LoweW
Har läst diverse trådar om kökslayout/"bra att ha funktioner" och landat i vad jag tror är en väldigt schysst lösning för min stuga på 70kvm med en rimlig budget.

Tanken är att jag ska snickra ihop köksön själv med IKEA-skåpen som bas. Sista bilden visar hur baksidan(framsidan?) av köksön ska se ut och den näst sista bilden visar det koncept med fruktkorgarna jag tänkt låna för 40cm-skåpet i mitten och öppningen på baksidan. Ön blir skafferiet och den största arbetsytan i köket. Har också köpt ett grenuttag som kan sänkas ner i bänken.

Bänkskivorna är i 40mm massiv ek med en lite speciell form då jag vill att bänken även blir fönsterbräde. Backsplashen blir nog någon marrakech-ish kakel.

Alla bänkar har >120cm fritt framför sig och de skåp i hörnen har några cm fritt till höger om sig för att inte skrapa i vägg/andra skåp.

Jag tar tacksamt emot all kritik och tips om någon har det! :)
 
  • 3D-rendering av en kökslayout med inbyggda skåp, apparater och en central köksö planerad för en stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av kökslayout med ö och inbyggda skåp i en stuga, arbetsytor och fönster ingår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett kökslayout med köksö, inbyggd spis och öppna hyllor, designad för en stuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern köksö med blå skåp, trädetaljer och fruktkorgar integrerade i designen, samt hylla med vita koppar ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med köksö av IKEA-skåp, massiv ekbänkskiva, och fruktkorgar, samt marrakech-inspirerad backsplash.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
BirgitS
LoweW LoweW skrev:
Ön blir skafferiet och den största arbetsytan i köket.
Dock är det mindre praktiskt att ta fram potatis och grönsaker, flytta dem till diskhon för skalning eller sköljning, flytta dem till köksön för att skära dem och sen flytta dem till hällen för tillagning. Det blir mycket flytta omkring. Det är lättare att direkt kunna lägga potatisen och grönsakerna vid diskhon, direkt lägga dem på skärbrädan bredvid diskhon efter skalning/sköljning, ta ett steg till höger för att skära dem och sen ett steg till åt höger så är man framme vid hällen.

Man bör ha förvaringen av tallrikar och glas i närheten av diskmaskinen för att inte behöva bära omkring det så mycket. Vet inte var du har tänkt att ha det.

LoweW LoweW skrev:
Har också köpt ett grenuttag som kan sänkas ner i bänken.
Tänk på att sådana är känsliga för rinnande vatten och annan vätska, vilket kan förekomma om man använder bänken som den huvudsakliga tillagningsbänken. Kan vara bättre att ha uttaget på sidan/sidorna av köksön.
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
LoweW
BirgitS BirgitS skrev:
Det är lättare att direkt kunna lägga potatisen och grönsakerna vid diskhon, direkt lägga dem på skärbrädan bredvid diskhon efter skalning/sköljning, ta ett steg till höger för att skära dem och sen ett steg till åt höger så är man framme vid hällen.
Det är sant men i och med att det inte är något vidare stort kök känns det inte alls som det är särskilt omständligt så som det är tänk nu. Alternativet skulle vara att flytta hällen till ön men då blir det en stor fläkt mitt i rummet som skulle skymma. Plus att då blir det "bara" 60cm djup arbetsbänk att jobba på.

Tack för all input :) Ska se över placeringen av uttaget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.