Hei. Vi ska drenera runt vårat hus från 1979. Vi har en källare som tidigare ägare har klätt in med isolering och panel. Det är en sida på huset som drenerings folket inte vill göra pga trångt och svårt att komma åt. (Det går en kommunal väg över som dom tror kan rasa när dom gräver.) Därför tog jag bort lite av panelen och tog en titt.. ser ju inte bra ut i mina ögon. Detta är från ett ouppvärmt hörn under en trapp. Yttervägg där det bruna är och mellan vägg där det är vitt. Isiolasjonen så frisk och fin ut. Någon som vet mer? Mögelskador på isolering och vägg i ett ouppvärmt hörn under en trapp i källaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskador på en brunaktig vägg i ett hörn med en vit mellanvägg och gul isolering i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögelskador i en ouppvärmd källarhörna under trappan med synlig isolering och del av en panel som är borttagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Mögelskadad vägg i ouppvärmt hörn under trapp i källare från 1979 med synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som fukskadat.
Blött eller tort?
 
Tack för svar! Det känns lite fuktigt.. men inte vått. Svårt att avgöra eftersom det är så kallt där.. ca 13 grader.
 
Ja med all säkerhet mögel.
 
Är det inte mer än så där bakom en uppbyggd vägg i ett dylikt område så skulle jag inte oroa mig särskilt mycket. Det vanligaste är ju att det börjar gro rejält.........Det där är inte mer mögel än att naturen själv håller det i schack. Antagligen fuktigt en del perioder och sen dör det ut osv.............hade det varit konstant fuktigt så hade det växt betydligt mer............
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Ja, det är mögel, men det behöver inte bero på problem med dräneringen. Du bör inte montera tillbaka panelen, utan ta bort allt material (panel, isolering, träreglar) så att det blir luftigt och gör rent väggen, så kommer det förmodligen att fungera bra.
 
tack för alla svar. Jag har monterat ner en större del av panelen och satt in en luftavfuktare. Väggen ser ganska fin ut i övrigt. Det värsta området är det jag har bilder av här. Fortsätter att jobba med resten..

Det luktar ganska unket i huset nu när vi blottat väggen.. Tror ni att det behöver saneras? Är lukten dåligt nytt eller normalt när man tar bort panel som stått i fukt i 15 år..?

Ska jag tvätta med klor? Eller vatten och diskmedel?
 
Börja med vatten och diskmedel och skura av väggen. Klor är ganska aggressivt inte bar för mögel utan även huden.

Försvinner inte lukten på ett par dagar gå vidare med klor då.
 
  • Gilla
sarpet
  • Laddar…
Tack. Skal göra det!
 
Svartmögel kan vara totalt ofarligt men även mycket ohälsosamt, och detta kan du inte avgöra på lukten. Förslagsvis tar du dig någon kunnig innan du river i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.