H hempularen skrev:
Att hon nu tagit in hos en släkting iallafall den mest akuta tiden, tror jag ger ett plus i kanten hos bolaget. Om de ser att du har undvikit de dyraste möjliga lösningarna, så tror jag att man kan få en mer välvillig behandling på andra punkter.

Min väldigt begränsade erfarenhet av sådana situationer är att om du har försäkring i något av de större välkända bolagen (utom möjligen då Folksam), så har de generellt bra rutiner för hantering av den här typen av skador. Har du försäkring i något mer okänt bolag, kan skaderegleringen bli mer av ett lotteri.
- När hon ringde försäkringsbolaget hade de ingen aning om ifall hon hade tak över huvudet närmsta timmen, eller hade pengar nog att ta in på hotell. Svaret hon fick var att ta in på hotell och betala det. Hur det här ärendet kommer hanteras framöver är en annan fråga, och det kommer säkert lösa sig. Men kundservicen var dålig och upplevdes avvisande.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
Jag tror att du i princip måste räkna med att tillfälligt ligga ute med alla kostnader. Så om du faktiskt inte har råd med hotell, så tror jag att den rätta vägen är att blanda in socialtjänsten. För även om förs. bolaget säger att de ersätter en hotellvistelse, så tror jag inte att du kan få dem att betala notan typ dagen efter, även ett bra bolag behöver mer än några timmar att besluta om ersättning formellt.

Fast jag råkade ut för en ficktjuv utomlands för några år sedan, och ringde försäkringsbolaget medan jag satt hos polisen med anmälan, deras första fråga (IF) innan jag ens han beskriva läget, var om jag behövde akut hjälp, och om jag klarade mig pengamässigt (min fru hade fortfarande sina kredikort, så jag fick leva på henne där).
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Man kan själv berätta vad som hänt och vad man önskar hjälp med när man ringer försäkringsbolaget. Man kan även då säga att man inte kommer åt pengar, då kan de ordna en betalningsgaranti till hotellet.

Har man ingen försäkring eller inte hittar någon annan stans att bo. Då får man vända sig till socialtjänsten där man bor. Polisen har kontaktatvägar till socialtjänsten i akuta ärenden dygnet runt.
 
  • Gilla
  • Älska
ViktorHg och 3 till
  • Laddar…
Det är inte försäkringsbolaget som löser det akuta, det görs av folk som är på plats vid branden. Dvs det ska redan vara gjort. Den som inte har hemförsäkring får hjälp av socialen, räddningsledaren hjälper till med kontakten.

Hittade detta från Göteborg, gäller säkert ungefär samma i övriga delar av landet, och det gäller ju då även de intilliggande bostäderna som är drabbade. Dvs det ska ha funnits folk på plats som tog tag i detta.
http://www.rsgbg.se/hem-och-fritid/brandsakert-hemma/nar-det-brunnit-i-din-bostad/

Din bekant verkar ha missat att prata med ansvariga på plats och istället ringt försäkringsbolaget, som är nästa steg efter att det akuta är löst.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
En släkting som bodde i en hyreslägenhet råkade ut för brand för en del år sedan. Hyresfastigheten var en äldre träbyggnad. Han tvingades hoppa från andra våningen någon minut innan brandkåren kom fram, elden hade då brutit igenom lägenhetsdörren. Och lägenheten var rökfylld. Lågorna började slå ut upp vid taket i fönstret han hoppade ifrån.

Brandkåren ordnade hotell där mitt i natten. Min släkting hade hemförsäkring i billigast möjliga bolag (finns inte längre). De stora försäkringsbolagen kom med egen personal mitt i natten som började rädda lösöre ut ur den brinnande byggnaden, de gick in med egna rökdykare samtidigt som brandkåren fortfarande släckte (det brann i nästan 24h).

Dagen efter fick släktingen kontakt med sitt bolag, skaderegleraren: "Va! bor du på hotell, det är aldeles för dyrt, checka omedelbart ut!". var skall jag bo då? Det är inte vårt problem. De större försäkringsbolagen höll flera gemensamma stormöten för alla drabbade, och beskrev processen, gav listor på detaljer de inte skulle missa att begära ersättning för (typ flytt av telefonabbonemang). De tog hand om sanering av rökskade textiler (finns speciella firmor som ozonbehandlar osv.). Släktingens försäkringsbolag "du får köra det rökskadade i tvättmaskin, så får vi se".

Till slut förbarmade sig ett par skadereglerare från IF och Trygg Hansa, och tog och pratade allvar med skaderegleraren som min släkting råkat ut för, de undervisade honom om vilka kostnader han var skyldig att ersätta.
 
  • Gilla
MalinDz och 10 till
  • Laddar…
K Kalmarkille skrev:
- Hon kunde åka till sin dotter och låna där för stunden. Nu får hon gå in i huset, men inte igår när detta hände.
Det var kundbemötandet som sådant som jag reagerade på. Om någon blir "utestängd" från sitt hus pga en sån här sak, kan man tycka att försäkringsbolaget borde åtmionstone fråga om man kan hantera dagen, eller om det krävs någon akut försäkringsåtgärd.
Tråkig situation hon hamnat i med rökskadat hus mm, hoppas det inte varit några personskador inblandat.

Bolaget sa ju att hon hade rätt till ersättning men hon valde att inte nyttja den. Hur ska dom kunna veta att hon behöver ytterligare hjälp om hon inte påtalar det?
Eller vill du klaga på handläggarens oförmåga att inte påvisa exakt vilka möjligheter hon har att utnyttja sin försäkring? Jag skriver möjligheter då en försäkringstagare normalt sett inte har rätt att maximera sin ersättning, bara få ersättning för nödvändiga kostnader.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Tillgång till mat är väll rätt ointressant, ok att kläder luktar rök, tvätta och det brukar bli ok. Mat i kylskåp skafferi mm har jag svårt att tänka mig att det ska ersättas av försäkringsbolag.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Jag har arbetat med försäkring i drygt 35 år och är pensionär numera.
Om man agerar som om man inte hade någon försäkring, så har man agerat rätt enligt försäkringsbolaget!
Nu skall den rökdrabbade bostaden besiktigas av försäkringsbolaget och sedan måste försäkringsbolaget ange vad som anses totalskadat och vad som kan räddas. Det finns ozonbehandling som tar bort röklukt. Kläder och möbler kan man med fördel sätta i en ozonkammare och sanera lukten. Sotiga kläder kan man eventuellt tvätta och sedan bedöma. Bostaden måste saneras mot både sot och lukt. Här kan också ozon användas. Efter ozonbehandling skall elen i bostaden kontrolleras. Lycka till!
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Det är bra om kunden själv talar om vad den har för problem. Det är svårt för kundtjänst att informera om alla eventualiteter A-Ö. Bättre att själv fråga och begära.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Som nämndes ovan finns det mycket enkla lösningar på just rökskadan — beroende på bostad, typ osv. Men en ozonfläkt tar bort i princip all lukt från i princip alla saker, även om du bor i timmerhus, så varför presenteras problemet så dramatiskt?
 
Sedan alltfler försäkringsbolag outsorcat sin skadehandläggning till stora utländska bolag har servicenivån i samband med skada generellt blivit sämre och mera "utslätad", men rutinerna för att snabbt greppa tag i ett kundproblem har enligt min erfarenhet blivit betydligt bättre bl.a med kontakter med räddningstjänst, restvärdesansvariga etc. Men man måste vara mycket tydlig i kontakterna med försäkringsbolaget vad gäller den akuta situationen.
 
Det är bra att ringa sitt försökringsbolag så fort man har möjlighet och ibland kan försäkringsbolaget hjälpa till direkt med det akuta och i annat fall får man lösa det mest akuta själv och sedan skadereglerar försäkringsbolaget i efterhand. Behöver man akut hjälp just där och då så får man själv påtala det för försäkringsbolaget om de inte frågar och med största sannolikhet så kommer man få veta vem man ska vända sig till då de oftast inte kan hjälpa till direkt. Ibland kan man ha tur att försäkringsbolaget just råkar ha en tom bostad i närheten dit man kan flytta, men de flesta försäkringsbolagen har inga egna bostäder. De kan däremot hjälpa till att skaffa fram en om man själv inte lyckas, men det kan ta ett bra tag innan de får tag i en så de brukar rekommendera att man försöker ordna bostad själv som de sedan bekostar.

Jag råkade ut för att två 30 metersgranar föll över huset för drygt ett år sedan i stormen Alfrida. Eftersom det bara var materialskador och jag förstod att försäkringsbolaget skulle få in massor med ärenden så fort det blev morgon så ringde jag dem direkt kl 3 på natten. Då fick jag förklara vad som hänt, vilka skador jag redan då kunde konstatera och vad jag behövde hjälp med. Då fick jag veta vad av det som jag sa som försäkringen täckte och deras eventuella krav på de trädfällare, hantverkare mm som jag behövde ta in. De sa även att de endast kan hantera skador i efterhand så behövde jag hjälp akut med personskador, boende, att ta mig ut ur huset och liknande så skulle jag kontakta räddningstjänsten och de skulle ersätta eventuella kostnader och skador i efterhand. De bokade dessutom in mitt ärende till en skadehandläggare som skulle ringa direkt som han kom till kontoret på morgonen och då skulle jag få mer information om vad jag behövde göra för att kunna få ersättning i efterhand, ex ta in någon som kunde besikta skadorna, ta kort på alla skador jag kunde se mm

En vän råkade ut för att grannens hus brann (kedjehus) och hans hus blev både rök- och vattenskadat så det blev totalrenovering. Han fick inte med sig mer än det han hade i händerna när han upptäckte röken och han fick direkt hjälp av personer på plats (brandförsvaret tror jag) med vad han inte behövde tänka på förrän till morgonen och vart han kunde vända sig för akut hjälp om han inte hade id-handling, pengar, någonstans att sova mm. När han fick kontakt med försäkringsbolaget fick han veta vad de skulle ersätta (vet inte om han frågade eller om de sa det ändå) och de tipsade även om att kontakta mäklare i området i fall de hade någon säljare som var intresserad av att hyra ut sin bostad i några månader.
När de väl fick gå in i husen för att hämta de saker som kunde räddas så gjordes en brandskadebesiktning (eller vad det nu heter) och försäkringsbolaget meddelade vad de skulle stå för av det som behövde åtgärdas. I det här fallet ersatte de totalrenoveringen av allt som var skadat och mot samma lösningar/standard som redan fanns. Men min vän valde att göra lite egna tillägg för att bla byta de få fönster som inte var skadade, höja standarden på kök/badrum mot tidigare och liknande saker.

Så jag skulle säga att de flesta försäkringsbolag inte kan göra något för att hjälpa till med det mest akuta utan då får man vända sig till insatsledningen på plats, räddningstjänsten, polisen, vänner/släkt/bekanta eller soc. Ringer man försäkringsbolaget och behöver akut hjälp med pengar, sovplats mm så får man säga det om de inte frågar och då kan de säga vart man kan vända sig för hjälp om de nu inte råkar ha någon i närheten som kan hjälpa till. Vilket de med stor sannolikhet inte har. Undrar man något som försäkringsbolaget inte tar upp när man ringer så får man se till att fråga för hur ska de veta vad du behöver hjälp med och vad du har för frågor om du inte frågar?
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
K Kalmarkille skrev:
- Köper o lånar...ja om man inte står i morronrock utanför sitt hus och inte får gå in pga avspärrningar har man kanske inte alltid det nödvändigaste till hands för att klara ens de närmaste timmarna.
I just det här fallet så har hon råd att ta in på hotell - vilket hon slapp tack vare att hon kunde bo hos dottern - men om det varit en person med klen ekonomi och ingenstans att bo?
Själva bemötandet när hon pratade med försäkringsbolaget var torftigt, minst sagt. De borde rimligtvis fråga hur hennes situation var just nu när hon inte kunde ta sig in i huset, så att de fick en bild av vad de kanske kunde erbjuda akut.
Försäkringsbolaget är inte socialen. Om man står i morgonrock på gatan och varken har pengar eller mat är det inte ett försäkringsbolag man ska till.
 
Jo, ofta löser de det faktisk om huset har brunnit ner. Men nu var det ju inte det det handlade om. Det här personen stod inte i morgonrocken på trottoaren.
 
Skumpe
D Daniel 109 skrev:
Jo, ofta löser de det faktisk om huset har brunnit ner. Men nu var det ju inte det det handlade om. Det här personen stod inte i morgonrocken på trottoaren.
Det skrevs i tråden om morgonrock. Hur menar du att försäkringsbolaget löser situationen för en person vars hus brinner ner och som inte har några pengar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.