagen man stamrenoverat lgh under.
Ev kan man även byta avlopp direkt nu, köksavloppet kan jag kanske dra i vägg och lika går det nog att få in nytt tappvatten till köket i väggen.

Problemet är ju om golvet är för tunt för att man ska kunna byta 110 röret, ordförande pratade om att ev sänka taket ( antar att man tänkt hänga mitt avlopp i taket hos grannen under och sätta in nytt tak)

Går det att byta 110 röret, ca 50-60cm, så borde man kunna lösa ett stambyte hos mig och bara dra in nytt inkommande vatten och byta biten genom tak/golv ner till grannen.
Vi har inga grannar ovanför
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Oinredd badrumsmiljö med dusch, toalett och handfat, omatchade färger och gammal inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut idag :rofl:
Tror lite som Hammarfall att många kanske vänder direkt... svårt att piffa upp också
 
  • Haha
Hammarfall
  • Laddar…
Renovera eller inte är rena lotteriet, min som bodde i Västerås några år och köpte en 2:a som han totalrenoverade. När han efter ca 2 år bytte jobb och bostadsort sålde han lägenheten och den som köpte rev ut allt och "satte sin prägel" på lägenheten. Han hade fått precis lika mycket om lägenheten varit helt orenoverad.
 
E elmont skrev:
Renovera eller inte är rena lotteriet, min som bodde i Västerås några år och köpte en 2:a som han totalrenoverade. När han efter ca 2 år bytte jobb och bostadsort sålde han lägenheten och den som köpte rev ut allt och "satte sin prägel" på lägenheten. Han hade fått precis lika mycket om lägenheten varit helt orenoverad.
Fast det där är ju ett felaktigt antagande. Bara för att vinnande budgivare rev ut allt kan de andra budgivarna varit med och drivit upp priset pga skicket. Om det inte var en ensam budgivare då.

On topic skulle jag säga att kan du få det gjort för 30 så får du alltid tillbaks pengarna och förmodligen däröver. Ska det kosta runt 100 är det en svårare fråga, då hade jag personligen inte gjort det i en ”billig” lägenhet.
 
BirgitS
nino nino skrev:
svårt att piffa upp också
Det finns ju en del i forumet som har målat sina våtrumsmattor med gott resultat. Men visst skulle det bli ett stort lyft med ditt förslag.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns ju en del i forumet som har målat sina våtrumsmattor med gott resultat. Men visst skulle det bli ett stort lyft med ditt förslag.
Rent spontant så känns det inte aktuellt...
Räknar med ca 15' för matta och inläggning, 15' för duschvägg (asymmetrisk för va 6-7') och en möbel plus lite för

Färgen lär ju kosta flera 1000 Sen är det väl flera dagars målning

Håller tummarna att det går att byta rören
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.