Hej,

jag tänkte hör om någon har erfarenhet/kunskap av vårt problem med gräsmatta på leråker och om det finns några lösningar.

Problem: likt många andra ville vi bara få vår gräsmatta på plats, men detta fick inte kosta för mycket. Så vi skalade av åkern, lade på 2-3 cm matjord direkt på leråkern. Sedan sådde vi med Skånekfrö Villa Lyx gräsfrön och la, några veckor senare, ut gödsel.
Gräsmattan blev väldigt grön, frodig och fin.
Men den är så vattensjuk. Nu under hösten/vintern har det märkts allt för tydligt.

Fråga: Kan man rädda en sådan här gräsmatta på något vis? Går det att lufta 40-50 cm och sanda, kan det vara en lösning? Behöver allt göras om? Kan man kanske så Vall/Solrosor och liknande på delar av marken för att sakta men säker luckra upp leran till jord, jag tänker likt regenererat jordbruk?

Finns det någon som har lösningar så ös hemskt gärna på och gärna in i minsta detalj.

Stort stort tack på förhand!
 
Claes Sörmland
Jag antar att ni byggt hus på tomten och det där avskalandet inte var många timmar med spaden och skottkärran utan en snabb grävmaskinslösning. I så fall är leran kompakterad och avskalningen ledde till att den godartade matjordsdelen av leran avlägsnades.

Ni måste få struktur på leran (den ska blir som gryn och full av maskgångar) och det sker genom att mullämnen sakta blandas in biologiskt (mask har en stor roll här) över flera år. Tålamod och vallodling hjälper (låt gräset bli långt innan ni klipper det första gången på sommaren). Tillför mullämnen som bryts ned långsamt, d v s kratta ut barkmull varje senvår/försommar (torv bryts ned för fort). Sand och grus lär inte hjälpa för det äts bara upp av leran utan att granulera den.
 
  • Gilla
gothb och 1 till
  • Laddar…
stort stort tack Claes!

det sätter vi igång med redan till våren!
 
Claes svar tycker jag är utmärkt. Långt gräs och örter får långa rötter, när det dör ner på hösten kan maskar och mikroliv i leran leva på det organiska materialet som rötterna efterlämnar sig. Det blir gångar som kommer att binda vatten.

Eventuellt kan du anlägga en blomsteräng på delar av gräsmattan, kanske dela in den i olika zoner med vall, blomsteräng och klippt gräsmatta som du växlar läge på mellan åren? Blomsterörter vill dock ha näringsfattigt så leran kan vara för näringsrik.

Utöver tipset om barkmull. Något som börjat bli poppis, bland annat hos kommunernas trädgårdsförvaltningar, är att använda biokol.

Du kan också läsa på om täckodling och back to eden om du har intresse för odling tex, men det får anses överkurs i relation till din fråga som ju handlar om att du vill ha en gräsmatta ;)
 
  • Gilla
gothb
  • Laddar…
Tack för ännu ett fint svar :)

Biokol verkar väldigt svårhanterat med hela laddningsprocessen osv.
Jag tänkte dock att någon av er kanske har ett bra förslag på hur fasen man köper in barkmull för 1600 kvm. För mig låter det som en galet dyr investering som ska göras flera år i rad?
Mvh Göte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.