Vill du inte själv komma ihåg att öppna/stännga för gräsklipparen så är någon typ av automatisk öppning och stängning av en gräsklippargrind nog bästa alternativet, som nämnts ovan. Antingen genom att hunden och/eller klipparen får ha ett litet rfid-chip som låser/låser upp grinden (samma teknik som kattluckor, de drivs med vanliga batterier), styrning via GPS på hunden och/eller klipparen eller ex ett magnetlås som släpper när det blir spänning i gräsklipparens tråd (samma princip som automatstängande branddörrar). Dessa lösningar går att göra från väldigt enkelt till väldigt avancerade lösningar, allt beroende på tid och intresse.
Att sätta grinden på timer tror jag kan vara dumt då det kan vara lätt hänt att någon släpper ut hunden på "fel" tider på semestrar och helger och då lär den inte vara sen med att upptäcka att grinden plötsligt är öppen

Sen med tanke på att whippet är väldigt smala med mycket muskler så tror jag att du kan behöva fixa ditt staket för att hålla hunden inne. Jag skulle gissa att den lätt tar sig mellan spjälorna i staketet i början som valp och när den blir äldre kommer den nog inte ha några svårigheter med att hoppa över det där staketet.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
Håller med Hjulia, det där staketet håller inte många hundar inne, speciellt inte de mer "atletiska" raserna. Vill du inte att hunden ska vara på den andra delen av tomten? För jag hade tyckt enklaste lösningen vore att fortsätta inhängnaden runt hela tomten istället, då behöver man inte oroa sig för att robotgräsklipparen rymmer heller. ;)
 
Om jag får anta att du öppnar balkongdörren när du släpper ut hunden skulle en enkel lösning vara att ha ett snöre i Balkongdörren som håller uppe en port i staketet (likt en sådan som sitter i borgar) när balkongdörren är stängd. När den är öppen släpps linan efter och porten stängs.
 
Kan du tänka dig en halvautomatisk lösning så skulle du kunna öppna grinden manuellt när du tar in hunden och att den hålls upp av ett magnetlås. När gräsklipparen kör in i sin laddstation så sluter den en brytare som gör att magneten släpper och har du då en fjäder vid gångjärnen så kommer den stänga sig själv
 
  • Gilla
Okarlsson
  • Laddar…
H hjulia skrev:
Vill du inte själv komma ihåg att öppna/stännga för gräsklipparen så är någon typ av automatisk öppning och stängning av en gräsklippargrind nog bästa alternativet, som nämnts ovan. Antingen genom att hunden och/eller klipparen får ha ett litet rfid-chip som låser/låser upp grinden (samma teknik som kattluckor, de drivs med vanliga batterier), styrning via GPS på hunden och/eller klipparen eller ex ett magnetlås som släpper när det blir spänning i gräsklipparens tråd (samma princip som automatstängande branddörrar). Dessa lösningar går att göra från väldigt enkelt till väldigt avancerade lösningar, allt beroende på tid och intresse.
Att sätta grinden på timer tror jag kan vara dumt då det kan vara lätt hänt att någon släpper ut hunden på "fel" tider på semestrar och helger och då lär den inte vara sen med att upptäcka att grinden plötsligt är öppen

Sen med tanke på att whippet är väldigt smala med mycket muskler så tror jag att du kan behöva fixa ditt staket för att hålla hunden inne. Jag skulle gissa att den lätt tar sig mellan spjälorna i staketet i början som valp och när den blir äldre kommer den nog inte ha några svårigheter med att hoppa över det där staketet.
Absolut tar den sig igenom som valp, men när sommaren är här så har han vuxit till sig. Och ja, han kommer att kunna hoppa över om han vill det, men än så länge så verkar han inte visa några såna tendenser alls. Blir det ett problem så sätter jag kanske en bit hönsnät högst upp, eller nått sånt, för att göra staketet högre.
 
G golfgreen skrev:
Absolut tar den sig igenom som valp, men när sommaren är här så har han vuxit till sig. Och ja, han kommer att kunna hoppa över om han vill det, men än så länge så verkar han inte visa några såna tendenser alls. Blir det ett problem så sätter jag kanske en bit hönsnät högst upp, eller nått sånt, för att göra staketet högre.
Okej, då förstår jag. Tolkade det som att ni inte skulle hämta valpen förrän närmare sommaren så därför tipsade jag om att det staketet nog inte håller inne en valp
 

Allt du behöver är en T-1000 och lite programmeringskunskaper...
 
ricebridge ricebridge skrev:
[media]
Allt du behöver är en T-1000 och lite programmeringskunskaper...
Behövs det verkligen så mycket mer programmering? Känns som att det där är funktion som kommer fabriksinstallerad.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Behövs det verkligen så mycket mer programmering? Känns som att det där är funktion som kommer fabriksinstallerad.
Det är mer för att få den att uppföra sig efter att den gått igenom grinden.
 
ricebridge ricebridge skrev:
Det är mer för att få den att uppföra sig efter att den gått igenom grinden.
Det kan däremot behövas ja!
 
G golfgreen skrev:
Det kan däremot behövas ja!
Blir så stökigt annars.
 
Så här blev lösningen. Återstår att se om det stoppar hundarna över huvud taget... :cool:
 
  • Träplankor hängande på öglor under ett staket med ett grönt rep spänt nära marken som en potentiell barriär.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket med en extra bräda som hinder framför en robotgräsklippare och en borr på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
m4rsman och 1 till
  • Laddar…
Fiffigt! Hoppas vi får veta om det funkar på sikt.
 
Dom lär ju undersöka plankorna med nosen. Kan man smeta in något som känns otrevligt för dom? Typ cayennepeppar?
 
Två musfällor?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.