Har en privat väg till mitt hus som jag kör dagligen på.
Vägen är även belastad med ett servitut som ger skogsbolaget rätt att använda vägen.

Nu har skogsbolaget som äger marken runt mig avverkat.
När man hade avverkat så förstärkte man vissa delar och lagade det som hade körts sönder inför timmertransporten.

Var bort rest en vecka, då hade man börjat köra ut timret, vilket resulterat i att det blivit leriga spår samt att det på något ställe kasar i underredet på bilen om man kör i spåren. På någon del ligger det en även en del skräp.

Ringde och klagade hos bolaget, då sa man hade sagt att man skulle vänta tills det frusit, vilket man nu inte gjort med körskador som resultat. Lät ju som det tänkte fixa till det men inte med någon brinnande fart, man skulle kolla på det...


Hur lång tid har de på sig att återställa?
Vilken myndighet skulle kunna hjälpa till att sätta press?
Kan man återställa själv och skicka räkningen?
Vad händer om man inte är överens om hur vägens skick vara innan?
 
H
Togs det bilder på vägen innan dom började avverka skogen och köra ut timmret? (Som bevis tänkte jag)
 
Har de kört klart?

Den enda myndigheten som kan hjälpa dig är tingsrätten då du får ta det som civilmål. Ring och tjata att de får komma och justera omedelbart så du kan komma fram med bilen. Ev. får det finjusteras när det har torkat upp.

Vem underhåller normalt vägen?
 
H H-Thomasson skrev:
Togs det bilder på vägen innan dom började avverka skogen och köra ut timmret? (Som bevis tänkte jag)
Jag tror inte de ha tagit några bilder innan de började köra.
Jag fick ingen förvarning om att de skulle avverka, tydligen fanns det granbarkborre angrep på någon del av skogen.
 
M -MH- skrev:
Har de kört klart?

Den enda myndigheten som kan hjälpa dig är tingsrätten då du får ta det som civilmål. Ring och tjata att de får komma och justera omedelbart så du kan komma fram med bilen. Ev. får det finjusteras när det har torkat upp.

Vem underhåller normalt vägen?
Nu hade de varit och skrapat till lite så man kunde ta sig fram i varje varje fall.


Normalt är det jag som underhåller vägen då det bara är jag som använder vägen. Bolagen behöver vägen typ 3 perioder på 80 år, när det avverkas, nyplanteras och när man gallrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.