Jag och min fru bor i ett tvåplans 70-tals hus med dubbelgarage som en del av huset. Vi parkerar aldrig bilen i garaget så vi vill utnyttja garaget till något annat, kanske ett hobbyrum. I garaget idag har vi verktyg och grovsopor :confused: och en massa skräp. Känns som slöseri med utrymme. Till saken.

Garaget har betonggolv och mjukbetongväggar. Lekablock skulle jag tro att det är. Garaget är avdelat mitt i med lekablock. Sen kommer man till en luftsluss skulle jag tro att det heter innan man kommer till tvättstugan och resten av bottenplanet av huset.

Jag har läst på många ställen att man kan få problem med fukt om man gör jobbet på fel sätt. Ska man bygga ett rum i rummet så att säga eller hur gör man? Har läst att vissa sätter metallreglar på väggen för att få en luftspallt mellan lekablocken och den vägg man sedan bygger. Golvet är ju inte heller plant och har en golvbrunn. Vi vill mura/bygga igen garageportarna för dom är så dåliga att man i kanterna ser ut genom 2 cm stora springor på en del ställen och det är ju knappast bra för värmen.

Vet inte riktigt från vilken ände jag ska börja så jag slänger ut den här frågan och ser vad jag får för svar :)

Bifogar en enkel skiss.
 
  • Enkel skiss över husets planlösning med dubbelgarage, sluss och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej

Det finns flera delar i detta, första delen är bygglov, ska du ha fönster i dessa rum så krävs det.
sen kommer vi till energi, idag är det nog en enkel platta på mark och antagligen har du ingen golvvärme ingjuten i plattan.
Det kan vara svårt att få ihop en energibalansberäkning till bygglovet när man inte har isolering i golvet. dvs det blir mycket kalla golv.
Alternativet är att som du skriver bygga ett rum innanför, dvs höja upp golvreglar och då få ett trappsteg in till detta utrymmet, går att isolera upp golvet och det blir billigare i uppvärmning. Det enda att tänka på där är att ha ventilerat golv, typ nivell eller granab.
Krävs en mindre kanalfläkt för att bli av med den fukt som kan ackumuleras på golvet. alternativet till det är åldersbeständig plast, sand och cellplast och att du sen lägger ett flytande golvspån på det. den senare aningen billigare men risken ökar.

När vi kommer till väggarna beror det helt på vad som är på utsidan, har du en panel eller är det puts direkt på lecan.
Får du in fukt idag på insidan av väggarna är det bra att ventilera detta utrymmet så fukten tas bort. lösningarna där är luftspalt och mekanisk frånluft (dvs fläkt)
 
  • Gilla
Elnovis
  • Laddar…
pjapen pjapen skrev:
Hej

Det finns flera delar i detta, första delen är bygglov, ska du ha fönster i dessa rum så krävs det.
sen kommer vi till energi, idag är det nog en enkel platta på mark och antagligen har du ingen golvvärme ingjuten i plattan.
Det kan vara svårt att få ihop en energibalansberäkning till bygglovet när man inte har isolering i golvet. dvs det blir mycket kalla golv.
Alternativet är att som du skriver bygga ett rum innanför, dvs höja upp golvreglar och då få ett trappsteg in till detta utrymmet, går att isolera upp golvet och det blir billigare i uppvärmning. Det enda att tänka på där är att ha ventilerat golv, typ nivell eller granab.
Krävs en mindre kanalfläkt för att bli av med den fukt som kan ackumuleras på golvet. alternativet till det är åldersbeständig plast, sand och cellplast och att du sen lägger ett flytande golvspån på det. den senare aningen billigare men risken ökar.

När vi kommer till väggarna beror det helt på vad som är på utsidan, har du en panel eller är det puts direkt på lecan.
Får du in fukt idag på insidan av väggarna är det bra att ventilera detta utrymmet så fukten tas bort. lösningarna där är luftspalt och mekanisk frånluft (dvs fläkt)
Tack för ett bra svar. Golvvärme är ej ingjuten i plattan. De som bodde här innan oss har renoverat vissa rum på bottenplanet med golvvärme (el) under ett extragolv. Huset har en fasad av tegel utanpå lecan. Det finns bara ett fönster i garaget. Måste jag ha bygglov även om det fönstret har suttit där sedan huset byggdes på 70-talet? I garaget (innerväggarna) verkar det vara någon slags puts/spackel utanpå lecan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Järnväg123
  • Laddar…
Nej du behöver inte bygglov om du inte ska ha dit fler fönster, bara det inte kommer dit nya.
Det du gör är att du ändrar användning av ett utrymme, i dagsläget så tror jag att ditt garage går som boyta och då är det inget problem, men är det satt som garage så är det nog minst bygganmälan för att ändra.
tagel med tveksam luftspalt bakom kan dra in en del fukt på insidan så det är nog värt att bygga en ventilerad lösning om du vill att det ska hålla länge,
 
Hemmakatten
Att mura igen garagedörrar är en fasadförändring och kräver definitivt bygglov, likaså om man vill sätta in ytterligare dörrar och/eller fönster. Att ändra användningsområde från garage till boarea kräver också bygglov.

Att garagen är i huvudbyggnaden, bostaden, innebär att de ingår i BYA, dvs byggarean. Det innebär inte att de ingår i BOA, bostadsarean.
 
  • Gilla
SideshowBobBuilder
  • Laddar…
Det var väl inte många dagar sedan vi hade en liknande tråd där kommunen faktiskt såg ett inbyggt garage som något man inte behövde bygglov för att omvandla. Och ligger garaget i källarplan fortsätter det ju också att vara biyta även om det går från garage till ”vanlig” källare.

Att det normalt krävs bygglov för fasadändringen håller jag dock med om.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.