Hej, ska lägga in heltäckningsmatta i ett rum som har funkat som förvaring, men nu ska bli ett mindre sovrum, där ligger nu en slät plastmatta från -75 då huset byggdes. Då den ligger på betongplatta så är golvet rätt kallt redan, min fråga är om jag ta bort plastmattan eller ska den ligga kvar och bli ett bra komplement till begränsa kylan då heltäckningsmattan läggs ovanpå, eller kanske heltäckningsmattan bromsar all kyla om den läggd direkt på betongplattan. Frugan tycker jag ska ta bort plastmattan för att den är ful och har fått för sig att den säkert kommer börja lukta i framtiden. Jag tänker att det blir en massa extrajobb att riva ut den. Kom gärna med tips/erfarenheteter
 
  • Äldre slät plastmatta med sexkantigt mönster på betonggolv, viss slitage synligt, och en slangvinda i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
90rammar
  • Laddar…
Vissa gamla mjukgörare och nya mjukgörare i just plastmattor kan reagera med varandra och skapa kraftiga emissioner som både luktar skarpt och kan skapa huvudvärk. Generellt avråder man från att lägga två lager plastmattor på varandra.

Är ni rädda för att det blir kallt finns det kraftigare plastmattor som är tjockare och kan förhindra detta till viss del.
 
BirgitS
H huggan skrev:
Vissa gamla mjukgörare och nya mjukgörare i just plastmattor kan reagera med varandra och skapa kraftiga emissioner som både luktar skarpt och kan skapa huvudvärk. Generellt avråder man från att lägga två lager plastmattor på varandra.

Är ni rädda för att det blir kallt finns det kraftigare plastmattor som är tjockare och kan förhindra detta till viss del.
Fast nu skulle ju TS inte lägga in en ny plastmatta utan heltäckningsmatta för att det inte ska kännas så kallt om fötterna.

Oskar Olsson Oskar Olsson skrev:
Då den ligger på betongplatta så är golvet rätt kallt redan, min fråga är om jag ta bort plastmattan eller ska den ligga kvar och bli ett bra komplement till begränsa kylan då heltäckningsmattan läggs ovanpå, eller kanske heltäckningsmattan bromsar all kyla om den läggd direkt på betongplattan.
Jag tror inte att plastmattan isolerar något mot kylan. Heltäckningsmattan kommer att upplevas som varmare därför att det är svårt för kylan i mattan att föras över till fötterna.
 

Bästa svaret

Plastmattan luktar inte, det är gammal linoleum som kan göra det. Jag skulle låta den ligga kvar och dessutom låta nya heltäckningsmattan ligga löst ovanpå så att den faktiskt går att ta ut och göra rent.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fast nu skulle ju TS inte lägga in en ny plastmatta utan heltäckningsmatta för att det inte ska kännas så kallt om fötterna.


Jag tror inte att plastmattan isolerar något mot kylan. Heltäckningsmattan kommer att upplevas som varmare därför att det är svårt för kylan i mattan att föras över till fötterna.
Nu är det så att många textilbaserade mattor har ett lager av plast i botten varav mitt råd kvarstår, väljer man helt textilbaserad produkter kan man avstå men då finns det andra saker man bör tänka på.

Här är de generella råd som gäller i branschen:
https://www.golvbranschen.se/media/...ial-pa-befintligt-golvmaterial-2018-08-06.pdf
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Om nya mattan är öppen är det enklare att bara lägga den ovanpå befintliga.
 
  • Gilla
Oskar Olsson
  • Laddar…
Magnus E K
Om du väljer att ta bort mattan så var medveten om att plastmattor från 1975 väldigt ofta har skikt av asbestpapp på baksidan (som ofta är svår att få bort från betongen).

Detta säger jag inte för att skrämma upp någon utan för att ni inte ska utsätta er själva eller andra för detta utan att veta om det.
 
Tusen, åter tusen tack för alla goda råd och ideér, känner mig nu trygg i beslutet att lägga heltäckningsmattan ovanpå plastmattan, blir det galet i framtiden så är det bara lyfta bort den och ta bort plastmattan.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.