Har fått erbjudande om fiberanslutning av min villa till stadsnät. Erbjudandet är rabatterat. Min villa är från 1935 och i omgångar renoverad och tillbyggd under årens lopp. Standarden är väl rätt normal.
Vi har idag bredband via fasta telenätet (Telia Bredband 30, 12 - 30 Mbit/s) och är mycket nöjda med det. Våra internetvanor handlar om att Googla hjälp till korsord och en och annan gång titta på en TV-serie. Har antenn och ser normalt via marksänd TV.
Mitt val handlar om fiber (kostnad ca 19 000:- kr) eller stanna kvar i nuvarande lösning. Månadskostnaden för bredband är i princip samma via fiber, telenätet eller mobilt. Det jag kan se skiljer är hastigheten och för mobilt mängden data.
Påverkas värdet på fastigheten utöver rena installationskostnaden för en ny ägare? Är det något annat jag missat?
Tacksam om någon har erfarenhet och/eller synpunkter.
 
B
Köp fiber. De kommer plocka bort och avsluta kopparen sen, så då kommer du ändå behöva göra nåt. Du kommer definitivt få mer intressenter om allt är klart och fiber finns.

inget att diskutera egentligen, bara dra in.
 
  • Gilla
Zakalwe och 2 till
  • Laddar…
Värdet på fastigheten kan absolut påverkas då det ibland kan vara både krångligt och dyrt att efteransluta villan till fiber. Ibland kanske det rentav inte går.

Värdet av fiber i dagens samhälle skall inte underskattas och kan inte jämföras med mobilt bredband eller ADSL via kopparnätet. Det fasta kopparnätet håller för övrigt på att avvecklas och kommer till slut att tas bort helt, även i tätort.

För de behov du räknar upp så duger nog det ni har nu gott och även mobilt bredband duger gott. För en barnfamilj är det inte alls lika säkert. Här hemma gör vi åt någonstans mellan 700 - 1000 Gigabyte per månad och det hade varit helt otänkbart med något annat än fiber för oss.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
B benpal skrev:
Månadskostnaden för bredband är i princip samma via fiber, telenätet eller mobilt.
Har du räknat ihop kostnaderna för bredband, TV och fasta telefonen och jämfört med vad ett paket med alla tjänster skulle kosta via fibern?
Vi har också Telias xDSL via telenätet och bara det kostar 499:- i månaden utan fast telefoni. Lägger man på ett TV-paket från boxer så är man ofta en bra bit över motsvarande prylar i fibernätet. Det är inte ovanligt att fiberinvesteringen är återbetald på 4-5 år bara genom lägre pris på tjänsterna.

Sen är det ju ofta betydligt dyrare och krångligare att ansluta fiber i efterhand, så problemet vid en framtida försäljning är att många potentiella köpare struntar helt i huset om det inte finns fiber redan.
 
Om värdet påverkas vet du bara den dagen då två fastigheter i samma område säljs, då en med och en utan fiber.
Vanligtvis köper man väl ett hus för att man vill bo där och att omgivningarna passar och är bra. I relation till husets kostnad lär en fiberindragen vara en liten kostnad.

En grej att tänka på är att Telia gärna ser att kopparnätet försvinner, dom har problem med att hitta folk som kan underhålla och serva grejorna, det gör att priset på en anslutning inte direkt rosar marknaden. Ser att det ligger på 500 kr/månaden. Ett fiberab. ska vara billigare än så.

På ert användande så låter det nästan som et vanligt mobilabonnemang+chromecast skulle räcka.
 
En icke-fråga.
Att inte dra in fiber är att vara dum-snål imo
 
  • Gilla
Zakalwe och 1 till
  • Laddar…
ADSL håller på att släckas på flera orter idag... Dvs det blir samma resa som för analog TV-sändningen...
 
J
Beställ nu! 2025 är kopparnätet borta.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Tack alla för värdefulla synpunkter som kommer att hjälpa mig att ta ett bättre beslut.
 
Många är idag rädda fär elektromagnetisk strålning. Som byombud för fiberutbyggnad har jag bara varit med om en familj där man avstått på den grunden. Tonårsdottern var rädd för strålningen i fibern. Det är sant att de infraröda ljuspulserna i fibern är elektromagnetisk strålning men till skillnad från radiofrekventa signaler i ledningar eller luft läcker de inte ut. Det gick dock inte att nå fram med den informationen eftersom dottern saknade all kunskap om fysik.

så även ur hälsosynpunkt är fiber det säkra alternativet

PS rädslan för strålning från fibern gjorde även att vi inte fick dra stamledning i en grusväg tillhörig fastigheten som går femtio meter framför huset. Det blev en omväg på en kilometer för att grannarna skulle få fiber.
 
Redigerat:
  • Haha
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Många är idag rädda fär elektromagnetisk strålning. Som byombud för fiberutbyggnad har jag bara varit med om en familj där man vägrat på grund av att tonårsdottern var rädd för strålningen i fibern. Det är sant att de infraröda ljuspulserna i fibern är elektromagnetisk strålning men till skillnad från radiofrekventa signaler i ledningar eller luft läcker de inte ut. Det gick dock inte att nå fram med den informationen eftersom dottern saknade all kunskap om fysik.

så även ur hälsosynpunkt är fiber det säkra alternativet
Finns inget ljus som är elektromagnetiskt...
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Då är det väl fotoner.
 
A anis16 skrev:
Finns inget ljus som är elektromagnetiskt...
Det här luktar Nobelpris :)
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
A anis16 skrev:
Finns inget ljus som är elektromagnetiskt...
Haha! Nobelpris.

Jo, synligt och även osynligt ljus är elektromagnetisk strålning.
Sprid inte villfarelser!
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
Citat från svenska Wikipedia
”Foton
/fot'ån/ (från grekiska: φως (phos), ljus) är det elektromagnetiska fältets energikvantum, den minsta energimängd som kan överföras av elektromagnetisk strålning.
...
Teorin att elektromagnetisk strålning, som till exempel synligt ljus, inte bara kan betraktas som elektromagnetiska vågor, utan även kan beskrivas som uppdelad i energikvanta, som små energipaket, beskrevs 1905 av Albert Einstein.[1] I en serie experiment under 1923–1925 lyckades sedan ett forskarlag med Arthur Compton i spetsen påvisa dessa kvanta, och att de kunde beskrivas som elementarpartiklar med rörelsemängd.[1][2] År 1926 gavs denna partikel namnet foton.[2]

Elektromagnetisk strålning (ems) är en vågrörelse som fortplantas i tid och rum. Radiovågor och solljus är exempel på elektromagnetisk strålning.

 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.