Magnus E K Magnus E K skrev:
Bara jag som reagerar på att riktningen på nockpannorna är omvänd på de båda bilderna?
Magnus E K Magnus E K skrev:
Bara jag som reagerar på att riktningen på nockpannorna är omvänd på de båda bilderna?
Den understa bilden är inte mitt tak, tog den bara för att visa hur röret såg ut innam takbytet
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Skadorna i det specifika fallet var inte läckage, det var resultatet av kondens. Men skadan var "bara" missfärgning och lite torrt svartmögel vid besiktningstillfället och huset låg i Boden med riktiga vintrar.

Problemet kan inte uppstå då det är riktigt kallt (=0 luftfuktighet). Risken för problem ökar om det varit plusgrader under längre tid och vinden är "varm" och vädret slår om till kallt. Det som händer då är att luftningen kyls ner så mycket att kondens uppstår.

Problemet är inte det värsta som kan hända ett hus, men i nyproduktion så brukar det vara standard med kondensisolering upp till taket. Det var det redan för över 30 år sedan då jag byggde ett Myresjöhus.

Men det viktigaste är att se till att ha lutning hela vägen och att säkra så att skarvarna inte kan glida isär
Det är uppenbart genom ditt resonemang att du inte förstår den grundläggande fysiken bakom.

Sen är det mycket möjligt att du faktiskt observerat kondens på utsidan av ett avluftningsrör. Jag säger inte att det är omöjligt, bara väldigt osannolikt.

PS. Den absoluta luftfuktigheten är visserligen låg när det är mycket kallt ute men den relativa (vilket är det vi menar när vi bara säger luftfuktighet) brukar oftast ligga väldigt högt då.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Problemet är inte det värsta som kan hända ett hus, men i nyproduktion så brukar det vara standard med kondensisolering upp till taket. Det var det redan för över 30 år sedan då jag byggde ett Myresjöhus.
Har varit med om nybyggnad av ca 500 villor senaste 45 åren och aldrig sett en kondensisolering på avloppsluftningen. Du oroar dom som bygger nytt hus med något som är fel. Däremot är det viktigt att det är 110 mm rör ovan isoleringen då det annars är risk att det fryser tätt.
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Har varit med om nybyggnad av ca 500 villor senaste 45 åren och aldrig sett en kondensisolering på avloppsluftningen. Du oroar dom som bygger nytt hus med något som är fel. Däremot är det viktigt att det är 110 mm rör ovan isoleringen då det annars är risk att det fryser tätt.
Det är helt OK att tro att det inte kan uppstå kondens, alla får tro på vilken religion dom vill (y)

En avloppsluftning som är nästan genomfrusen kan väl inte ge kondens om vädret slår om och luften på vinden blir varm? Det kan inte heller uppstå kondens om det regnar/snöar 0-gradigt och vinden är uppvärmd? Och framför allt så kan väl ingen kondens uppstå vid snösmältning och det rinner 0-gradigt vatten i avloppsluftningen?

I norra delarna av landet kan man ha veckor med snösmältning från taket som rinner genom avloppsluftning så problemen/riskerna är större där.

Nu är TS variant ganska bra jämför med avloppsluftningar som är helt plana där regn och smältvatten kan rinna in mer eller mindre fritt och kyla mer.

Nu tackar jag för mig i denna tråd, TS har fått ett tak som ser bra ut och inga akuta problem finns :D
 
Redigerat:
Ser helt ok ut tycker jag.
Lövsilarna kan du kolla om det går att trycka ner gallret ett snäpp så att det böjer sig (det går på vissa modeller) Då skvätter det mindre.
 
Vi har så på vårat nya hus med, fast med isolering runt avluftningsröret. Hade slutbesiktning idag och fick slutbesked med, inga anmärkningar angående avluftningsröret (y)(y)
 
Hej,

Grannen har "problem" med kondens på utsidan av sin avluftning. Vinden når 40 grader vid tillfällen på sommaren med någonstans 30-40% rf så daggpunkten ligger där vid 20 grader, och innan röret hunnit värmas upp under dagen bildas kondens på utsidan. Blir dock inga mängder med vatten så han bryr sig inte om det, utan det torkar upp snabbt - men ja, jag hade iallafall spenderat 30 minuter på vinden att kondensisolera röret
 
King Average King Average skrev:
Hej,

Grannen har "problem" med kondens på utsidan av sin avluftning. Vinden når 40 grader vid tillfällen på sommaren med någonstans 30-40% rf så daggpunkten ligger där vid 20 grader, och innan röret hunnit värmas upp under dagen bildas kondens på utsidan. Blir dock inga mängder med vatten så han bryr sig inte om det, utan det torkar upp snabbt - men ja, jag hade iallafall spenderat 30 minuter på vinden att kondensisolera röret
Det kan inte stämma, enligt vectrex så är det tydligen omöjligt att det uppstår kondens på utsidan av avluftningsrör (eller i varje fall osannolikt). Enligt den grundläggande fysiken så kan det tydligen inte uppstå kondens där :rofl:
 
Det är osannolikt att det är 40 grader varmt på vintern. Iallafall i Sverige.
 
  • Gilla
ViktorHg och 1 till
  • Laddar…
Nej det är inte osannolikt att det blir 40°+ på vinden en var sommardag när solen gassar på ett svart tegeltak när det är runt 30° i skuggan ute.

Målilla har haft 38° i skuggan som högstanotering.

Edit:
Både i somras och förra sommaren så var temperaturen uppe över 30° i skuggan i en meteorologimast som jag har tillgång till, masten står på öppen plats å tempgivarna sitter i vita mäthus på liknande sätt som SMHIs givare gör.
Temperaturdata från meteorologimast som visar temperaturer över 30 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
useless useless skrev:
Det är osannolikt att det är 40 grader varmt på vintern. Iallafall i Sverige.
Mycket osannolikt :) hade varit skönt dock!
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Det kan inte stämma, enligt vectrex så är det tydligen omöjligt att det uppstår kondens på utsidan av avluftningsrör (eller i varje fall osannolikt). Enligt den grundläggande fysiken så kan det tydligen inte uppstå kondens där :rofl:
Ja, jag skulle nog alltid råda till att kondensisolera rör som blir kallare än omgivningen, även om förhållandet till kondensbildning uppnås bara ett par dagar om året. Att inte tala om oisolerade frånluftsrör som var och varannan låter ligga öppet på vinden mitt i en varm sommardag samtidigt som de håller 18 grader inomhus med sin nyinköpta AC. :)
 
Magnus E K
Men när temperaturen på vinden skjuter i höjden pga kraftig solstrålning så tillförs ju ingen fukt så luften blir samtidigt väldigt torr och risken för kondens därmed mindre.

Jag har varit uppe på min vind i alla väder och aldrig noterat kondens på avloppsluftningen av naket gjutjärn. Därmed dock inte sagt att det inte kan förekomma i andra hus eller vid speciella väderomständigheter.
 
A Autodidak1 skrev:
Det kan inte stämma, enligt vectrex så är det tydligen omöjligt att det uppstår kondens på utsidan av avluftningsrör (eller i varje fall osannolikt). Enligt den grundläggande fysiken så kan det tydligen inte uppstå kondens där :rofl:
Jag sa osannolikt och självklart kan det uppstå kondens på alla ytor som är kallare än omgivande lufts daggpunkt. Det var mer en pik till dig som inte verkade ha förstått vad relativ luftfuktighet innebär. Alltså sambanden mellan daggpunkt och temperatur.

Men det klart att i vissa fall så kanske det är ett problem. Men det är knappast på vintern som du implicerar.
En vind som snabbt blir kraftigt uppvärmd av solen kommer även daggpunkten att öka rätt rejält eftersom alla organiska material då torkar ut (avger fukt till omgivningen).
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men när temperaturen på vinden skjuter i höjden pga kraftig solstrålning så tillförs ju ingen fukt så luften blir samtidigt väldigt torr och risken för kondens därmed mindre.

Jag har varit uppe på min vind i alla väder och aldrig noterat kondens på avloppsluftningen av naket gjutjärn. Därmed dock inte sagt att det inte kan förekomma i andra hus eller vid speciella väderomständigheter.
Ja precis, är ju såklart väldigt beroende på klimatet på vinden, hur snabbt luften byts ut, temperatur på ytorna, hur tätt klimatskalet är och så vidare.

Vill man vara 100% att kondens inte förekommer ska man kondensisolera, bryr man sig inte kan man låta det vara.. som med allt annat i livet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.