M Maximarcus skrev:
Jag vet inte hur klurig din hund är men jag gissar att inte roboten och hunden ska vara ute samtidigt på tomten? Då kanske det räcker att staketet ser ogenomträngligt ut för att hunden inte ska komma på att prova, typ genom en mindre lucka nedtill eller en gardin.
Jepp, det är tanken att dom ska vara ute på olika tider. Tänkte klippa på förmiddagen.
 
Finns motor för o stänga av inkommande vatten i smarta hem system. Kostar en del men då kan man synka med klipptiderna och öppna de lägst 20cm på staketet.

En snyggare lösning hade varit att med vajer och lite taljor låta gräsklipparen stänga staketet med sin vikt när den står och laddar.

Man får skapa en motvikt som gör att staketet inte är så tungt att fälla upp. Skulle kunna rotera 90grader runt den undre regeln. Man får komplettera med en till regel 15cm högre upp som döljer den genomgående kapningen. På så sätt blir öppnande/stängandet inte så tungt. En justerbar motvikt i vajer-systemet gör att luckan precis öppnas om gräsklipparen inte står på sin lilla ramp vid laddning.
 
Hur mycket ström skulle man kunna plocka ut från begränsningskabeln? Jag gissar på att det inte är mycket, men annars skulle man ju kunna koppla på något som låser en lucka så länge strömmen är på. Sen kan man i laddstationen ställa in på eco-läget så att strömmen bara ligger på kabeln när klipparen är ute.
 
harry73
Denna borde klara det själv ;)
Robot som klipper gräs med en gräsklippare på en grön gräsmatta.
 
Jag tänker rent spontant på elektrisk kattlucka som öppnas via igenkänning av chip eller liknande som man då på något sätt satt fast på robotgräsklipparen
 
Eller en grind man stänger när hunden är ute. Antingen manuellt, via strömbrytare eller automatiskt, t.ex. styrt via någon smarthem variant
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Hur mycket ström skulle man kunna plocka ut från begränsningskabeln? Jag gissar på att det inte är mycket, men annars skulle man ju kunna koppla på något som låser en lucka så länge strömmen är på. Sen kan man i laddstationen ställa in på eco-läget så att strömmen bara ligger på kabeln när klipparen är ute.
Är nog bäst att använda en slingsensor. Finns som reservdel. Då drar du ingen ström men känner av direkt när slingan slås på.
 
J JKrister skrev:
Är nog bäst att använda en slingsensor. Finns som reservdel. Då drar du ingen ström men känner av direkt när slingan slås på.
Det låter intressant, men problemet är att jag inte har någon lättillgänglig ström i närheten. För sensorn som sen ska låsa måste väl ha ström?
 
kan vara att jag missat informationen,
men hur stor är hunden?
räcker det inte att såga av nederdelen av staketet,
ev flytta upp understa tvärliggaren.
så att klipparen kan slinka ut men inte hunden.
 
F freak skrev:
kan vara att jag missat informationen,
men hur stor är hunden?
räcker det inte att såga av nederdelen av staketet,
ev flytta upp understa tvärliggaren.
så att klipparen kan slinka ut men inte hunden.
Om klipparen kommer ut så tror jag nog att hunden kommer ut om den vill och förstår att den kan. I sommar lär den vara som en liten, smal, schäfer ungefär.
 
  • Gilla
freak
  • Laddar…
G golfgreen skrev:
Det låter intressant, men problemet är att jag inte har någon lättillgänglig ström i närheten. För sensorn som sen ska låsa måste väl ha ström?
Ja Skarvsladd får man nog räkna med om man inte kör helt mekaniskt med vajer o taljor.
 
J JKrister skrev:
Är nog bäst att använda en slingsensor. Finns som reservdel. Då drar du ingen ström men känner av direkt när slingan slås på.
Slingan är väl alltid på. Iallafall på ac220 och acx 230.
 
Vad har du för gräsklippare? Hur lätt stannar den egentligen om den kör på något??

Tror du inte den klarar att knuffa upp en liten lucka i trä? Om inte så får man sätta någon motvikt på luckan som gör den enklare att knuffa upp... då behöver du inte fundera på någon el eller liknande om du inte har möjlighet att dra fram det.
 
Staket runt hela trädgården kanske är ett alternativ? Eller finns det en anledning till att hunden inte får vistas i den delen av trädgården?
 
Olika typer av elhalsband som tidigare nämnts i tråden är ju olagligt. Men synlig ellina är godkänd. För min del har jag sådan jämte varningsskylt då linan går nära tomtens yttergräns. För TS' del är det dessutom ett väldigt litet parti som behöver säkras. Det räcker med en eller två stötar - sedan undviker jycken TS' smala passage. Mitt eget stängsel är numera aktivt några enstaka gänger/året - jycken har gott minne.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.